Meny Nostalgisidan
Nostalgisidan kan innehålla precis
allt, bara det är nostalgi och kul saker.
Här bygger vi ut sidan efterhand som det kommer in material. Sidan är dock inte
högprioriterad. Vår stora "grej" är gamla bilder från Hörby kommun, som under lång tid tagit all vår tid. I feb. 2015 kom vi över 6500 gamla bilder. |
|
|
Hökenklubbens klubbmärke |
Fantomenklubben |
Hökenklubben var många killars favorit på 1950-1960-talet. Det handlade många gånger om att antingen vara med i Hökenklubben, eller så var man det i Fantomenklubben. Hökenklubben var inte fullt så hårt marknadsförd som Fantomenklubben, så det var lite extra tufft att skilja sig från mängden – då var man med i Hökenklubben. Medlemsnålen i plast, den till vänster har ett värde idag (2012) av ca. 100 kr |
. Fantomenklubben är säkert vida känd för alla killar som växt upp sedan början av 1950-talet, även så idag. Otroligt nog kan man fortfarande 2012 för 50 kr bli medlem i Fantomenklubben. Länk till en fantomensida: http://www.harnby.com/Seriesida/Fantomen/Fantomenklubbar.htm
|
|
|
|
|
Hopalong Cassidy klubben var också en av pojkarnas favoriter. Här ett halssmycket som ingick i medlemskapet. Det finns idag en hemsida om "Hoppy" http://www.hopalong.com/home.asp | |
|
|
Vilken pojke minns inte
serietidningarna Prärie med Davy Crockett. Små billiga serietidningar som
var 8 ×17 cm och kostade omkring 25 öre i slutet av 1950-talet. |
|
|
|
|
|
|
Vanliga leksaker köpt i butik, men de är ändå i trä och förmodligen handsnidade. |
Häst med vält. Kolla hästen som är utskuren i äkta läder. Två bitar med lite man och svans emellan. |
Man lekte med samma hästar, men bytte ut redskapen. |
|
|
|
|
|
Disketten, så nära, men ändå är den historia |
|
|
Nyckelring i form av en Koppartranspump. 1960-tal. |
Essostolpe, som medföljde en Legobyggsats för bensinstation. 1960-tal. |
Kodaks världsberömda projektor, här som penvässare. 1970-tal. |
Robin Hood figurer medföljde Kellogg´s flingor för att få barnens föräldrar att köpa just deras flingor. Här Robin Hood tillsammans med broder Tuck. 1950-tal. |
En kul nyckelring från STIHL i form av en motorsåg. |
Världens minsta riktigt fungerande skruvmejsel? |
120 filmspole med träkärna |
|
|
En filmkärna, till 120-film, som passade våra låd- och bälgkameror kameror, men som även användes i proffskameror, bland annat i Hasselblads berömda kamera. Kärnan på bilden är lite extra unik idag då den var gjord i trä. Föregångaren 620-filrullen hade en mindre omkrets och ett mindre "hål" i kanterna. 620-filmrullen satt i stor utsträckning i 1940- och 1950-talets s.k. lådkameror. 620-kärnan var alltid gjord i plåt. |
|
|
Avståndsmätare |
|
|
I början av amatörfotografin, då
välbärgade familjer hade råd att köpa en riktig kamera, var det inte
alltid så enkelt att ställa in skärpan. Detta löstes med en separat avståndsmätare som gav avståndet till motivet. Därefter förde man manuellt över detta avstånd till kamerans skärpering. Avståndsmätare tillverkades i ett stort antal olika versioner, av många olika företag. |
|
|
Sportsökare eller Ramsökare |
|
|
Då sökarna på kameror runt
1940-och 1950-talet oftast var väldigt dåliga, så var man tvungen att ta
fram en s.k. ramsökare, som klämdes fast på kameran. Detta gjorde att det som fanns "inom ramen" kom med på bild – med en klar reservation. Ramsökaren hade också en stor uppgift att fylla när man skulle följa rörliga motiv. Att följa ett motiv i dåtidens kamera var många gånger näst intil omöjligt. |
|
|
Hasselbladkoden |
|
|
Hasselbladkoden, en inte
hemlig, men oftast en kod som bara yrkesfolket känner till. Hasselblads
kamerahus har alltid en bokstavskombination innan serienumret. |
En ganska unik nyckelring, inkl etui. Hasselbladkameran. |
Etui till Hasselbladnyckelringen. |
|
|
Exponeringstabell i papp |
|
När amatörfotografin började på
allvar fanns det inga exponeringsmätare, i alla fall inga som var
överkomliga för "vanligt folk". Då fick man hålla tillgodo med en exponerings-guide. Det vill säga, först tittade man helt enkelt upp i himlen efter vad det var för väder. Därefter vad det var för motiv. Så enligt exponerings-guiden här till vänster så om det var klar sol och motivet var ljust, t. ex. på stranden. ja då ställde man in exponeringstiden på 1/50 sekund och vred ner bländaren till 22. De som fotograferad ofta och mycket lärde sig ljusvärdetalet genom att helt enkelt med ögonen bedöma ljusets styrka på motivet i förhållande till det ljus som fanns just då, sol, moln eller kanske soldis. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Christian Kruse föddes 1876 i Hörby, Skåne, och dog där 1952. Han studerade vid Tekniska skolan i Stockholm. Ute i Europa studerade han bl a vid Berliner-Secessionens, under 1900-talets början var han bosatt i Paris framtill 1930. Där studerade han vid Académie Delécluse samt krokiskolorna Académie de la Grande Chaumiére och Académie Colarossi. I Paris deltog han också i flera stora utställningar. Han bodde även i Narvik och Laxå. Christian Kruse målade mest landskap i olja, kol eller färgkritor, i en fin, ofta grågrön kolorit. Men han målade även en del porträtt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|