Creative Commons och GNU
Till startsidan | Till menyn gamla bilder | Till menyn Hörby tätort | Senaste uppdateringarna |
Till menyn Presentation av lokala företag och verksamheter från förr |
Olika licenssymboler berättar vad du får och inte får göra med ett fotografi
Förutsättningen är naturligtvis att symbolen är lagligt ditsatt, och av en
upphovsrättstagare. |
|
Lättsmält fakta om upphovsrätt som
vi själva sammanställt ,som har med just gamla bilder och upphovsrätt att
göra. Det är samma information som vi publicerat tidigare men med
kompletteringar. Det är som vi skriver, lättsmält och kort och gör inget anspråk på att vara en juridisk faktatext. Vill du ha en mycket omfattande information klickar du på på någon av de andra "vägskyltarna", då hamnar du på respektive organs hemsida. |
På PRV, Patent och Registrerings Verket kan du läsa en omfattande information om upphovsrätt och om vad man får lov och inte får lov att göra. |
Creative Commons (Sverige) är en ideell organisation vars mål är att hjälpa de som skapar och vill dela med sig av sina verk (helt eller delvis). Creative Commons gör det möjligt genom ett system av licenser. Du som skapar ett verk, är upphovsmannen, väljer vilka friheter du vill att verket ska ha och får genom Creative Commons ett licensavtal som passar ditt önskemål. Du kan läsa om de olika villkoren, Creative Commons licenserna, och om du undrar över något tveka inte att skicka ett mejl, så svarar vi så snart vi kan: fraga(at)creativecommons.se. |
GNU, General Public Licens är en ganska ny företeelse och
påminner om Creative Commons. Frågan är kanske om vi behöver fler "fria
licenser" genom att ytterliggare en aktör kommer in i bilden. Från början
handlade GNU om att producera fri programvara, men på senare tid har
GNU-symbolen börjat användas på fotografier på nätet. Återstår att se vad
detta kommer att resultera i. Du kommer till en engelsk sida, men klicka in markören i en textmassa – högerklicka på musen och på den menyn som kommer upp väljer du "översätt till svenska" så blir det mycket lättare. |
Public Domain (engelsk text)
är ett begrepp när upphovsrätten gått ut eller att det inte finns någon
upphovsrätt på materialet. Som publicerare skall man nog vara försiktig
med att ge sig in på att "märka" bilder med licens som inte är ens egna. Public Domain (svensk text) symbolen kan åtföljas av texten "No rights reserved" ('inga begränsningar'). Detta står i kontrast till copyright-formuleringen "All rights reserved". |
CC0 gör det möjligt för forskare, lärare, konstnärer och andra skapare och ägare av upphovsrätts- eller databasskyddad innehåll att avstå från dessa intressen i deras verk och därmed placera dem så fullständigt som möjligt i det offentliga området, så att andra kan bygga, förstärka och återanvända verket för alla ändamål utan begränsning enligt upphovsrätt eller databaslagstiftning. I motsats till CC: s licenser som tillåter upphovsrättsinnehavare att välja mellan en rad behörigheter samtidigt som de behåller sin upphovsrätt, tillåter CC0 ännu ett helt annat val - valet att välja bort upphovsrätt och databasskydd och de exklusiva rättigheterna som automatiskt ges till skapare - inga rättigheter reserverade alternativ till våra licenser. |
Den kompletta lagtexten |
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1960729-om-upphovsratt-till-litterara-och_sfs-1960-729 |
Vad betyder licensen: In copyrigth - Educational Use Permitted? Läs mer här: |
© På svenska heter det
upphovsrätt Vi skall här försöka förklara de mest elementära i ett sammandrag av lagar och regler på ett förståligt vardagsspråk.
