Fordon från förr
En samanställning av fordon, som även finns under respektive ort.

Till startsidan Till menyn gamla bilder Senaste uppdateringarna
 

Du vet väl att du kan förstora din skärmbild på webbläsaren genom att hålla ner
Ctrl-tangenten och sedan trycka på plus eller minus på det numeriska tangentbordet.

 
Motorcyklar Personbilar Lastbilar Bussar Cyklar
Traktorer Stridsvagnar      
 
Motorcyklar

Bild ID: Henset_glas_0138w.

Bild ID: Henset_glas_0005.

   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Samma hoj olika gubbar på Harlyn.

   
   

Cederström passagerare Algot Nilsson.Foto: Edvard Nilsson.

   
   
   
   

Oskar Andersson och hans syster Hilda på motorcykel i Önneköp omkring 1920. De är fotograferade framför faderns affär - August Andersson. Tegelbyggnaden i bakgrunden är det gamla bryggeriet.

Året är 1937.

   
   

Det gick att transportera grisar även med motorcykel på sin tid. Bilden kommer från Hanssons i Gammalstorp.

Gösta Tornbo på motorcykel, baktill fadern Per Ohlsson.

   
   

Hörbys egna dödsryttare på 1950-talet.
Bröderna Gert-Arne och Bengt-Arne var stora favoriter i velodromen.

Bild ID 000011. På hojen, Nils Möllare.

   
   

Bild ID 000010.
Ivar Albin, Skärhus.

   

 

Till toppen av sidan

Personbilar
   

Bild ID:000859:
Asta Byström f. Andersson hade affär i Trulshärad.

Bild ID:000882:
Okänd.

   
   

Bild ID:000883:
Okänd.

Bilden kommer från Tattarp.

   
   

Opel Kadett 1937.

Min pappa måste ha köpt Opel Kadetten på slutet av 30talet. Med sin danska fru besökte  dem hennes familj i Köpenhamn, säkerligen en gång i månaden. Faktum är att min storasyster föddes i Köpenhamn på en av dessa turer, 1937. På den tiden tog det mer än 1-1/2 timmar att köra från Hörby till Malmö, och på vintern än längre, och den gamla Lundavägen, kantad av stora träd, när den blev hal, var direkt livsfarlig.

 Väl ankommen sattes bilen i Centralgaraget på Balzargatan, och sedan tog man en taxi till tågfärjan som tog  1-3/4 timmar till frihamnen och därifrån droska till  Rådhusplatsen och vidare med spårvagn, linje 2. Ja hela färden tog säker 5 timmar från dörr till dörr. Under kriget när ingen bensin fanns att uppnå pallades bilen upp och dem fick ta tåget, som tog ännu längre, och dem höll inte upp förrän det blev för farligt med nazisterna i ockuperade Danmark, som specielt bevakade båten på kajsidan och tullen. När kriget var över och dem danska släktingarna hade återvänt togs bilen ut ur förvar och turerna till Köpenhamn fortsatte. Opel Kadetten hölls i gott skick till början av 50talet då pappa köpte upp sig till en Vauxhall. På bilden här nedan kan man se troligtvis just pappas bil parkerad, på vänster sida som sig bör,  vid porten till uppgången till Hilbert Mårtenssons Damsalong. Vid den tiden hade familjen redan flyttat till Storgatan 11 från en tidigare adress på Kungsgatan, och det Sandalska huset ersatts av det nya huset med Scandinaviska Banken, som ses längre upp för gatan
Bild och text Leif Blumenau.

   
   

Elmhult 1926

   
   

Saxtorp 1936 (ovan)

Axel Persson från Älmhult. Född 1905-07-24. Axel ägde inte bilen, även om det kan se så ut.

   
   
   
   

Posten i Svenssköp.

   
   

Fulltofta skola. Målaremästare Per Olsson född i Äspinge. T. h. gesäll Brynolf vid en T-ford 1920.

Körning med lastbil vid vägarbete  Månsköp – Ilnestorp i början av 1930-talet. Vid bilarna Nils Andersson Svensköp, och fjärdingsmannen Nils Andersson, Högestad som ägde en gammal tysk krigsbil. Foto: Edvard Nilsson.

   
   

Diversehandel. Nils Lindberg var innehavare av Köinge diversehandel till 1929, sedan köpte E. A. Wilson affären och utökade handeln avsevärt, till att omfatta även kvarn och spannmålshandel. 1937 övertog sonen Evert Wilson affären.

Evert Wilsons lanthandel i Köinge omkring 1946. Evert till höger vid den nya bilen. Från vänster: barnen Jan, Lars och  Anita.
Fotograf: Edvin Johansson.

