Hörby järnvägsstation
järnvägen,
närstående orter och omgivningen
Till startsidan | Till menyn gamla bilder | Till menyn Hörby tätort | Kontakt | Till uppdateringarna |
Till menyn Presentation av lokala företag och verksamheter från förr |
Stationer |
Blandat |
|
Välj att
skrolla/bläddra ner på sidan i den kronologiska ordning vi fått in
material, |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
|
Fortfarande finns det spår efter Hörby järnvägsstation.
Mor och barn i väntans tider på ett tåg. |
En bra länk för järnvägs intresserade:
https://www.historiskt.nu/normalsp/osj/hhyj_snabbfakta.html av Rolf
Sten. |
|
Inte den skarpaste bilden, men då det i sig är en ganska unik bild så får
den vara med för att illustrera den sista turen. Det är med stor
sannolikhet den sista bilden som togs av ett tåg "på väg" på banan. |
|
En av de sista tågbiljetterna för sista turen från Hörby. "Jag reste med" står det längst ned. Det var lokaljournalisten Henry Holm, som åkte med. Han arbetade då på Sydsvenskan. Bild ID: HH_2953. |
|
Hörby järnvägsstation. året är 1911. |
|
Diskussion om Hörby skulle få järnväg, höll på i 50
år innan man bestämde sig. Första brevet ett memorial skrevs av första
lantmätare L. B. Falkman år 1846. Höör-Hörby Järnvägsaktiebolag (HHyJ) bildades 1881 för att bygga en järnvägsförbindelse mellan Höör vid södra stambanan och Hörby. Den 11 september 1882 var en betydelsefull dag då var
skenläggningen mellan Höör-Hörby klar.
|
Stins Gustav Fridolin.
Folke Lindén var den sist anställde på Hörby station. Han tjänstgjorde till 1984. Här vinkar han av ett tåg 1964. Persontrafiken slutade sommaren 1967, men något godståg gick då och då. Foto: Einar Kjäll |
Gustav Fridolin |
Knut O. Jensen tillförordnad stationsföreståndare på Hörby station.
Lokstallarna med vändskiva syns i bakgrunden. Knut var på fritiden
scoutkårs chef under 1930-40 talet i Hörby. |
Invigningsdikt Stilla och flärdlöst har bandet knutits Jernfålen frustar och ångan sjuder, Väcker väl genljud i månget sinne. Håll ej tillbaka den unge och djerfve Älskade hembygd, från verldens äflan Djupt i den lugna, den skånska hågen Höstklädd står nejden och löfven sväfva
Fagraste ängar kring Ringsjöstränder |
Victoria Benedictsson Victoria Benedictsson, Hörbys mest kända kvinna genom tiderna har en egen officiell hemsida. www.viktoriabenedictsson.se |
Tilläggas ska att Viktoria reste samma år den 5 november med ångvagnen från Hörby-Höör för vidare transport till Lund för behandling av sitt sjuka ben. Hon blev en flitig resenär då hon besökte sina författare vänner t.ex. i Köpenhamn George Branders eller till Stockholm Ellen Key och August Strindberg m.fl. Efter invigningen samlades styrelsen (aktieägarna)
och andra herrar som var inblandade i projektet, dessa blev bjudna på
middag och dryck av gästgivaren Johan Nilsson på Stora Hotellet, eftersom
Järnvägshotellet inte var färdig byggt. Järnvägen var byggd som en ångspårväg dvs. ett
lågpriskoncept med dansk inspiration som tillämpades på tre andra platser
i Skåne. Det var klenare räls än standardrälsen och lämpade sig endast för
låga hastigheter i gengäld slapp man inhägna banan. Därför trafikerades
också järnvägen med ångspårvagnar till en början, det var en typ
boogievagn med drivande ångmaskin. Den första ångvagnen som trafikerade
banan kom endast upp i 20km/tim. Senare köptes en nyare ångvagn som kunde
komma upp i den hiskliga farten av 40 km/tim. Tåget bestod av lok, passagerarvagn och godsfinka och
undantagsfall även restaurangvagn. På sommaren hade man även en öppen
tvåvåningsvagn byggd av Nohab av Rowans typ som kallades ”Mickael”. Den
hade solida räcken, man satt upp bänkar för passagerare för att sitta ute
i ”friska luften” om inte kolröken från loket besvärades för mycket, det
gick att sätta upp ett tak typ presenning. För det mesta rymdes vagnen av
gods. Annars fanns det utrymme under vagnen för gods och djurbesättning
som hundar, grisar och höns då det var torsdags marknad i Hörby. Vid dessa
tillfällen sattes det oftast in extra vagn. Egen privat lastkaj, magasin och godsvagn vid stationens norra del hade grosshandlare John Olsson, det var en kylvagn som han skickade smör och svinkroppar till Stockholm via Höör. Likaså hade handlare Carl Lindqvist för att skicka spannmål. Från Ludvigsborgs bränneri sändes med egen vagn, drank i en träcistern. Handlare Zeime hade också långt senare magasin. Passagerarvagnen var försedd med värmeledning och ringledning för
avstigning. Gångbiljett mellan Hörby-Höör kostade 3 kr/år. Detta var helt i sin
ordning att promenera längst med järnvägsspåret, vilket oftast blev en
genväg till byn. Hade man ingen gångbiljett var det strängeligen förbjudet
att beträda järnvägsspåret. |
Ångvagn, kallad Mickael med eget stall i stationshuset hade två våningar med översta våningen ute i det fria, Flyttades sedan till Gärdsköping.
Loket är troligen Höör-Hörby Järnvägsaktiebolagets lok nr 2 med namnet Tollarp och som under en tid trafikerade Höör-Hörby.
Loket Bifrost, trotjänaren vid Hörbybanan, var med från början och tjänstgjorde även senare under de 46 år linjen fanns. Det såldes sedan till Norrland och står uppställt i Narvik. |
Loket kallades för "Bifrost" som drog vagnarna mellan Hörby och Höör.
Därefter fick det jobba på LKAB, som växlingslok. Idag är loket uppställt
på Narviks station. Foto: Sylve Andersson. |
|
Restaurangvagn i Östra Skånes Järnvägars vagnspark.
Den sattes i trafik
1899 och drogs in 1931. |
|
Hörby station är
byggd i rött tegel med ett lokstall i var flygel i huset, dessa var från
början med träfasad men ändrades senare till puts. År 1900 ändrades
lokstallarna på stationen till väntsal och expedition, även kortare tid
användes de till personalbostäder. Ovanvåningen bodde stinsen med sin
familj. När de gamla lokstallarna togs ur bruk för annat, byggdes istället
ett nytt lokstall med vändskiva åt väster. Stationsföreståndare ”stinsen” hette Olof Dahlin född 1865 i Kristianstad, han kom till Hörby till en början blev han stationsskrivare 1886 och stationsföreståndare 1891. Under en period var Gustav Fridolin född 1886 i Ö. Broby han var också till en början stationsskrivare 1919 och stationsföreståndare 1928 till sin pension 1947. På Hörby station fanns 4 spår och 1 stickspår till ett par av byns
handlare. Lastbrygga, godsmagasin, vändskiva, lokstall och en kiosk fanns
inom stationsområdet.
|
Anledningen till utsmyckningen av stationshuset är att kronprins Gustav V skall passera stationen på väg till Äspinge station, för att sedan några dagar jaga i Gammalstorp. Året är 1903. På museets arkivbild är året angivit till 1902, men tidningsartikeln om händelsen i Hörby Posten är daterad 25 augusti 1903, så vi får nog anta att det är det rätta. |
Hörby järnvägsstation med lok. Bild ID: ABF_0024 |
|
Bild ID: /Horby_1950 – 1960-tal |
|
Tidtabell Hörby - Höör |
|
Hörby järnvägsstation 1970. Foto: © Gert Nilsson |
Hörby järnvägsstation 1970. Foto: © Gert Nilsson |
Hörby järnvägsstation 1970. Foto: © Gert Nilsson |
Hörby järnvägsstation 1970. Foto: © Gert Nilsson |
Hörby järnvägsstation 1909. |
|
Järnvägsstationen, året är 1910. |
|
Personal vid vändskivan och stallet åt väster på Hörby järnvägsstation.