Detta är ett
sammandrag och inte en juridisk
bindande textmassa. Du får inte plocka bilder och text (stjäla) hur du vill på Internet, eller från något annat media för den delen. Det finns i lag reglerat som du måste följa, i annat fall kan det bli dyrt. En enkel regel att hålla
i minnet för oss som sysslar med vanliga bilder. Fotografier
som saknar konstnärligt och/eller vetenskapligt värde och som togs före 1969 är
fria att använda. I regel handlar det då om amatörfotografier, olika slags
nyhetsbilder samt enklare porträtt. För beställda porträtt gäller dock särskilda
regler. Red anm: Vid användning av bilder som tagits innan år 1969 och som inte har vetenskapligt eller konstnärligt värde krävs inget tillstånd från fotografen längre, eftersom skyddstiden har löpt ut. Gällande skyddstid i övrigt
är för fotografiska VERK är 70 år efter
fotografens död och för fotografiska bilder 50 år från det år bilden togs. Red anm: Verkshöjd är inte något fotografen, museet , användaren eller vem som nu äger rättigheterna bestämmer. Verkshöjd är en juridisk benämning och kan bara beslutas av en domstol. I vår globaliserade värld, har många Internetanvändare blivit föregångare när
det gäller att stjäla material, bilder, text, filmer eller ljudfiler. Detta
gäller både privatpersoner, kommuner, institutioner, kommersiella företag, etc. Även om det numera är väldigt
mycket enklare att bli tjuv – innebär det inte att det blivit lagligare. Skyddet för fotografier behandlas i
fotografilagen. Fotografiska verk, det vill säga
fotografier som uppnår s. k. verkshöjd, har samma skyddstid som
konstverk, alltså 70 år efter det år då upphovsmannen avled. Men just nu är vi i en tidsperiod då övergångsbestämmelserna slår ut den normala skyddstiden på 50 år, ifall fotot är tagit innan 1969. I vissa länder måste man upplysa om att det finns en upphovsrätt, eller s. k. copyright © på eller i närheten av bilden för att det skall gälla, dock inte i Sverige. Oavsett om man skrivit ut copyrightsymbolen ©, eller inte, är detta med upphovsrätt inskrivit i svensk lag och gäller ändå. Att man i Sverige skriver ut copyrightsymbolen ©, är mer ett förtydligande för de som inte "vet om" att man inte får använda andras bilder hur som helst. Den s. k. beställarregeln som tidigare gav
beställaren av ett fotografi rätt att använda bilden som han eller hon önskade, har
avskaffats. När det gäller beställda porträttbilder är regeln dock en annan.
Sammanfattning om gamla
helt "vanliga" bilder Fotografier som saknar konstnärligt
och/eller vetenskapligt värde och som togs före 1 januari 1969 är fria att använda. I
regel handlar det om amatörfotografier, olika slags nyhetsbilder samt enklare
porträtt. För beställda porträtt gäller dock särskilda regler Vid användning av bilder som tagits
innan år 1969 och som inte har vetenskapligt eller konstnärligt värde krävs
inget tillstånd från fotografen längre, eftersom skyddstiden har löpt ut.
Gällande skyddstid för fotografiska VERK är 70 år efter fotografens död och för
fotografiska bilder 50 år från det år bilden togs. När det gäller gamla bilder "från förr",
som här på denna hemsida, är det många gånger omöjligt att få tag på fotografen,
som har upphovsrätten och de flesta har avlidit. När det gäller tidningsbilder är
det oftast en enda rör. Tidningen vill gärna göra gällande att det är de som har
upphovsrätten, men det beror helt och hållet på hur tidningen har avtalat med
den anställde fotografen. De flesta yrkesfotografer, (och vi på www.gammalstorp.se) är i regel väldigt hyggliga och accepterar att bilder används till nyttiga ändamål, som inte är kommersiella – men fotografen måste naturligtvis ändå tillfrågas först om det är möjligt. Nyare bilder är det oftast inga större prestationer att ta reda på vilken fotografen är, även om det ibland innebär lite detektivarbete. Det är (nästan alltid) den som publicerar bilderna som ansvarar för att ett ordentligt arbete lagts ner för att hitta fotografen och/eller upphovsrättsinnehavaren. Tekniskt togs den första färgbilden 1861 av James Clerk Maxwell. Men i praktiken var färgbilder i Sverige tillgängliga först i slutet av 1950-talet. Färgfoto för gemene man blev inte riktigt tillgängliga förrän i slutet av 1960-talet. 1963 tillverkades den första Kodak Instamatic-kameran, som var ett enormt genombrott för amatörfotograferingen. Detta betyder i praktiken att i princip nästan alla färgbilder fortfarande har en gällande upphovsrätt, bortsett från 1969-års övergångsregler.. En enkel regel att hålla
i minnet för oss som sysslar med vanliga bilder. De som stulit bilder och kopierat dessa,
framförallt i kommersiellt syfte av en yrkesfotograf – har fått böta, plus
att fotografen ibland fått mycket
stora summor i ersättning för att man inte följt upphovsrättslagen. Men oavsett, brukar förloraren få betala rättegångskostnaderna vilka i regel blir ganska höga. Här kan du läsa om ett modernt fall
av bildstöld, som visar vikten av att fråga, och att inte manipulera andra
fotografers bilder.