 

   
   

Tage Alafors mellan Ringsjöarna

Satserupsbor på sommarutflykt. Med tanke på flaskorna var väl inte länsman i närheten – eller var det så att han var det?

   
   

Hörby Gamla Torg var ett omtyckt motiv för dåtidens fotografer. Här står bilarna och en buss snyggt och prydligt parkerade. Några trafikljus och stängsel runt torget var det inte tal om på den tiden.

Torgbild från Hörby Gamla Torg. I raden av bilar ses den lilla lastbilen det var ”Pella” från Kristianstad som sålde frukt. Ståndet med tältduk var Otto Månsson som sedan hade fruktaffären i Storgatan. Skåpbilen är bagare Jönssons från Höör, försäljaren hette Strand. Mannen i ”Trehjulingen mitt på torget var ”Träskpär” som larvat ut sina träskor på torget till försäljning. Vagnen framför ”Träsko Pär” tillhörde Hörby bageri som ägdes av Martin Nilsson. Stånden på höger sida var köttstånd den översta tillhörde Axel Svensson, nästa Ivar Andersson, Algot Olsson och Ville Jeppsson från Råby.

   
   

Nya Torg i Hörby för en del år sedan. ICA-huset är ännu inte byggt och där Plens ligger i dag såg det ut så här. En fruktaffär och en fotoaffär i samma byggnad. Lägg märke till Messerschmitten, en udda mc-bil på 3 hjull även på den tiden

   
   

Stora Hotellet i slutet av 1920-talet. Den mindre bilen i mitten är en av Volvos första bilar.

   
   

Ca. 1930. Jöns Månssons bilfirmai Hörby, nuvarande Bil-Månsson. Jöns Månsson startade sin firma på Storgatan 1922. 1927 började han sälja Ford, det var då den första A-forden tillverkades. 1930 byggde han en ny verkstad. 1944 började Månsson att sälja Volvo. 1946 byggdes ytterliggare en verkstad för lastvagnar. 1972 rivs alla hus i närheten och firman byggs ut och får det utseende som det har idag. Innan Jöns Mårtensson flyttade till Hörby hade Artur Andersson bryggeri i lokalerna.

 Taxistationen i Hörby 1938. Den låg då på Storgatan, där Winqvists Järn nu för tiden håller till. Sedermera flyttade Svenssons Järn in i lokalerna. Då, fanns det ett café i huset som ses längst upp. Taxi har sedan hållit till vid Esso bensinstationen och sedan vid Nya Torg. Därefter hade taxi sitt tillhåll på Tingsgatan på gaveln i "bokhandelshuset". Var taxi finns idag (2014) vet väl ingen. Mannen längst fram på bilden är Henning Silverberg.

   
   

En bil har parkerad vid C. F. Sjöbergs cykelaffär i Hörby. Den affär som Arnold Andersson och Gunnar Persson sedermera drev. I huset till höger låg en gång en matservering. Idag finns inte husen., här har systembolagshuset växt upp.

Storgatan i Hörby, bilarna har blivit några fler och betydligt modernare.

   
   

Året är 1933, och även då hamnade man ibland sidan om vägen.

   
   

Året är 2012 och man hamnar fortfarande i diket.
Foto: © Gammalstorp.se.

Foto: © Gammalstorp.se.
80 år senare, och vi kan fortfrande inte köra bil.

   
   

Året är 2014 och historian upprepar sig.
Foto: © Stig Blom.

På 1930-talet.

   
   

Elsa Brorssons 10-års kallas 21 april 1949.

Bilden är tagen på den gård där Elsa Brorsson växte upp. Elsas far Martin Brorsson står till höger.

   
   

Einar

   
   

Bild ID: LW_039.

Bild ID: LW_102.

   
   

Bilden kommer från Hee.

Bild ID: LO_020.
Bil framför Fotograf oscar Nilssons atlejé i Önneköp.

   
   

Gulfmacken i Önneköp en gång i tiden.

Bensinen är slut! Nu är den sista macken i Önneköp stängd! Var det kanske bättre förr då fanns det som mest 5 st. mackar, en bit in på 1960-talet var här 4 sedan har den ena efter den andra lagts ner. Nu har den sista stängt Åke och Ulla har gjort allt dom har kunnat för att få till en fortsättning, men nix dom stora bolagen ser bara pengar. Ulla och Åke övertog macken 1962 alltså har dom drivit den i inte mindre än 47 år, vi vill tacka för dessa år. Byaföreningen Vi vill tacka alla våra kunder.
Med vänliga hälsningar Ulla och Åke.
Textkälla:  Önneköps byanytt, Nr: 2 2009.