För att nå Höörslinjen föredrog vi att korsa över Hörby – Eslövs spåret
någonstans lite till väster om stationen, skulle tro i Ryttersgatans
förlängning till Vallgatan, via en speciell trätrappa och sedan över den
gamla bangården, kanske där det en gång stod lokstallar (se bilden), till
Hörbys Norr, och sedan vek av till vänster, kanske på nuvarande Bruksgatan
som nu suddas ut vid Hagagatan. Där ungefär var en gång ingången till
Höörslinjen som nu mycket kompromissad går under E22 och sedan har tagits
över av Riks 13. |
|
Klicka på ritningen för att se Per-Gunnar Mörcks original i stor skala. Anpassad till 24" skärm. |
|
På ritningen överst, som är från 1882 ser
man att ett spår går in i stationsbyggnaden på båda sidor. Ena sidan var
reparationsverkstad medan den andra sidan var lokstall. Sedermera
ombyggdes stationen och ett nytt lokstall byggdes. Den understa ritningen är från 1920. Fler
spår har lagts. Lokstall, vändplats, kolupplag och lastkajer har kommit
till. Industrier har växt upp längs banan. Trafiken går till Hör och Eslöv
i den ena riktningen, och Kristianstad i den andra. Vissa detaljer i
ritningen har förbättrats. Detta gäller för en del av texten samt
siffrorna som hänvisar till beskrivningen). Ritningen är i grunden från
Landsarkivet i Stockholm, medan den understa är från SJK arkiv i
Hägersten. |
|
Klicka på ritningen för att se Per-Gunnar Mörcks original i stor skala. Anpassad till 24" skärm. |
|
Banmästarförrådet i Hörby 1950. Bilden hämtad från www.samlingsportalen.se |
|
Lindqvists lagerhus vid järnvägen byggdes 1904, sedan han köpt tomten av
bränneriföreningen. 1970 köpte Kjell Alfredsson magasinsbyggnaden vid
järnvägen av Sven Lindkvist. Även grosshandlare Johan Olsson på Kvarnvik
byggde ett magasin vid järnvägen intill Lindkvist. |
|
Järnvägsarbete 1965-05-24. Tv Karl Björklund. mannen till höger heter
Hilding Andersson. |
Avtackning Hörby station |
Häradsekonomiska kartan 1910-1915. Visar järnvägens dragning. |
|
Stationsföreståndaren Olof Bardén |
Stinsen Anders Eriksson |
Bild ID: /Gato_706_Aktiebrev-Horby-Hoor |
|
Järnvägsbandelar i Skåne Järnvägslinjen Långebro - Hörby 42 km lades persontrafiken ner den 28 maj 1961. Godstrafiken mellan Tollarp - Hörby 25 km lades formellt ner den 28 maj 1967. Järnvägslinjen Höör - Hörby 13 km lades ner för all trafik den 1 januari 1929. Finaltåget måste tömmas på passagerare och forslas med taxi till Hörby på grund av lokskada. Linjen revs upp 1931 utom 1 km grusspår närmast Höör. Höör Hörby I början av 1900-talet byggdes sträckan Skepparslöv - Långebro Källa: Svenska Järnvägsklubbens skriftserie nr 83 Utgiven 2009 |
Alva poserar vid järnvägsövergången 1947. Zeimes syns i bakgrunden Bild ID: GATO_005 |
Fulltofta station var nästa station som ligger 3,1 km från Hörby och 92 meter över havet dvs. 11 meter högre än grannstationen Ludvigsborg. 1906 hade Fulltofta 801 invånare. Stationshuset var byggt med rött tegel, och vackert smyckat med snickarglädje längst vindskenorna från början, men togs bort senare. 1902 byggdes det till en stenkant som perrong. Huset innehöll väntsal, expedition/postexpedition, magasin och bostad,
uthus och utedass var byggt i trä och till färgen rött. En liten damm
finns fortfarande kvar i trädgården. Efter Erikssons pension tog Ester Malmberg från Ekesåkra över posten på
stationens postexpedition den flyttades senare till Ludvigsborg. Mellan Fulltofta station och Ludvigsborgs station fanns ett stickspår vid Maltesholmsbackar, där fraktades timmer från närliggande skogar till Maltesholms Cement AB i Östra Sönnarslöv. Detta är där dagens p-plats till Branta slingan finns. Längst med f.d. järnvägsspåret mellan Ramstorpsvägen och p-platsen grävdes det in i banvallen 5 ektunnor som fylldes med vatten från en närliggande stenlagd utgrävd brunn. Ca fyra meter ifrån denna brunn finns en till som är stensatt och med ett gjutet lock som kom till på 1990-talet. Möjligt kan den ena brunnen ha sinnat och man har haft den andra i reserv. Detta var en beredskap man höll ifall tåget skulle slå gnistor och fatta eld. Det var banvaktarens uppgift som hade hand om denna sträcka och skulle se till att det alltid var vatten i tunnorna. |
Fulltofta station före renoveringen i slutet av 1970-talet.
Fulltofta station 1979. |
Fulltofta järnvägsstation 1890. |
Fulltofta station 9 november 1986. |
|
Fulltofta järnvägsstation 1920. |
Sista stinsen på Fulltofta station Pensionär stationsföreståndare Anders Eriksson utanför den nerlagda stationen i Fulltofta fotot är taget i mars 1957 Anders fick bo kvar i huset till sin död 1959 eftersom järnvägen inte var i bruk. Han började på stationen år 1895 En av Anders söner var hembygdsforskaren Artur Ericson som vid sin pension på 1970-talet inventerade hela Fulltofta by. Skrev förhand av husförhörslängder som han samlade i ett kartotek. Artur var otroligt kunnig och intresserad av sin hembygd Bodil Pedersen |
|
Stins Anders Eriksson i Fulltofta Mars 1957. |
Stins Anders Eriksson i Fulltofta Mars 1957. |
Oscar Edow. f. 9/2 1882, d. 19/12 1973. Lokförare. Begravd i Fulltofta. Bild ID: Gato_648 |
Oscar Edow. f. 9/2 1882, d. 19/12 1973. Lokförare. Begravd i Fulltofta. Bild ID: Gato_649 |
Fulltofta station Kammarherre Erik Trolle med käpp Stationsmästare Anders Eriksson samt hans döttrar, det kan vara Agnes (1904) Astrid (1908 och någon av tvillingarna Anna eller Alice (1912). |
|
Hembygdsforskaren Artur Ericson vid Fulltoftagården. Son till
stationsföreståndare Anders Eriksson. |
|
Häradsekonomiska kartan från 1910-1915. |
|
Vi konkade | |
Vi strövade vid Höörslinjen i mer personlig regi än just Riksmarschen, medelst cykel och moped. Ändamålet med besöken varierade med åldern.
Först var det med att gå in i Hasselskogen och skära ner raka vidjor för
spjut, pilar och pilbågar, sedan för att bygga befästningar i bäcken, och
långt senare naturintresset. Ibland kom vi ner till Höörslinjen från
Slagstofta på gårdsvägen förbi Börje Johanssons gård, antagligen den
nutida Ymers väg, som ju är yttre gränsen för Hörbys tätbebyggelse idag. På tillbakafärden, om man inte stod upp från
sadeln nerför den där förut omtalade trätrappan blev man hamrad i pungen.
Det är sånt som man inte glömmer. Andra småsaker kunde ha att göra med att
bestämma sig i tid för att köra nerför Prostgatan eller vika ner för
branten till Hästatorget för att fortsätta diagonalt över, vidare till
Torggatan. Det påminner om Riksmarschen. Jag växte upp just när Folkhemmet höll på att
struktureras som bäst av det evinnerliga sossestyret med såna
personligheter som Erlander och Sträng. I Hörby blev det naturliga att gå på just
Höörslinjen, och det fick vi göra på realskoletiden. Bevisligen hade de
rätt i Stockholm eftersom många konkade ut med håll i sidan, en vanlig
åkomma under uppväxtåren, sades det. |
Höörslinjen en vinterdag den 22 februari år 1948. |
Hörby 7 juni 1960. Höörslinjen |
|
Ludvigsborgs station var nästa, stationshuset var byggt likadant med rött tegel som Fulltofta och innehöll samma inredning som Fulltofta station såsom väntsal, expedition/postexpedition, magasin och bostad till stinsen, och uthusbyggnader. Stationsmästare ”stinsen” hette Olof Bardén född 1867 i Västerstad han var en skojfrisk person och sällan sparade på sitt goda skämtsamma humör. Han var mycket mån att hjälpa personer som hamnat i nöd av olika orsaker. Anna Eriksson dotter till Anders Eriksson tog över postexpeditionen efter Olof hade gått i pension. Expeditionen flyttades senare in i annan lokal i Ludvigsborg. Olof Bardén arbetade på stationen i 38 år. Stinsarna Eriksson och Bardén var mycket goda vänner familjerna umgicks
även privat. Eriksson var betydligt allvarsammare. Eriksson och Bardén
blev änklingar på sommar halvåret med drygt två månader emellan år 1929 Vid Örnakärr eller som det kallades i folkmun ”Sextiofotabacken” låg strax efter Ludvigsborg. Denna backe var en fasa för lokföraren som fick sätta in alla krafter då tåget skulle ta sig upp för backen, ibland fick det stanna en liten stund för att ta nya krafter. Konduktör Rådberg hoppade oftast av tåget och gick sidan om, detta kunde även resenärerna få göra tills det blev nerförslut. Lokförare Malmberg och konduktör Rådberg har haft många svettiga stunder just vid denna backe som fick sitt namn där av ”sextio fotsteg.”
|
De mörkklädda, stationsföreståndaren Olof Bardén med fru samt Otto Alstads fru utanför Ludvigsborgs station. Bilden från 1920-talet.