Många tror felaktigt Till och med museer och bibliotek, som borde ha klart för sig vet inte alla
gånger hur deras "eget" material skall hanteras. Det finns absolut
inga specialregler eller lagar för institutioner, de har samma regler som både
du, jag och alla vi andra.
Gamla bilder där upphovsrätten
inte längre gäller kan alla kopiera Tyvärr användes ordet copyright ©
väldigt vårdslöst och många gånger fullständigt felaktigt. Säkert många gånger
pga. av okunskap, men också för att "skrämma bort" andra så man får vara ensam
om materialet. Både dags-, gratis- och
veckotidningar är snabba att sätta ut "sitt" © tecken även när de publicerar
bilder där upphovsrätten gått ut. Bara för att
publicerande organ sätter ut ett © tecken betyder det inte att det är så i
verkligheten. Upphovsrätten är i lag bestämt, inget som vi själva kan avgöra hur
vi vill. |
Till toppen av sidan Upphovsrätt och Copyright
Copyfraud (av engelska copyright, upphovsrätt, och fraud, bedrägeri) eller upphovsrättsbedrägeri innebär att någon påstår sig äga upphovsrätt till ett verk, trots att ingen upphovsrätt föreligger. Det kan handla om utgivning av lagtexter, som är undantagna från upphovsrätt, sånger av Carl Michael Bellman, som varit död i mer än 70 år och vars upphovsrätt därför har löpt ut, eller reproduktioner och nytryckningar av gamla verk och fotografier. Att fotografera eller skanna av andras målningar, illustrationer eller fotografier, även om originalet har sin upphovsrätt kvar ger så klart ingen ny upphovsrätt – ganska logiskt om man bara tänker efter lite. Upphovsrätt gäller
skapande, inte reproduktion. |
Otillåtet "övertagande" av fotografi |
Lite exempel Nr:1 Original
Nr:2 Kopia
Ett exempel till
Här har vi ytterliggare ett upphovsrättsintrång. Det vill
säga fotofirman från Stockholm har
reproducerat denna bild från en annan fotograf,
men sätter där också ut sitt eget namn. Men än idag ser man detta ofog att ange sig själv som fotograf, trots att bilden
är tagen för massor av år sedan av andra personer. Detta du nu läst om upphovsrätt och
copyright är skrivit som en komprimerad information, och gör inget anspråk på
att vara juridiskt rätt, eftersom lagar och förordningar ständigt ändras. För
att kontrollera de lagar, regler och normer, som gäller vid varje enskilt
tillfälle måste man oftast ta hjälp av en jurist eller advokat som är
specialiserad just på upphovsrätt. Artikeln skriven av © Fred Lundberg
www.gammalstorp.se 2013 och har därmed
upphovsrätt. Det är det ok att att använda artikeln, och i så fall skall © Fred Lundberg, www.gammalstorp.se anges. Eller ännu bättre, länka hit, det går lika bra och då finns alltid mina uppdateringar också alltid med på er sida. Vi har inte alltid möjlighet att
avgöra hur gamla, eller nya bilder är som sändes in till oss. Därför ansvarar
insändaren av bilder att allt är ok. Idag gäller följande: |
Exempel där upphovsrätten gått ut men där man ändå vill påskina att det finns en sådan. |
Tyvärr finns det allt för många etablerade institutioner som museer, bibliotek, kommunarkiv etc. som antingen inte kan upphovsreglerna, eller så vill man skrämmas för att få ha "sina" upphovsfria bilder för sig själva. Upphovsrättslagen gör absolut ingen skillnad på om det som i detta fall är Kulturen i Lund som angett att de (felaktigt) har upphovsrätten, eller om det är grannens dotter på 6 månader. Upphovsrättslagen gäller alla oavsett "status". Exemplet nedan är en bild som är tagen 24/6-1900 och upphovsrätten har gått ut sedan länge – även innan 1982. Ändå stämplar man på med en "upphovsrättsstämpel". Uttrycket "Får ej reproduceras utan angivande av ägaren" är en märklig formulering, som jag aldrig någonsin tidigare sett och då har jag jobbat yrkesmässigt med bilder i över 50 år? Det står att "originalet" tillhör fru Inga Steengaard och det är säkert på sitt sätt