Almanacka 1916
Redan i början av 1900-talet marknadsförde
man sig med annonser, och ett ganska vanligt media på den tiden var i
kalendern. I Almqvist & Wiksells almanackor annonserade lokala företag sin varor och tjänster. Intressant kan vara att följa genom åren vilka företag som dyker upp, försvinner – eller håller ställningarna år ut och år in. Efterhand som vi närmar oss nutid kan man också märka att annonseringen från handlarna blir mer och mer intensiv. Rent tekniskt gick det till så att almanackan tryckes som vanligt, men innan den levererades ut så band man in ett antal blad i almanackan från lokala aktörer. Det betydde att i samma års
almanacka, i t. ex. Eslöv var det andra annonser än vad som var i
almanackan som levererades till Hörby. Att annonserna syntes är det nog ingen tvekan om. De sidorna där det fanns annonser var verkligen färgglada. Det kunde vara från en mjuk lite blekare färg till väldigt intensiva röda färger som nästan exploderade när man tittar på dem. |
Där det förekommer flera annonser under samma år med samma handlare beror på att de också haft flera annonser i samma almanacka. Ibland på samma produkter, men även att samma handlare annonserat ut olika varugrupper. För den som är intresserad av layout och marknadsföring kan dessa annonser som i första hand ser lika ut, vara högst olika. Genom att studera de olika annonserna genom åren ger mycket information om handlaren eller verksamheten. |