Stationsföreståndaren Olof Bardén med fru och Otto Alstads fru. På en bänk utanför Ludvigsborgs station. Kanske väntande på ett tåg. Bild från 1920-talet. |
Ludvigsborgs station i augusti 1936. Fem år efter att banan togs bort. Foto: Wilhelm Ågårdh. Byggnaden revs 1987. |
|
Ludvigsborgs järnvägsstation år 1943. Det är 14 år sedan ett tåg rullade
förbi och 12 år sedan rälsen drogs upp. |
Ludvigsborgs järnvägsstation år 1943. Det är 14 år sedan ett tåg rullade
förbi och 12 år sedan rälsen drogs upp. |
Ludvigsborgs järnvägsstation år 1943. Det är 14 år sedan ett tåg rullade
förbi och 12 år sedan rälsen drogs upp. |
Ludvigsborgs station 9 november 1986. |
Bild ID: /Ludvigsborg-station_02. Källa: Hörby i gamla tider o bilder / Bärra Andersson. |
|
Häradsekonomiska kartan från 1910-1915. |
|
Ludvigsborg Stationen |
|
Närmare bestämt den 26 september är det, då banmästaren (?) för sista gången blickar ut över "sin" sträcka. Man är vid fotograferingstillfället i färd med att riva upp spåret på denna idyll. |
På bron, Olof Bardén Ludvigsborg. |
Järnvägsområdet i Ludvigsborg Olof Bardén längst till vänster. I bakgrunden lokalföreningens utlämningsställe där August E Nilsson var föreståndare. Bilden från 1920. |
|
Sövröds hållplats kom till år 1898 då man
uppförde en lastningskaj för fraktande av stenkross som skulle bli
makadam. Den enda vaktstuga som fanns på hela sträckan låg ungefär där rondellen in till Höör är idag. Där riksväg 13 och riksväg 23 möts. Här fanns grindar som skulle skötas, oftast var det en kvinnosyssla. Det behövdes inget pumphus på denna sträcka eftersom den inte var så lång. |
|
Mannen i vit sommarkostym kan vara torpare Per Andersson på Högatorp han
arbetade vid järnvägen och hade egen dressin. Mycket ovanligt på den. |
|
Höörs station
slutstationen 78 meter över havet. På den tiden stavades samhället Höör
med ett ö alltså Hör. I februari och mars 1856 utstakades mark till
järnvägsbygget. Ett rött tegelhus sidan om stationsbyggnaden var
stationens dass, flera till antalet. Fortfarande finns denna byggnad kvar
invändigt med vitt kakel. Fast i dag är bara ytterskalet kvar av det forna
huset men tjänstgör som nedgången till tunneln under järnvägsspåren. Samtliga stationer hade en dressin, men även banvaktare eller stationskarlen kunde äga sin egen dressin som han hade i sitt arbete. Så var det med torparen Per Andersson på Högatorp i Ekesåkra/Fulltofta.
Fotografens originalbild finns här till höger |
|
Öresundståget på bilden är ett littera X31 på järnvägsspråk. |
|
Sista turen med tåget på Höör-Hörby banan nyårsafton 1928-1929. Bilden är utanför Höörs station. Tåget kommer inte längre än till Örnakärr "sextio fotabacken"strax innan Ludvigsborg. |
|
Bild ID: Tidningsklipp_feb-1929. |
|
Det kördes normalt 3 tågpar om dagen i varje riktning, plus en extra
vagn till första torsdagen i månaden då det var marknad i Hörby och fler
resenärer och ny inköpta djur skulle hem. När Tollarp-Hörby-Eslöv banan trafikerades 1886 slog den ut Hörby-Höör. Den stora smällen var ett faktum då Eslöv-Hörby år 1897 öppnades. HHyJ Järnvägen gick i konkurs 1900. Fick skambud från Sparbanken i Lund som gett lån och gav lägsta bud. ÖSJ var intressenter. 1906 såldes järnvägen till C. A. Trolle på Fulltofta herrgård sedan Östra Skånes Järnvägar förbundet sig att amortera summan som löd på 100 000 kr. Namnet på järnvägslinjen var lilla Höör-Hörby järnvägs AB. Bolaget ägde också järnvägen till år 1916 då Östra Skånes Järnvägar (ÖSJ) tog över. 1920 försämrades allt mer deras egna affärer. 1 januari 1929 lades banan ner
Norra Skåne 23 juni 1887.
Tidningen Signalen 2 nov. 1900. |
Tidningen Kalmar 2 nov. 1900.
Dagens Nyheter 1900-10-26. |
Aftonbladet 1894-04-14. |
Dagens Nyheter 1894-04-14. |
Karta av Höör, från 1929. |
|
Sista tåget avg. Hörby kl. 18.25 ank. Höör kal 19.12 avg. Höör. Kl.
19.30… Järnvägsdöden hade börjat i ordets bemärkelse. Men innan tåget skulle köra samlades folk på Järnvägshotellet. Det hölls ett tal för både järnväg och personal av Nils-Ludvig Någon i publiken ropade ”tack ska du ha Malmberg för att du aldrig urspårat”! Folk begav sig till tåget som blev överfullt. Stins pojken från Fulltofta, Artur Ericson och Nils-Ludvig var med på sista färden samt många fler. Något försenad efter tidtabellen, men så var det också ett snöoväder. Järnhästen pustade och stånkade och började rulla ut från Höör station,
sista resan hade börjat. I tåget arbetade personalen för högtryck, lokförare Malmberg och konduktören Rådberg slet och ansträngde sig till det yttersta. Lokomotiv nr 5 med passagerarvagn, godsfinka puffade och pustade men orkade inte upp för den branta ”sextiofotabacken” strax utanför Ludvigsborg blev tåget stående och kom varken fram eller bak. Snart skulle man konstatera att en säkerhetsventil till fyrboxen hade gått i sönder tåget tappade ånga och blev kraftlöst. Nyårsafton 1928-1929 var Järnvägs epoken över för
Hörbykittan - Höörsan. Ett bittert slut. |
En av de fem ektunnor som fanns nergrävda i banvallen Delar av tunnan var kvar efter 134 år sedan den grävdes ner. Dessa tunnor var fyllda med vatten, för att användas om tåget skulle slå gnistor och fatta eld. Foto: © Roland Pedersen.
Sträckan mellan Ramstorpsvägen och mot p-platsen Branta slingan. Vägen är f.d. järnvägsspåret och banvallen är där ektunnorna grävdes ner. Foto: © Roland Pedersen.. |
Höör – Hörby-järnvägen rives upp. Början av 1930-talet. |
Rälsskruv och rälsspik hittade på Höör-Hörby järnväg vid Ludvigsborg av Lennart Persson när järnvägen revs upp 1931 Foto: postumt Lennart Persson. |
Stenbrunnen som det togs vatten ur till nergrävda ektunnor längs järnvägsspåret vid Ramstorpsvägen och Branta slingan. I bakgrunden på bilden syns riksväg 13. Foto: © Roland Pedersen. |
Stenbrunnen som ligger ca 5 meter från riksväg 13. |
Andra brunnen som är betydligt djupare och vattenfylld. Foto: © Roland Pedersen. |
|
Upptagning av räls på järnvägen mellan Hörby och Höör 1931. |
|
Banan lades ner vid årsskiftet 1928 -1929. Enligt ett föredrag hållet 1933 av ÖSJ:s baningenjör J. Ståhle (återgett i ÖSJ-bladet 4/1982) sjönk järnvägens betydelse efter öppnandet av Eslöv-Hörby. Dessutom gick banan genom skogsbygd på i genomsnitt 1 km avstånd från landsvägen, där all bebyggelse var koncentrerad. Persontrafiken försvann så gott som fullständigt när en busslinje inrättades på landsvägen. Enligt 1926 års driftrapport hade järnvägen en inkomst av ca 7 kr per dag och bankilometer. Totalförlusten under året var 22 250 kr. Källa: Jonny Saljefeldt Banan var dåligt underhållen med många ruttna
slipers! |
Rälsskruv och rälsspik (syllar) fynd på Höör-Hörby järnvägen. Foto: postum Lennart Persson. |
Bilderna när rälsen togs upp är hämtade från Järnvägshistorisk forum. |
|
Upprivning_09
Upprivningen av räls på Hörby - Höörs järnväg. |
|
Sista tåget Kristianstad - Hörby 1961-05-30 Stins Roos. |
|
Nils-Ludvigs avskedsdikt på Järnvägshotellet i Höör 1928-1929 |
|
Porträtt av Nils Ludvig av konstnär
Troget hava hjulen rullat flera tusen skånska mil.
|
Foto: Postum Börje Nilsson. |
År 1931 Upprivningen av spåren hade av någon
anledning fördröjts men på sensommaren kom arbetet igång. Med en hastighet
av ca 275 meter om dagen tog det 45 dagar för ”baklängesrallarna” att både
riva bort räls och slipers, det sistnämna till ett antal av 15 000. Endast
ett tusental gick senare att användas till sidospår på andra linjer.