rätt och riktigt. Men för att man äger ett "originalfoto" behöver detta inte betyda att man har rätten till bilden. Även ett "originalfoto" är ju en kopia från ett negativ. Så egentligen är det bara en sak som är original och endast i ETT exemplar – det är negativet. "Originalkopior" kan ju framställas hur många som helst. I dagens digitaliserade värld – hur många "original" finns det där? Jo fortfarande bara ETT. Det är den digitala bild som fysiskt togs av fotografen vid just fotograferingsögonblicket. Exemplet här är också en reproduktion – och att reproducera, skanna eller fotografera av andras bilder ger aldrig någon ny upphovsrätt".
Foto från 24 juni 1900.
På baksidan av foto anges att Kulturen har upphovsrätten och detta har de stämplat 1982. Men eftersom bilden är från 24 juni 1900 har upphovsrätten gått för länge sedan. Inte ens 1982 fanns det upphovsrätt på fotografiet.
Delförstoring av ovan bild. Idag gäller följande: |
Även alla våra bilder på sajten från den 1 jan 1969 och framåt har naturligtvis upphovsrätten kvar. Många av bilderna är tagna av oss själva eller av andra fotografer och vi sätter i regel ut © tecknet för att markera att det är vi och/eller fotografen som har rätten till dessa. Trots att vi sätter ut © delar vi mycket gärna med oss av bilderna – men vi vill bli tillfrågade, vi vill själva avgöra om vi vill medverka där material och bilder skall användas. När det handlar om ideell användning utan någon som helst kommersiell vinning tar vi i princip aldrig betalt, utan låter vederbörande använda våra bilder helt utan kostnad. Dock finns det gråzoner här, som indirekt är kommersiella. Skall bilderna användas kommersiellt gäller sedvanliga taxor i branschen. |
Till toppen av sidan Upphovsrätt och Copyright
Det finns alltid en upphovsrätt – eller? Det finns alltid en upphovsrätt. Frågan är om den gått ut pga. av ålder, eller om upphovsmannen vill dela med sig av sitt alster. Vad betyder denna symbol?
Ovan talar om att det fortfarande finns upphovsrätt kvar på
texten, bilden, illustrationen, konstverket, musiken etc.
Vad betyder denna symbol?
Denna symbol (finns även andra varianter) användes vid objekt där upphovsrättstagaren ger andra rätten att använda objektet under vissa förutsättning. Oftast är det bara att man anger källa och upphovsman. Det är naturligtvis totalt förbjudet att använda andras objekt på ett kränkande eller lagvidrigt sätt. Av ren självbevarelsedrift bör upphovsmannan kontaktas även på ett s. k. Creativ Commons objekt. Observera att upphovsmannen fortfarande har rätten till sitt objekt. Det försvinner inte bara för att han eller hon upplåter det till s. k. Creativ Comons.
Här får du veta hur man väljer rätt licens.
Här får du veta allt mycket mer ingående.
av © Mathias Klang
För dig som vill fördjupa dig i detta med upphovsrätt kontra Creativ Comons Hemsida: www.creativecommons.se Hemsida: www.iis.se
Här nedan är två mycket bra länkar till vad man får göra och inte göra En mycket bra skrift om vad
som får lov att göras och inte göras och koncentrerar sig på Internet. Denna Lathund i PDF-fil, är skapad av Kristina Alexanderson (Webbstjärnan) är tillgänglig under Creative Commons licensen Erkännande. Det innebär att du får fritt använda lathunden, kopiera, bearbeta och sprida vidare så länge du berättar att Kristina Alexanderson (Webbstjärnan) skapat Lathunden och att du använder den i enlighet med Creative Commons licensen. Bilderna i lathunden är tillgängliga under olika villkor och det framgår i samband med bilderna. Hur använder man Creative Commons? [Animated
whiteboard film] När du läst ovan två, mycket bra "bruksanvisningar" om Creativ Comons, då vet du vad nedan symboler betyder och hur du får lov att använda andras bilder på respektive villkor. Oavsett villkor är det alltid utlånaren av objektet som har upphovsrätten.