   
   

Vanda Nilssons bil utanför Axel Ahlqvists taxi och cykelaffär i Ludvigsborg.Början av 1930-talet.

Åkeriägare Otto Ahlqvist övertog taxirörelsen i Ludvigsborg i början av 1950-talet Otto själv vid bilen. Året här är 1953.

   
   

Ola Olssons gård i Pärup, som nu innehar gården är Else-Britt och Per-Olof Olsson. Per-Olof är brorson till Ola Olsson.


Tage Alafors mellan sjöarna.
   
   

Satserupsbor på sommarutflykt. Med tanke på flaskorna var väl inte länsman i närheten – eller var det så att han var det?

 
   

Till toppen av sidan

Lastbilar

Bild ID: Fordon_017.

   
   
   
   

Vägverkets lastbil, omkring 1925.

   
   

En resa från Svenssköp till okänd ort.

Svensköpsungdomar på utfärd till Skäralid 1920-1922 med fjärdingsman Nils Andersson i Högestad vid ratten. Bilen är överblivet krigsmateriel från västfronten under första världskriget. Detta blev Svensköps första lastbil.
Märk de massiva däcken och drivkedjorna.

   
   

Axel Espersson körde mjölk till Eslöv och Herman Espersson fick åka med för han skulle möta sin fästmö Stina som kom med tåget till Eslöv. Han hade med sin lillasyster Viola. Grabben är Axels yngre bror Karl-Erik Espersson. Axel och Karl-Erik är kusiner med Herman och Viola.

Hörby. Fyra mekare poserar stolt för fotografen. Bilden är hämtad från Ljunggrens bilverkstad som en gång i tiden låg vid nuvarande Ekstrands varuhall.

   
   

1942.  Plogen fast på väg mot Hörby, vid norra vägen i Årröd. Det var vägstyrelsens plog som satt fast en vecka på gamla väg 13. Notera stolparna för el och telefonledningar. Foto: Knut Hylen.

Hörby Gamla Torg. Bensinstationen framför Kjellkvist hade Anders ”Vettu” Nilsson.

   
   

Söndagsutflykt till Forsakar.

 

Axel Ahlqvist med sin taxibil utanför sin fastighet i Ludvigsborg.
Året är 1935.

   
   

Fulltoftas Frivilliga Brandkår.
Från: vänster, Arne Persson och Edvin Persson, vid brandsprutan. Herbert Andersson övriga okända. November 1945.

Fulltoftas  brandbil var av märket Ford 1937.
Övre raden från vänster: Ingvar Persson, Erik Eskilsson, Arne Persson och Johan Bernersson. Året är 1945.
Nedre raden från vänster: Göte Bengtsson, Viktor Thoma, Uno Andersson, Edvin Persson och Charles Månsson.

   
   

Grustäckterna i Häggenäs och Ludvigsborg.

Vägverkets lastbil, omkring 1925.

   
   

Otto Ahlqvist. året är 1927.

Otto Ahlqvist.

   
   

Åkeriägare Otto Ahlqvist. Året här är 1928.

Viktor Andersson med sin ”mjölkabil” på 1930-talet.

   
   

Önneköps brandbil. År 1924 startade en frivillig brandkår i Långaröds kommun. Genom att anordna fester och insamlingar lyckades man köpa sockens första brandbil samma år. Kommunen vägrade emellertid att stödja de frivilliga, som tröttnade och nedlade verksamheten år 1930. Kommunen stod i princip utan brandförsvar i flera år, men då Jönstorps skola brann ner 1936 rustades brandförsvaret åter upp, nu i kommunal regi. Foto: Oskar Nilsson, Önneköp

Vennaröds telegrafanstalt lades ner lades ner 1957. Här är förmodligen det sista flyttlasset.

Bilden ovan av Gerda Grahn och Knut Nilsson stående framför flyttlasset togs av min far, Olle Nilsson, sedan han hjälpt dem att lasta bohaget på lastbilen. Flytten gick sedan till en lägenhet i Eslöv.
Knut jobbade som chaufför på Eslöv-Hörbys lastbilscentral där han fått låna bilen. För övrigt var Gerda och Knut inte gifta utan "sambor" vilket inte var så vanligt på den tiden.
Gerdas bror Ernst Grahn drev ett tag Gamla Boo kaffeservering mellan Ringsjöarna. Ernst Grahns son, Steve är väl mest känd för sin TV-reklam om "köbekagor" + att han uppträder som trubadur i olika sammanhang.
Christer Nilsson

   

Till toppen av sidan

Bussar

Äppelförsäljning på Gamla Torg i Hörby  1950. Eric Lundquist.