Resterande staplades vid Hörby station där de blev sålda på auktion. Det
fanns de slipers som togs undan och blev ved till lokomotiven. Långt senare på 1970-talet blev sådana mycket populära att använda till nyanlagda trädgårdar och fick tjänstgöra som staket eller andra trädgårdsdetaljer. På den tiden förstod man inte faran med giftet i dessa som kallades allmänt för ”slipers”. |
|
Ett måste, var det med övernattnings möjligheter för de
resande. Järnvägshotellet byggdes mitt över gatan från stationen och stod
färdigt den 11 januari 1885. Flott och väl påkostat med hög standard
byggde dåvarande gästgivaren Johan Nilsson född den 25/1 1848 i Lund som
även ägde Stora Hotellet. Järnvägshotellet innehöll 6 övernattningsrum,
med den nya hög modernitet att det fanns ringklocka på rummet för
resenärerna att ringa på personalen. Detta var första huset i Hörby som hade ringledningssystem. Hotellet bestod av matsal, festsal, café, skänkrum och biljardsal i källarplan var det öl servering. Det dansades mycket både inomhus och utomhus. En stor park som tillhörde hotellet hade en överbyggd utedansbana som var mycket populär det var dans som regel onsdag och lördagar, om inget annat arrangemang kom emellan. Ibland blev det slagsmål och då var det nära till Tingshuset på andra sidan gatan som hade arrestlokalen i källaren. Krögaren Johan Nilsson gjorde goda affärer på detta. En som tyckte mindre
om verksamheten var författaren Victoria Benedictsson som uttryckte sig
vid ett tillfälle följande: ”Det är orättvist att bli så förmögen på
rusdrycker medan ej någon med pennan i hand kunna tjäna sådana pengar.”
Johan Nilsson stora intresse var mer för gästgivargårdens tämligen stora lantbruk samt jakt och fiske. Han blev bara 38 år och dog den 27/2 1886 i hjärtslag. Efter Johans död drev hustrun Christina hotellet vidare hon var tidigare insatt i uppgifterna på hotellet och fick hjälp av krögare Scheitze. Efter olika krögare såldes järnvägshotellet 1940 till timmerhandlare Alfred Persson. Senare användes lokalerna till utbildning av militärpoliser och signalister. Vid den tiden var det gott om militärer i Hörby och det virvlade i dansens anda på utedansbanorna runt Hörby. 1946 köpte Ture Wiberg hotellet och startade där en kappfabrik, det var nästan bara kvinnor som arbetade där. Fabriken lades ner 1971. Biblioteket som var trångbodda vid Gamla Torg flyttade in i lokalen i slutet av 1970-talet det var som en ny värld öppnade sig med stora ytor dessutom i två våningar. På den vägen är det än biblioteket finns i samma hus.
|
Järnvägshotellet: Hörnet Nygatan – Vallgatan.
Omkring 1900. Ungefär mitt emot stationen ligger det i särdeles vacker
stil hållna Justitias tempel, Frosta härads tingshus. Nära intill detta
reser sig Nilssonska hotellet, som är ett angenämt ställe för resande, som
i Hörby längre eller kortare tid ämna kvarstanna, sedan vanliga
utskänkningsrättigheter der blifvit beviljade och sedan den nyanlagda
stora trädgårdens vegetation hunnit ett par år i utveckling. Från hotellet
har man en storartad utsigt öfver byn och nejden. Öster om byn reser
länslasarettet sin vördnadsbjudande massa och vester om syns
provincialläkarebostället. I den gröna Hörbydalens andra sida ligger
socknens nyanlagda, i anslående stil hållna kyrkogård. Högre upp på höjden
framskymtar i ett kaos af grönska kronolänsman Krooks Georgshill.
|
Baksidan av Järnvägshotellet. Bilden utlånad från Hörby museum. |
|
I folkmun kallade man tåget i Hörby för Höörsan och i Höör för Hörbykittan. Men det kunde också kallas för t.ex. ”kvart i tian, halv tolvan, sexan, åttan, allt enligt den tidpunkt tåget passerade betraktarens geografiska position”. Även benämningen backatjitta användes. Apropå ordspråket, kärt barn har många namn. Kvinnooriginalet Stora Karna bodde i Ekesåkra i
Fulltofta, skulle oftast in till Hörby för att torga. Då var
järnvägsspåret det närmsta hållet att komma till Hörby. Ingen gångbiljett
löste hon utan traskade med sin korg på banvallen. Hur mycket lokföraren
än gav signal struntade Karna i detta utan tåget var tvunget att sakta ner
vilket blev förlorad tid och förseningar i tidtabellen. Vid ett tillfälle
när tåget ångade in på Fulltofta station erbjöd lokföraren henne att stiga
på och inte behövde hon betala heller utan de bjöd henne på resan. Karna
som visste vad hon ville och led minst av allt av tunghäfta svarade
prompt: - Åka med tåget? Nä, ded har jag min liv ente tid te för ja har
bråttom! Ett bevis på tågpersonalens goda vilja var en tågförare som såg en gång en häst hade råkat hamna på rygg i diket, en bit från banan. Djuret i denna ställning var oförmögen att resa sig. Tågföraren rapporterade händelsen till närmsta station som var Ludvigsborg. Stinsen Olof Bardén skickade genast en man iväg till hästägaren för att meddela vad som hänt. Då denna fick vetskap om händelsen, ombesörjdes omedelbart att hästen fick hjälp i sitt nödläge. Detta hände vid sekelskiftet 1900 och hästen piggnade till efter ett tag. Märk väl att på den tiden fanns inga telefoner eller mobiler i bondehemmen. En gång vid tröskningen gick en maskindel i sönder: Man rekvirerade en ny maskindel. Godset lämnades till lokföraren med en anhållan att denne vid angiven plats mitt ute på spåret skulle tåget stanna och där överlämnades paketet till rekvirenten. Praktiserande doktor Per Green 1886-1891 anlitade
hellre apostlahästarna än Höörsan. Han hade mottagning av patienter både i
Höör och i Hörby. När det var fint väder promenerade han till sina
mottagningar på järnvägslinjen, mer bråttom än så hade han inte. Nils-Ludvig hade besök av en berömd professor från
Lund som hade studerat Ringsjöbygden hela dagen. Då det var dags att åka
hem med tåget förstod man att det skulle bli problem med att hinna fram
till tågets avgång. Nils-Ludvig tog kontakt med Ludvigsborgs station,
stinsen Olof Badén höll tåget en kvart så professorn skulle hinna med
tåget till Höör för vidare transport till Lund.
Lustiga historier av er, Bodil och Roland
Pedersen. Kommer just på att den delen av Höörslinjen närmast Hörby, på
min tid, alltså vid nuvarande tätbebyggda området på Hörbys Norr, mellan
Hagagatan och Ymersväg, var kantad av pileträd av arten Sälg. Den hör till
de arter som blommar mycket tidigt och före
lövsprickningen eller "på bar kvist". Knopparna eller videungarna var
mycket omtyckta och ett tecken på att våren hade äntligen gjort sitt intåg
i mars månad, även om pölarna frös till på natten. Då, liksom jag antar
nu, skar vi av kvistar för prydnad till Påsk. |
F.d. järnvägsspåret Hörby-Höör som är en populär motionssträcka idag. Foto: © Roland Pedersen.
En rälsspik upphittad av Lennart Persson ,då
järnvägen revs upp utanför Ludvigsborg 1931. Uppgiftslämnare Staffan
Persson. |
Vi fortsätter här med att visa bilder från järnvägen, utan någon inbördes ordning. |
|
Tåg på Hörby Järnvägsstation. Med Tollarpståget 1894. Gärdsbanans lok nr 4 byggt 1886 och först (-1890) tillhörigt Höör-Hörby järnväg där detta hette nr 2. 1890 överlämnades detta till Hästveda – Karpalund, senare till Gärdsbanan och slutligen ÖSJ nr 6. Längst bak stationsinspektor Gustav Fridolin. |
|
Ett ånglok passerar Lågedammarna 1944. Bilden insänd av Monica Zeime
Larsson och det är hennes pappa som tog fotot. |
|
Fäladen i Hörby med tåg 1955-07-26 |
|
Ur Sveriges kommunikationer november 1923. Bilden beskuren. |
|
AKTIEBREF för Hör-Hörby Jernvägsaktiebolag |
|
Höör-Hörby Järnväg (HHyJ) var en av Skånes fem ångspårvägar, d.v.s. en järnväg som av ekonomiska skäl byggdes med bl.a. klenare räls än normalt, fast normalspårig. Linjen var 12,6 km lång och gick mellan Höör vid Södra stambanan och Hörby. Två stationer, en i Fulltofta och en i Ludvigsborg, plus en hållplats Sövröd. Banan byggdes 1882 och trafikerades av ångvagnar enligt Rowans system. Ursprunget kommer från Danmark, där William Rowans utexperimenterade "dampsporvej" som först blev byggd i form av Randers - Hadsundsbanen och Gribskovbanen var inspirationskälla för de skånska ångspårvägarna. Den första banan i Skåne var Gärds Härads järnväg. Banan hade en ångvagn som trafikerade sträckan mellan Höör-Hörby, som sedermera även användes för trafiken på den 1886 öppnade Hörby-Tollarps Järnväg fram till Tollarp som låg på Gärds Härads Järnväg. Här möts alltså två olika bolag med samma ångspårvägssystem. Godstafiken bedrevs med ett ånglok kallat "Bifrost". Efter några år skaffade man personvagnar och körde dem med loket istället för ångspårvagnen. Efter problem med ekonomin gick trafiken över till Gärds Härads Järnväg 1893. Loket Bifrost såldes senare till Narvik i Norge, där det nu (2011) står utställt.. Trafiken drabbades av nedgång då banan Eslöv
Hörby öppnades 1897 och 1900 såldes banan på exekutiv auktion. Lunds
sparbank var köpare och hade banan fram till 1906 då häradshövdingen Carl
A Trolle köpte den. 1915 såldes banan till Östra Skånes Järnvägar, ÖSJ,
som lade ner trafiken 1929. |
Hörby järnvägsstation omkring år 1900.