Vi har själva skrivit en förkortad och förenklad information om vad som gäller för oss "vanligt folk" som jobbar med bilder och text, inte minst på nätet – där exakt samma regler gäller som i övrigt. Läs PDF-fil.
Vår information om upphovsrätt
är inte skriven av jurister, utan skall ses som en ren information i
ämnet. |
Till toppen av sidan Upphovsrätt och Copyright
Om Creative Commons licenserna. En mycket bra sida att läsa om ämnet är http://www.creativecommons.se Vi har själva hämtat grundfakta från deras hemsida och kompletterat med egna kommentarer |
||
Licensen Creative Commons erkännande innebär att upphovsmanen, tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på ditt verk, även i kommersiella sammanhang. De som använder upphovsmannens Creative Commons licensierade verk skall ALLTID uppge vem som är upphovsmanen, när de använder, bearbetar eller sprider ditt verk. Det betyder att du som använder bilden INTE får någon egen upphovsrätt, utan vad du än gör med bilden så måste Creative Commons erkännandet alltid följa med. Det är också förbjudit att använda upphovsmannens verk där det strider mot lagar och förordningar – Även moraliska, så använd andras bilder med stort omdöme. |
||
Licensen Creative Commons erkännande inga bearbetningar innebär att du som upphovsman tillåter spridning, kommersiell och ickekommersiell, men du tillåter inte att verket bearbetas. De som sprider ditt verk under denna licens ska sprida ditt verk oförändrat, och du tillåter alltså inte att verket bearbetas.I samband med användning eller spridning av verket ska upphovsmannen också anges. |
||
Licensen Creative Commons erkännande icke-kommersiell innebär att du tillåter andra att använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på ditt verk, men inte att verket används i kommersiella sammanhang. I samband med att verket används så ska också upphovsmannen anges. |
||
Licensen Creative Commons Erkännande, icke kommersiell, inga bearbetningar innebär att du tillåter spridning men bara i icke kommersiella sammanhang. Verk som ligger under den här licensen får inte bearbetas och den som använder verket måste du erkänna dig som upphovsman. |
||
CC0 |
Du får ladda ner, ändra, distribuera och använda materialet royaltyfritt till vad som helst, till och med i kommersiella sammanhang. Upphovsmannen behöver inte anges, men det gör man naturligtvis för att visa "vett & etikett". |
|
CC 3.0 |
Du är fri att: |
|
Upphovsrätten har upphört. I Sverige upphör upphovsrätten på "verk" 70 år efter konstnärens död. För vanliga fotografier upphör upphovsrätten 50 år efter att bilden togs. Alla vanliga fotografier, dvs. sådana som i princip var människa kan fotografera och som togs före 1 jan. 1969 (enl. övergångsbestämmelser 1994) är helt fria att använda så länge de inte går emot andra lagar. |
||
Reservation för skrivfel och fakta |
Till toppen av sidan Upphovsrätt och Copyright
Frihet är inte anarki | http://www.dn.se/ledare/kolumner/frihet-ar-inte-anarki/ |
Bildupphovsrätt | http://www.bus.se/ |
Fotosidan | http://www.fotosidan.se/ |
Användning av gamla bilder | http://fotosekretariatet.blogg.nordiskamuseet.se/2010/11/vad-galler-vid-anvandning-av-gamla-fotografier/ |
Praktiska råd och tips till bildanvändarna på arkiv, bibliotek och museer: |
Praktiska råd och tips till bildanvändarna på arkiv, bibliotek och museer:
Nio praktiska punkter:
1. Användningsrätten gäller i ett bestämt sammanhang och på ett bestämt
sätt Källa: Kulturhistoriskt fotografi. |
Kulturhistoriskt fotografi | http://fotosekretariatet.blogg.nordiskamuseet.se/ |
Verksamt.se | https://www.verksamt.se/starta/vad-galler-i-din-bransch/mode-och-design/avtal-och-lagar/upphovsratt |
Copyright är det engelska ordet för upphovsrätt. Upphovsmannen markerar ibland sitt skydd genom att använda symbolen för copyright, ©. En copyrightsymbol (©) är främst till för att man ska kunna se vem som har skapat verket. Om ett verk uppfyller kraven på originalitet och särprägel skyddas verket dock automatiskt, även om det saknar en ©-symbol. Användning av ©-symbolen skapar alltså inte upphovsrätt och i Sverige saknar symbolen juridisk betydelse. Däremot kan ©-symbolen fungera i avskräckande syfte, det vill säga få andra att låta bli otillåten användning av det skyddade verket. | |