 
   
   

Utsikt från kyrktornet, Gamla Torg o Storgatan. På Torget står ”Ispinna Betty” Betty Svensson.

Vänster: 1. Nya Garnboden, Holmbergs Eftr. Ur och Guld Anna och Iris Hasts hattaffär. 2. Skymtar nybyggda Konsum och Postkontoret. 3. Längst upp Tornet, där Tornbos möbler startade.
Höger: 1. Kjällkvist Ur och Guld. 2. Här har Hilbert Mårtensson haft frisörsalong. 3. Rosenbergska huset. Nuvarande Wilsons Radio. 4. Rydbergska fastigheten. I källaren Speceriaffär, Ebbas matservering. 5. Läsestugan, med missionsbokhandel, in på gården järnhandlare Perssons stallar och kollager. 6. Konditori Fenix. 7. Smed Henriksson. 8. ? 9. Hörnfastigheten Kungsgatan – Kristianstadsvägen. (Storgatan)

Gamla torg i Hörby

Huset bakom bussen är Sydbanken, men var?

   
   

Äggföreningens utfärd till Göteborg 1952.

   

Till toppen av sidan

Cyklar

   
   
   
   
   
   

Bessinge.

Utfärd till Övedskloster, från bessinge.

   
   

Byrhultsgård 1926

Bild ID: LW_113 Fogdarp.

 

   
   

Bild ID: LW_112. Fogdarp.

   
   

Från vänster. Evy Magnusson, Elsa Jacobsson och Ester Magnusson. Alla från Årröd.

På var sin velociped som det kallades före cykel står Anton Linderos med senaste modellen utan stänkskärmar så regnade det stänkte det bra i ansiktet från framhjulet och från backhjulet blev nog ryggen rätt våt. Efter att Anton Linderos slutat med lanthandeln, började han istället att ägna sig åt att förmedla och sälja fastigheter. En nog så mer lönande sysselsättning än att vara lanthandlare. Foto: Ola Olsson och bilden är tagen i Elmhult.

   
   

Kjell Eng med sin cykel. Enligt uppgift bör bilden komma från mitten av 1930-talet.

 
   

Till toppen av sidan

Traktorer
Ni som är intresserade av olika typer av fordon och maskiner har en trevlig sida här: www.maskinskyddarna.nu
   
   

Året är 1934.

   
   

Bessinge spruthus. Spruthuset flyttades med hjälp av Per Nilssons traktor av typ Fordson Major. Jag var med och tittade på när det hände men kan inte med säkerhet ange årtalet exakt. Det var dock i början av 1950-talet.
Med vänlig hälsning, Lennart Andersson.
Kan vara ett annat hus än "spruthuset" – någon som vet?

Året är 1935.

   
   

Grönalund.

   
   

Hörby Lantmannaskola 8 april 1959-1960. Yvon kör traktor.

 

Skördearbete 1929. Fulltofta gårds första traktor inspekteras av ladufogden Otto Nilsson. Det var en Mccormick järnhjulstraktor förspänd en självbindare. Ynglingen på självbindaren är Gösta Persson. Bakom bindaren ses Anton Svensson.

   
   

Nils Hansson bearbetar sina marker i Gammalstorp.

Bild ID: LO_003. Bofors traktor, från Önneköpstrakten.

   
   

Hee 1:3. Foto: Elsa Hansson, 1960.

Hee 1:3. Nils Hansson i traktorn, Sten-Åke Hansson på den nya självbindaren. Majsfält i bakgrunden. Foto: Elsa Hansson, 1956.

   
   

1930. Huggning av vårsäd med självbindare. A. Eriksson och Nils Andersson. Hultagård, som på 1400-talet var Svensköps sockens största och enda gård med en areal av 800 tunnland. Men på 1600-talets slut styckades gården upp I mindre jordbruksenheter och 1950 sålde sista ägaren Hultagård till Domänverket, som rev alla byggnaderna inklusive bonings huset på gården och planterade skog på hela arealen. På bilden kör man en traktor med järnhjul vilket var mest vanligt på 1930-talet. Tungstyrd var traktorn och några år senare kom traktorer med gummihjul, vilket var betydligt lättare att hantera.

   
   

Byggnaderna i Rövarkulan rivs 1972.
Foto: © Per Olsson, Löberöd.

Henning och Gösta hugger säd i Västerstad.
Henning Andersson på traktorn och brodern Gösta Andersson på självbindaren, framför står Sven Henningsson, året är 1957.

   

Till toppen av sidan

Stridsvagnar

Stridsvagn på övning från P2 i Hässleholm. Inte en helt vanlig syn i Bessinge.

 
   

Till toppen av sidan

 

Till startsidan Till menyn gamla bilder Senaste uppdateringarna