Hörby Järnvägsstation med lokstallar flyglarna år 1882. En av de äldsta kända bilderna. |
Ångvagn 1880-1900. |
|
Ångvagn (vagndelen Atlas) nr. 1 vid Höör - Hörby Jernväg (Järnväg).
Tillverkad vid Nydqvist & Holm, Trollhättan, 1882. No 162. |
|
Tågvagn I klass och III klass, |
Inga uppgifter på damerna på bilden, men troligtvis är detta på
järnvägsstationen i Hörby. |
Tågvagn I klass och III klass. |
|
Hörby Järnvägsstation. Till höger järnvägshotellet, som byggdes 1885. Stationshuset byggdes 1882. Den lilla lokveteranen Bifrost syns på bilden. Uppgifter säger att bilden är tagen omkring 1900-1910. |
|
Bilden är från 1963. Efter renoveringen förenklades flygelfasaderna åtskilligt. Lägg märke till att strävorna som behövdes under flyglarna under stalltiden då det var höga hallar, finns kvar. Foto: Yngve Holmgren. |
|
SJ:s nya skapelse, som kan få upp en fart av 110 km/tim. Just denna bild från 1953 är från provturen Eslöv - Kristianstad, men rälsbussen trafikerade alla linjer och med sin orange och gula färgsättning, uppmärksammade man den alltid. |
Så här var färgsättningen på rälsbussarna. |
Krockad rälsbuss |
Järnvägsarbete 1965-05-24. |
Stationen i Hörby en vinterdag. Stationsskrivare Håkansson och Nils Schildt poserar framför stationshuset.
Stinsen Gustav Fridolin ansvarade under många för driften av Hörbys
järnvägsstation. Makan Ellen höll i kulturen.
Hörby station. Vagnen är en SJ-vagn. Banan förstatligades 1/7 1944 så bilden bör vara tagen någon gång därefter. Tåget skyltat Kristianstad-Eslöv-Malmö.
Den stora tanken innehöll fotogen som levererades till affärerna i Hörby med omnejd. Janne Nilsson på bostället stod för distributionen. Kuskarna hette Jönsson och Grönvall. Fotogenen kom till Sverige ca 1858 -1860.
Lokförare mellan Eslöv – Kristianstad var oftast Svensson och Arnold Hansson. |
|
Från invigningen 1897, av linjen Eslöv – Hörby. |
|
Hörby järnvägsstation. |
|
Året är 1928. |
|
Delförstoring av bilden ovan. Året är 1928. |
|
Järnvägstjänstemän/Stinsarna på Hörby - Höör järnvägen. |
|
Personal utanför Hörby järnvägstation. |
|
Året är 1940. |
|
Året är 1940. |
|
Året är 1940. |
|
Hörby järnvägsstation, gatusidan. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum. Årtal och fotograf: Okänt. |
|
Hörby station den 9 juni 2009. |
Hörby järnvägsstation, 9 juni 2009. Bangårdsområdet har bebyggts och stationshuset rustats upp. Trevligt att den gamla plattformen fått ligga kvar. Foto: © Bengt Gustavsson (www.banvakt.se) |
Hörby järnvägsstation, 29 september 1998, spårsidan. Busstationen som tog
över bangårdsområdet på 1970-talet flyttades för några år sedan till annan
plats. |
|
Vår gamla välkända gul och orange färgade rälsbuss. |
|
Bilden vi fick bifogat till nedan textmassa är borttagen då annan fotograf har upphovsrätten | |
Åkte varje skoldag 1960 till 1961 fram och tillbaka till HAL i Eslöv. Till den tidpunkten hade tåget gått ända
till Kristianstad men nu upphörde persontrafiken efter Hörby. I samband
med detta blev förbindelsen mellan Eslöv och Hörby gradvis värre tills
slutligen all rälstrafik upphörde 1967. |
Rent symboliskt, rivningen av Tornet uppe på
Storgatan eliminerade en förträngning som liksom höll tillbaka trafiken
från att lämna byn och som nu tillät en smidig genomkörsel. Med E22 som
helt bypassade Hörby kom Hörby i ett totalt bakvatten. Så istället för att
var en kommersiell dragningspunkt, ett center för omnejden för att sälja
och köpa i, och i mångt och mycket sig själv nock med arbetsplatser, och
sjukhus, transformerades Hörby till en ointressant sovkommun, en förstad
till städerna för det mesta i den västra delen av länet. © Leif Blumenau. (Bilderna tillställda oss av Leif Blumenau) |
Lok 4. 1904-1916. |
|
Tidningsklipp Trafikomläggning Järnvägen. 1967-05-28 |
|
Lok 3, året är okänt. |
|
Järnvägsövergång Slagtoftavägen i Hörby, och året är 1957. Huset till vänster närmast järnvägsspåret är f. d. Zeimes. |
Järnvägsövergången Slagtoftavägen mot Ekeboda i Hörby och året är 1957. Till vänster ligger slakteriet. |
Kronolänsman Georg Krook, Hörby. |
|
Krögare Johan Nilsson född d. 25/1 1848 i Lund - död den 27/2 1886 Han blev endast 38 år. Avfotograferad tavla tillhör Hörby museum. |
|
Ryttmästare Eduard Albert von Seth, sedermera överste, regimentschef för Skånska Dragonregementet och styrelseordförande i Höör - Hörby järnväg, HHJ. |
|
Friherre och godsägare Werner Gottlob von Schwerin. Werner von Schwerin var ledamot av andra kammaren 1888-1899 (för Frosta domsagas valkrets). Han återkom till riksdagen åren 1902-1911 som ledamot av första kammaren för Malmöhus läns valkrets. Källa: Wikipedia. |
Från vänster: |
Stationshuset och järnvägshistoria Hörby |
Fler bilder om ämnet finns på länken |
Banvaktarstugan Stattena |
|
Året är 2016 i mars månad. |
|
Namnet Stattena är
antaget. Så hette vägövergången invid stugan och därför har det namnet
valts. Det är enbart ett antagande, om än väl grundat. Ett tänkbart
alternativ är Ekeboda. På orten räckte det med "Lindströms vid bommarna". Stugan finns på häradsekonomiska kartan 1910-1915 och är där betecknad som banvaktsstuga. Den ligger vid järnvägens korsning med gamla riksvägen Malmö - Kristianstad (motsvarande dagens E 22) och är orienterad efter vägen som skär banan i lite sned vinkel. Vanligtvis brukar banvaktsstugor orienteras efter järnvägen. Stugan saknas i SJ:s nummerserie, vilket troligen beror på att den sålts eller fått annan användning före förstatligandet. Textkälla: www.banvakt.se |
|
Ekeboda grindstuga med fastighetsbeteckning Stattena. Här bodde "bomma-
Kristina" fram till sin pension. Sista grindvakten var Anna Lindström som
bodde lite längre bort. Kanske pojken är en liten Lindström. |
|
Banvaktstugan Stattena foto från 1957.