Upphovsrättslagen | http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1960729-om-upphovsratt-till-litterara-och_sfs-1960-729 |
Innovera | http://www.innovationscentrum.se/upphovsratt/ |
10 frågor om lag och rätt Fotografernas förbund |
http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt |
Fotograf: Helena Svensson |
http://www.helenesvensson.com/copyright__.html |
ELLE Använda bilder på Internet – så fungerar det. |
http://rockfotoemma.elle.se/anvanda-bilder-pa-internet-sa-fungerar-det/ |
Från ELLE |
Jag minns för
några år sedan när Blondinbella hade tagit en fotograf på Dagens Medias
bilder på sig själv och lagt upp i sin blogg. Fotografen skickade en
faktura där han tog betalt för användningen av bilderna + skadestånd för
bildstöld (100% av priset för användningen) samt skadestånd för utebliven
byline (100 % av priset för användningen) – man måste nämligen alltid
skriva ut fotografens namn i anslutning till bilden när man publicerar
den. Blondinbella blev upprörd över detta och tyckte det var fel
eftersom hon var med på bilderna. Tyvärr har man inga rättigheter att
publicera en bild även om man är med på den, om man inte har fotografens
tillstånd, vilket hon inte hade i det här fallet. Textkälla: Elle |
webdesign.about.com |
Copyright på nätet verkar vara
ett svårt begrepp för vissa människor att förstå. Men
det är väldigt enkelt: Om
du inte skrivit eller skapat artikeln, grafiken, eller datan, som du
hittat, då du behöver tillstånd från ägaren innan du kan kopiera den. Kom
ihåg att när du använder någon grafik, HTML, eller text utan tillstånd ,
då
stjäl du
och de kan vidta åtgärder mot dig. De vanligaste typerna av intrång i upphovsrätten på nätet är bilder som används på webbsidor, andras än ägarna. Det spelar ingen roll om du kopierar bilden till din webbserver eller pekar på den på sin webbserver. Om du använder en bild på din webbplats, som du inte har skapat, måste du få tillstånd från ägaren. Om du inte har fått tillstånd, har du brutit mot ägarens upphovsrätt.
Många pratar om fair use, som
om det gör det okej att kopiera någon annans arbete. Men
om någon tar dig till domstol över en upphovsrättslig fråga, måste man erkänna
att överträdelsen
skett, och sedan hävdar att det är "fair use". Domaren gör sedan
ett beslut baserat på de argumenten.
Vid användning av någon annans grafik eller text på din hemsida, skulle jag rekommendera att få tillstånd. Som jag sade tidigare, om du är stämd för brott mot upphovsrätten , att hävda fair use du måste erkänna att överträdelsen, och sedan hoppas att domaren eller juryn håller med era argument.Det är snabbare och säkrare att bara be om lov. Och om du verkligen bara använder en liten del, kommer de flesta människor gärna ge dig behörighet. Källa: http://webdesign.about.com/od/copyright/a/aa081700a.htm Av: Jenifer Kyrnin |
Till toppen av sidan Upphovsrätt och Copyright
X
Ett exempel från verkligheten i nutid Som det kan gå För några år sedan tog en fotograf på Dagens media
bilder av Blondinbella (Isabella Löwengrip). Fotografen sände då en faktura, för publiceringen av
bilden. Förutom normalt bildpris lade fotografen på ett extra tillägg på
100 %, som skadestånd för att han inte blivit tillfrågad. Detta tyckte Blondin Bella inte om, och ansåg att hon
fick använda bilden eftersom hon själv var med på den. Det är dock så att
man har inga rättigheter att publicera en annan fotografs bilder, även om
man själv är med på dem. Fotografen måste ge sitt ok Först. Fotografen använde då sin lagliga rätt att sända ytterligare en faktura. Denna gång för att Blondin Bella hade manipulerat bilden, utan att först fråga fotografen om lov. Det är nämligen inte tillåtit att manipulera andra
fotografers bilder utan tillstånd.