På väg från Långebro till Eslöv passerade tåget Satserup där de manuella
bommarna i slutet av 1950-talet byttes mot automatik med kort spårledning
- vilket tvingade fram hastighetsnedsättning till 20 km/h. När dessa bilder togs i november 1957 hade Stattena svängbommar med röda lyktor. Källa: Järnvägshistoriskt forum. Namnet Stattena är
antaget. Så hette vägövergången invid stugan och därför har det namnet
valts. Det är enbart ett antagande, om än väl grundat. |
|
Anna Lindström vid vaktstugan och banvaktstugan låg på andra sidan
järnvägsrälsen. Rälsbussen är på väg från Hörby till Kristianstad. |
|
Sista persontåget mellan Hörby-Kristianstad år 1961. Rälsbussen stannar
vid grindstugan i Ekeboda där Anna Lindström hänger en krans på tåget och
Albin står sidan om. |
|
Stattena Namnet Stattena är antaget av ortsbefolkningen
vägövergången invid stugan och området kallas så om än att Ekeboda ligger
en liten bit därifrån. Man sa alltid ”Lindströms vid bommarna” och alla
visste. Att vara grindstugevakt var oftast en kvinnogöra för att få en
extra slant till hushållskassan. Frun var hemmavid och då kunde det vara
lämpligt att vara till hands att passa tågets tidtabell. Det blev många
öppnande och stängande på en dag.
Bilden till vänster. |
|
Text hämtad från Henry Olssons bok "Berättelsen om Hörbys förvandling
under de senaste 150 åren. |
|
Källa: Min karta, Lantmäteriet |
År 1886 öppnades Äspinge station på järnvägen mellan Hörby och
Kristianstad. Järnvägstrafiken upphörde på 1960-talet.
Stationen är riven sedan länge och
idag finns det en villa på fastigheten. Vid järnvägsstationen
byggdes år 1895 Äspinge bränneri. Bränneriet lades ner år 1970. Den gamla
bränneribyggnaden finns dock fortfarande kvar, men ganska förfallen. Fram till
början av 70-talet fanns fortfarande traditionell lanthandel i byn. Byns skola
lades ner i början på 1970-talet. Källa: Wikipedia. |
Äspinge Station. Bild ID: JeSo_04w. Källa: Jerker Solér. |
|
Elsa, Ingrid, Elsie och Gun från Hörby vid Äspinge station i mars 1957. Bild ID: Aspinge_station_01. Käll: Hörby i gamla tider o bilder / Göran Strand. |
|
Vid Äspinge station. Bild ID: Aspinge_station_01. Käll: Hörby i gamla tider o bilder / Göran Strand. |
|
Äspinge station 1960. Egentligen en obemannad hållplats. |
Äspinge. Utfarten mot Hörby 1960. |
Äspinge
station 1970. |
Äspinge
station 1970. |
Äspinge
station 1970. |
|
Postorten hette från början
Östra Espinge, som kom till i augusti 1875.
När järnvägen mellan Hörby och Tollarp var klar, flyttade posten in
i järnvägsstationen. Samtidigt namnändrades poststationen till Espinge. 1887 fanns det en lantbrevbärarlinje mellan Espinge och Svensköp, som gick tre gånger i veckan. Men någon gång i början av 1911 ändrades namnet igen till Äspinge. Textkälla: http://www.hemmavidstamps.com/ |
|
25 augusti 1903. Dåvarande H. K. H. kronprins Gustav V anländer till
stationen i Äspinge. |
|
Järnvägen Hörby-Kristianstad |
|
Originalfotot i privat ägo Ingegärd Olofsson (Martinsson). |
|
Originalfotot i privat ägo Ingegärd Olofsson (Martinsson). |
|
Originalfotot i privat ägo Ingegärd Olofsson (Martinsson). |
|
Originalfotot i privat ägo Ingegärd Olofsson (Martinsson). |
|
Viadukten
tämligen ny bilarna har börjat rulla på vägen. Lite pojkstreck var det på
den tiden. Man satt sig på kanten uppe på viadukten mot kommande lok som
bolmade rök vilket man fick på sig. |
|
Ångloksbanan Kristianstad-Eslöv är väl nu bortglömd, men den var en gång närmast en huvudlinje och utgjorde i verkligheten den kortaste sträckan mellan Kristianstad och Malmö. Första hälften av 50-talet användes främst L11 i persontågen men också J, och S-lok ska ha kommit till användning. Som 12-åring, 1955 under ett års tid, hade jag nöjet att resa till Kristianstad, fram och tillbaka, med ångtåg en gång i veckan, vilket jag fortfarande minns. Vid dem starka sluttningarna upp till Linderöd, vid hög last, sjönk farten, sägs det, till 30 km/tim. På den tiden passerade tåget ut ur Hörby vid korsningen med Kristianstadsvägen under en viadukt, belägen just innan avstickaren till Ekeboda, numera ett minne blott. |
Förresten var Svalans scoutstuga belägen just
där invid Ekebodavägen. Vad jag kommer ihåg mest från själva resan var den
vackra naturen som passerades i maklig takt, men också röken som slog in i
tågkupén om man höll fönstret öppet på fel sida. Annars kunde man reglera
öppningen med en hålförsedd läderrem som hakades på en knapp. Väl ankommen
väntade Mose mej på perrongen och tog mej till fadern, religionslärare
Appelblat, eller direkt till bönesalen, där han lärde mej, inte bara att
läsa på hebreiska, men också sjunga den veckans portion i Toryrullen som
bäst motsvarade mina fyllda 13 år. Enligt traditionen, med avlagd Bar
Mitzva skulle jag bli vuxen medlem av församlingen och bli ansvarig för
mina handlingar inför människor och Gud. © Leif Blumenau |
J-lok. |
|
L11-lok. |
|
S-lok |
|
SJ:s nya skapelse, som kan få upp en fart av 110 km/tim. Just denna bild från 1953 är från provturen Eslöv - Kristianstad, men rälsbussen trafikerade alla linjer och med sin orange och gula färgsättning, uppmärksammade man den alltid. |
|
På Eslöv-Kristianstad sträckan, innan införandet av rälsbussen 1953,
behövde man lokstallar för ångloken. Det här stallet (bilden tagen på
hösten 2016) även om vändskivan fyllts igen, står fortfarande kvar i
Tollarp som en påminnelse om den tiden då Tollarp var en mellanstation.
Säkerligen fanns det en gång ett liknande stall i Hörby, rent
arkitektoniskt. |
|
Bild ID: Osbyholm_Station_08. Bildkälla: Samlingsportalen. |
|
Osbyholms järnvägshistoria av Ernst Åkesson. Hämtad från: Osbyholms Byaförening | |
Stinsen heter Emil Axdorff efter pension byggde han en villa till sig tvärs över gatan som heter än idag Axdorffs hus Bild ID: Osbyholm_Station_19. |
|
Detta är taget österifrån med Slottsvägens östra
infart, där bortom syns godsmagasinet. |
Detta är taget österifrån och visar Slottsvägens västra
utfart till riksvägen. Därbortom ligger Grindst |
Norrifrån och visar utfarten från slottet mot
riksvägen. |
Norrifrån och visar slottsvägens västra utfart till
riksvägen. |
Västerifrån med Grindstugan till höger och infarten
till slottet strax hitom Grindstugan. I bakgrunden syns godsmagasinet. |
Söderifrån och visar Slottsvägens östra infart med
kvarndammen i bakgrunden. |
Österifrån och visar Fulltoftakorset med banvaktstugan. |
Norrifrån och visar Fulltofta korset med riksvägen i
bakgrunden. På bilden syns även skolan och Oskar
Nords torp. |
Bild ID: Osbyholm_Station_06 Bildkälla: Samlingsportalen. |
|
Osbyholm, mot slutet på 1930-talet |
|
Bild ID: Osbyholm_Station_07. Bildkälla: Samlingsportalen. |
Bild ID: Osbyholm_Station_13 Bildkälla: Samlingsportalen. |
Bild ID: Osbyholm_Station_09. Bildkälla: Samlingsportalen. |
Osbyholms Järnvägsstation. Byggdes 1897. Stinsen Emil Axdorff till höger på fotot. Tidsepok 1910-tal. |
Bild ID: Osbyholm_Station_12. Bildkälla: Samlingsportalen. |
|
En vy tagen från järnvägsperrongen
i Osbyholm i mitten på
1930-talet. Fastigheten till höger
är troligen det blivande
bageriet och kaféet, som
drevs av Harald och Rut Malm. Fastigheten till vänster
är i så
fall Sigurd Olssons lanthandel. Området
som växte fram kring
stationshuset kom att benämnas
Ousbyvärn.
Någon
som kan bekräfta dessa
antaganden? |
|
Betevågen på Osbyholms järnvägsstation på 1950-talet. Användes för att
väga och lasta betorna för vidare transport med järnväg till Örtofta
sockerbruk |
|
Osbyholms järnvägsstation 1910. |
|
Osbyholms bangård |
|
Osbyholms järnvägsstation 1970. |
Osbyholms järnvägsstation 1970. |
Osbyholms järnvägsstation 1970. |
|
Järnvägsbrons
östra fäste
byggs på 1890-talet i
Osbyholm. I bakgrunden syns Ousby nr 9 som inrymde en gårdssmedja
och byns första skola.