Kommentar till händelsen Denna historia visar hur viktigt det är att inhämta tillstånd från fotografen om man vill använda dennes bilder. Det spelar ingen roll hur bilden användes. Enda undantaget är att man får kopiera en bild för eget personligt intresse, dvs. man har den hemma för sin egen skull och inget annat. Så fort bilden tas utanför hemmet och visas för andra – då är det "kört". Intressant i beskrivningen är inte minst att man inte får lov att manipulera, eller på något annat sätt bildredigera en annan fotografs bilder utan lov. Tar vi bilder där upphovsrätten gått ut får man publicera dem fritt. Dvs. alla vanliga bilder som togs innan den 1 jan. 1969, enligt de övergångsregler som bestämdes inom EU 1994, där Sverige är en del av. Grundregeln i övrigt är att bilden är fri 50 år efter att fotografen tagit bilden. Fotograf kan vara den 3-åriga dottern, det gör lagen ingen skillnad på, den har lika mycket upphovsrätt som vilken annan bild som helst. Men – får man manipulera, förstöra eller störa fotografiet där upphovsrätten gått ut? Med att t. ex. lägga in så kallade spöktexter för att de inte skall vara intressanta för andra att kopiera. Man ser detta på en del sajter, som vill tjäna pengar på ANDRAS gamla bilder. Till och med på gamla vykort lägger man över förstörande texter, och ibland sätter man till och med olagligt dit ett © tecken och hävdar att man har upphovsrätten? Även om upphovsrätten gått ut – är det inte alls solklart att man får lov att göra härverk på andra fotografers bilder. Rent etiskt är det i alla fall helt förkastligt, och mycket oseriöst! Att detta aldrig prövats i domstol beror på att fotograferna oftast inte längre är i livet, och de som ev. är det kanske inte vill dra igång en rättsprocess om man är 80 - 90 år gammal eller mer. Men det betyder inte för den delen att det är ok. En bra regel att komma ihåg är: |
Allmän Information
Behörighetsdetaljer svenska foto är
fritt att använda av något av följande två skäl:
"Fotografiska verk" är fria att använda:
a) om fotografen dött före 1 januari 1949 (SFS 1960:729, 4 kap. 43 §), eller
b) om fotografen inte är känd och inte kan spåras, och bilden skapats före 1 januari 1949 (SFS 1960:729, 4 kap. 44 §).
"Fotografiska bilder", såsom pressens bilder, är fria att använda om de är skapade före 1 januari 1969 (SFS 1960:729, 5 kap. 49a §).
Till startsidan | Till menyn gamla bilder | Till menyn Hörby tätort | Senaste uppdateringarna |
Till menyn Presentation av lokala företag och verksamheter från förr |
Copyfraud Copyfraud (av engelska copyright, upphovsrätt, och fraud, bedrägeri) eller upphovsrättsbedrägeri innebär att någon påstår sig äga upphovsrätt till ett verk, trots att ingen upphovsrätt föreligger. Det kan handla om utgivning av lagtexter, som är undantagna från upphovsrätt, sånger av Carl Michael Bellman, som varit död i mer än 70 år och vars upphovsrätt därför har löpt ut, eller reproduktioner och nytryckningar av gamla verk (upphovsrätt gäller skapande, inte reproduktion). Det är inte ovanligt att utgivare eller webbplatser av slentrian hänger på "alla rätter förbehålls" eller "du får inte kopiera något innehåll", trots att detta saknar stöd i upphovsrättslagen. |