Detta hus brann ner 1917. |
|
Osbyholms
järnvägsstation 1910-1920-tal. |
|
Järnvägsstationen i Osbyholm. Schildt banmästare och lille Sander från Höör. damen okänd. Bild ID: GATO_174 |
|
Stinsen Emil Axdorff Ousbyholms station framför ett uthus omkring år 1910. |
|
Bild ID: BeGu_002-Osbyholm. Foto: Bengt Gustavsson www.banvakt.se |
|
Bild ID: BeGu_001-Osbyholm. Foto: Bengt Gustavsson www.banvakt.se |
|
Hösten 1974 fanns fortfarande Osbyholms lilla stationshus kvar på linjen mellan Eslöv och Hörby, EHJ, invigd 1897 och nedlagd 1967. Stationshuset skulle stå kvar ytterligare åtta år innan det revs 1982. I dag är de flesta spåren av järnvägen i Osbyholm borta - stationshus, perrong, perrongkant m m. Bangårdsområdet har bebyggts med radhus men en bit från den forna stationen finns fortfarande järnvägsbron kvar över Hörbyån och på banvallen går en fin cykelväg, Skåneleden, som leder till fina naturupplevelser över Linderödsåsen. Att järnvägen lades ned och revs är förstås synd, den var en fin diagonalbana i Skåne som i dag med moderna pågatåg hade kunnat förkorta restiden mellan Malmö och Kristianstad Bild ID: /Gato_914_Osbyholm-station. Källa: Hörby i gamla tider o bilder / Kenneth Heindorf Larsson. |
|
Kommentarer från nätet | |
Direktvagnarna Kristianstad - Malmö via Hörby gick t o m 9 juni 1955
dagligen och i samtliga tåg, med lokbyte i Eslöv. Söndagskvällar behölls
en förbindelse ytterligare ett år. Bifogas foto på L11 1571 på
Kristianstad C sommaren 1954 med vad som säkerligen är Malmötåget, 2 och 3
klass medföres. Foto troligen dansken Olaf Skov. Christer Torgersson |
1960 skulle jag åka till Arild för att sommarjobba på Julia Lundgrens
pensionat, tågbyte i Billeberga och där råkar jag hamna på ett låååångsamt
frakttåg och hamnar ute i skogen och får se underbar natur bl.a. ett
fantastiskt orrspsel. Ibland när man skulle hem till Hörby senare under
helger oftast så var alltid tågen knökfulla av värnpliktiga pojkar, då
hände det att man inte fick sittplats utan satt på resväskan i korridoren.
När SJ fyllde 125 år kunde man köpa biljett för den samma summan och den
varade i 2 månader 1980 var det, jag åkte med min då 6-åriga dotter och en
norsk väninna som kom över från USA bara för detta så vi åkte genom hela
landet ända till Skellefteå och fortsatte sedan med tåg/buss genom norra
Finland med buss sista biten Tanabruk till Kirkenäs precis på gränsen till
Ryssland. Vi övernattade i ett mygghelvete Karasjokk och lyckades bara få
rum som samebarnen hade på skoltid, det var en lång resa och mycket roligt
hände på vägen, fick träffa min väninna Astrids mor och far och syskon
osv. fantastisk mat skorstensrökt torsksoppa var den största smaken jag
upplevt av fisk, hembakt bröd med kokt havregröt i degen. På torget växte
en jättestor syrenbuske men detta var i augusti och den blommade just då
med fina klasar som mätte ca 2-3 cm. Yvonne Löfqvist |
Ousbyholm. Banvaktsstugan vid Fulltoftakorset och det är hälften av det
röda uthuset som köptes av trädgårdsmästare Lindgren i samband med att
banvaktsstugan revs. En flygbild förmodligen från 1950-talet. Jämför gärna
den tidens "renhållning" av banvallen med dagens! |
|
|
|
Osbyholm bommar. Ellen Nilsson 15 september 1959. Vägen Ellen står
på är vägen ner till Ringsjö camping. |
|
Slutvaktat för denna gången september 1959 Hellre en gång för mycket än en gång för litet är fru
Ellen Nilssons paroll. Igår vaktade hon järnvägsövergången vid
Ringsjöstrand trots att hon egentligen inte hade behövt göra det. Eftersom
vid bommarna var det uppsatt en skylt att läsa nämligen att övergången är
obevakad under tiden 15 september-15 maj. Men nu är det slutvaktat för i
sommar då sista tåget passerade igår kväll det var en rälsbuss. För längre
sen stånkade ånglok fram på denna sträckan och hade sin vatten påfyllning
i pumphuset på Fogdarp station. Vid Ringsjöstrand har det aldrig funnits
någon station utan endast en hållplats för de resande. Platsen ligger
mellan stationerna Osbyholm och Fogdarp. Bodil Pedersen Källa: Mellersta Skåne september 1959 |
Osbyholm bommar. Ellen Nilsson 15 sept. 1959.. |
Jag tror mig veta att hon hette Ellen Agneta, f. Persson 1898-01-21 i Vä. Hon bodde 1950 i Lyby 27:4, Hörby och dog i Hagadal, Osbyholm 1991-04-08. Hon var sedan 1928 gift med Nils Nilsson, f. 1889-06-24 i Lyby. Han står 1950 som f.d. småbruksägare. Annars var ju ofta grindvakterskor gifta med banvakter, men så icke Ellen. Nils dog 1951-02-02 i Lyby 27:4. Ellen flyttade som änka i mitten av 1950-talet till Norrtou 11:24 i Lyby och inom något eller ett par år till Norrtou 11:18 med postadress. Norrtou 11, Hörby. (Platserna ligger på var sin sida av vägen. Där var hon mantalsskriven 1958 så 1959 bör hon ha bott där. Men var är då bilden tagen? Jo, jag är ganska säker på att den är tagen vid vägövergången en km väster om Osbyholm, vid campingplatsen. Man ser på skuggorna att vägen går söderut från järnvägskorsningen. Det ligger ett hus i vägens förlängning, den bör alltså utmynna i en T-korsning. Till höger och lite före vägkorsningen ligger ett hus. Det finns en allé utmed den korsande vägen. Det finns ingen annan plats i närheten av Osbyholm som passar. Men hur kunde Ellen, boende i Norrto en halv mil från vägövergången vid campingplatsen, sköta grindbevakningen? Begav hon sig dit, (cyklande eller per bil?) till dagens första tåg och blev kvar till det sista? Var hade hon i så fall sin uppehållsplats mellan tågen? Var det kanske bara säsongsbevakning och inskränkt till de tider på dygnet då det förekom trafik till camping- och badplatsen vid Ringsjöstrand? Jöran |
Kompletterande textmassa 2019-04-15 |
Ousbyholm. Hälften av uthuset som tillhörde banvaktsstugan vid
Fulltoftakorset flyttas av Gösta Palm till Osby 4 Lindgrens för att där
bli ett ”krukförråd”. Därefter använde Sven Lindgren det som garage åt sin
Renault Daphine. |
|
Ousbyholm. Lyftet! Se även bild 099. |
|
Ousbyholm. Lastat och klart. Se även bild 099. |
|
Ousby 4 Lindgens. Uthuset från banvaktsstugan flyttas ännu en gång år 1972
när Ann-Louise och Sven Lindgren skall bygga ett nytt hus. |
Ousby 4. Uthuset på sin nya plats år 1972, idag (år 2019) finns enbart
några spillror kvar. Se även bild 103.
|
Fogdarps station med personal runt 1900-talet. loket är på väg till Eslöv. |
|
Fogdarps station. |
|
Järnvägsövergång vid Fogdarp omkring 1957. Bild ID: /Fogdarp_021_1957 |
Järnvägsövergång vid Fogdarp omkring 1957. Bild ID: /Fogdarp_022_1957 |
Nedan artiklar anger inte var, så den behöver inte vara förknippad med just Fogdarp. | |
Juldagen på eftermiddagen inträffade att en
banvaktare hade i närheten af Eslöf glömt att öppna tvenne grindar, så
att lokomotivet sprängde dem båda, utan att någon vidare skada skedde. Anm: Det fanns även en allvarligare sida så tillsvida
att många ban- eller grindvakter, som var för sent ute ändå försökte öppna
grindarna för att undgå skadestånd och straff med den påföljden att de
träffades av tåget och skadades till döds. Det finns åtskilliga sådana
exempel. |
Olyckshändelse. Aftonbladet har 1868-02-07 samma notis intagen,
men avslutar den: /.../ reservlokomotiv. Karlen var nykter och ordentlig,
hvarför det är antagligt att olyckan vållades genom oförsigtighet å hans
sida. Anm: Banvakten Per Nils Holm, var född 1821-12-25
i Esarp (M, boende vid Asmundtorps fälad i Trollenäs där han varit banvakt
tillika torpare sedan 1859. |
Återigen ett bevis på
banvakternas behöflighet |
|
Du som vill läsa och lära mer om banvaktarstugorna och de som betjänade dessa. Ett examensarbete från Gotland. | |
Fogdarp station 9 juni 2009. Bild ID: /Fogdarp_019_Stationen. Källa: www.banvakt.se Foto ©: Bengt Gustavsson. |
|
Fogdarp station 9 juni 2009. Bild ID: /Fogdarp_020_Stationen. Källa: www.banvakt.se Foto ©: Bengt Gustavsson. |
|
|
|
Finnhults banvaktsstuga där pumparen August Lundvall bodde |
|
Fogdarp banvaktstuga 2 mars 2016. Bild ID: /Fogdarp_018_Banvaktstuga. Källa: www.banvakt.se Foto ©: Bengt Gustavsson. |
|
Du kan även läsa nedan text som PDF-dokument eller som Word dokument. | |
Järnvägen mellan Hörby - Eslöv. | Järnvägen mellan Hörby - Eslöv. |
Järnvägen mellan Hörby – Eslöv Delar
av Järnvägssträckan mellan Hörby - Snogeröd var väl bemannat med
järnvägspersonal. Från Hörbystation mot Osbyholm vid Fulltoftavägen fanns
en banvaktarstuga därefter Osbyholms järnvägsstation en liten bit bort
”grindstugan” banvaktstugan möjligen med en anknytning till
Osbyholmsslott. Vid Ringsjöstrand fanns en stoppskylt att stanna tågen om
man skulle åka med. Därefter Fogdarps station och en liten bit bort
banvaktarstugan inte så långt ifrån låg Finnhults banvaktsstuga bostaden
för pumparen som arbetade i vattenhuset/pumphuset. Vid Riksväg 17 fanns en
liten banvaktsstuga därefter Snogeröd station. Man brukar nämna att
banvaktsstugorna låg med minst 2,5 km- 4 km emellan den bit banvaktaren
hade som uppgift att sköta järnvägsspåret. Söndagssträckorna blev dubbelt
så långa eftersom varannan banvakt bereddes turvis ledighet. Det blev
bättre när hjulingar och dressiner blev tillåtna. Det var inte så långt
emellan på denna sträckan som nämns.
Järnvägsbanan mellan Eslöv- Hörby började byggas den 1 april 1896 och
invigdes den 27 maj 1897 och togs i bruk den 1 juni 1897. Drygt ett år
senare den 1 juli 1898 uppgick EHJ (Hörby -Eslöv Järnväg) i den nybildade
ÖSJ (Östra Skånes Järnvägsaktiebolag)
Fogdarps station var ingen stor station den hade ett växelspår och ett
godsmagasin rivet sen flera år. Huvudsaken till anläggningen av stationen
har inte bara varit trafiken utan i hög grad närheten till Ringsjön och
tillgången till vatten av loken. Det var inte överallt man kunde få
lämpligt ångpannevatten. Stationen hade aldrig någon regelmässig
stationsinspektor med skrivarutbildning vanligen studentexamen.
År 1900 kom Janne
Wilhelm Kleberg född 1875 därefter Jöns Peter Svensson för en kortare tid.
Redan 1912 anger ÖSJ att Fogdarps station är vakant därefter kom ingen
fast placerad föreståndare utan en lång rad andra posttjänstemän. Man
graderade in stationerna och Fogdarp låg på 35:e plats av 50 vid ÖSJ och
bemannades med vikarier. År 1939 i mars anställdes Karl Nilsson som
banvakt i Fogdarp han var gift med Ellen som arbetade som grindvakt. Om
paret bodde i stationshuset eller banvaktsstugan har inte gått att hitta.
1940-talet var Ellen den första anställda platsvakt i Fogdarp. Karl
började sitt arbete på Hörby järnvägsstation han råkade senare ut för en
svår olycka i arbetet och dog. I
början av 1900-talet bröts det is på sjön den drogs upp på en ramp intill
stationen som sedan forslade isen med järnväg till närliggande städer. Vid
Wrangelsborg bröts sandsten som togs med pråm över Ringsjön till Fogdarps
station vidare med järnvägen. © Bodil
Pedersen
Källa: Yngve Holmgren. Arkiv
järnvägshistoria. Banvakts-Banföremans och banmästarminne. författare: Uno
Lindmark |
Fredrik Arvidsson Posse född 1851- 1897, Yrke Ingenjör. Han blev Sveriges största järnvägsentreprenör och har byggt de flesta järnvägar och ritade stationsbyggnader i Sverige mest i de södra delarna. Bild ID: Fogdarp_009. Rallarvisa under byggtiden Linje Hörby-Eslöv Per
Löfvendahl berättade att det var brukligt att varje järnväg hade sin
speciella rallarvisa under byggtiden. Den sjöngs gärna under arbetet och
särskilt stenarbetarna var pigga på att ta ton i takt med hammarslagen mot
mejslarna.
”Ingenjören Boman han är stor och tjock
”Ingenjören Andersson det är en hedersman
|
Till toppen av sidan | |
Pumphuset i Fogdarp | |
Du kan även läsa nedan text som PDF-dokument eller som Word dokument. | |
Pumphuset i Fogdarp |
Pumphuset i Fogdarp |
|
|
Pumphuset byggdes 1896 och togs i bruk redan
under byggnadstiden för banan. De två inhyrda byggnadsloken
Lund-Trelleborgs Aktiv och ett från Nydqvist & Holm sannolikt firmans eget
engelska växellok tog vatten här och så kom år 1897 banans enda egna lok
EHJ nr 9 från Trollhättan.
Naturligt var det att uppföra Fogdarps station med Pumphus nära tillgång
till Ringsjön. Bygget uppfördes i rött tegel liksom övriga stationshus
runtom. Det var banentreprenören Fredrik Arvidsson Posses förslag detta
blev hans sista arbete han dog 1897. Något originellt blev byggets
utformning ett runt lågt torn på sjösidan av spåret med nedgrävd
intagsledning till sjön och cistern. Vilket vattnet sögs upp i en
varmluftsmaskin. År
1899 efter ÖSJ tillträdde rapporterades att cisternen och tornet hade
höjts med 2,3 meter. Detta är synligt i den utåtbuktande skarven mellan
den undre och övre delen. Hur skulle man ta sig upp i tornet? En trappa
inne skulle ta för stor plats. Jo genom en murfästad öppen järnstege på
utsidan intill skorstenen och en taklucka. Samtidigt uppförde man samma år
en större kolbod och en ny rörledning hade lagts ner till sjön. En brunn
finns också på tomten igenfylld med löv och ett snår med fina hallon på
sommaren. När
vattenkastaren hade tjänat ut och man ersatte den med ett direkt utgående
plåtrör med fälltratt finns inga hittade anteckningar om när detta hände.
Möjligen kan det ha skett på ÖSJ-tiden samtidigt med att varmluftsmaskinen
ersattes med en elektrisk pump. Säkerligen har bytet av
vattengivningsanordningen med insättande av tenderlok som kom på
1900-talet på linjen. Då tog man hellre vatten till loket på Hörbystation
vid lokstallarna som fanns 1897 - 1952 eller vatten i Eslöv. Pumphuset i
Fogdarp var ändå i bruk in på 1950-talet. Man upphörde mer och mer att
använda tankloken. Sista småloksturen var ett skoltåg som rullade enligt
tidtabell ut från Hörby station - Eslöv någon gång på 1930-talet. Sista
tåget rullade från Eslöv-Hörby lördagen den 27 maj 1967 från plattform 3
Förklaringar:
Pumphuset byggdes 1896 ©
Bodil Pedersen
Källa: |
Bild ID: Fogdarp_1970_002.
Bild ID: Fogdarp_1970_003.
Bild ID: Fogdarp_1970_001. |
Vattenrännan från Ringsjön som det förmodligen har funnits en liten damm
innan man kunnat pumpa upp vattnet |
|
Vattenintaget som de pumpade upp vattnet till tornet från Ringsjön |
|
Återinvigningen av Pumphuset i Fogdarp, april 2006 | |
Pumphuset förföll i ganska många år fram till 2004 då bestämdes det att
Frosta Härads Hembygdsförening skulle ta över tornet men Höörs kommun äger
det. Sagt och gjort restaurerades det mycket varsamt byggmästare Sture
Nilsson Flyinge och dessutom ombud i Holmby ansvarade för arbetet. Och
efter ett par år med mycket slit stod vattentornet färdigt år 2006. En
ganska sval och blåsig vårdag men solig och en klar Ringsjön med vågor
inpå knutarna. Då samlades ett gäng medlemmar från Frosta Härads
Hembygdsförening strax under 100 personer. Man samlades vid den västra
delen där Pumphusets entré finns. Alla ville vara med och fira lördagen
den 22 april 2006
Invigningstalare var ingen mindre än järnvägsexperten Yngve Holmgren från
Färlöv Kristianstad. Vi bjöds av Yngve på en fantastisk järnvägshistoria
en intressant resa och förändringar genom olika tidsepoker inte minst med
olika lok som färdats på banan. Av inredningen inne i tornet menade Yngve
att det fanns inte så mycket kvar möjligen den handdrivna Californiapumpen
kunde vara från 1899 och gamla foto samt den trevliga lilla järnspisen.
För
flera år sedan guidade jag en sommar vid Pumphuset genom Frosta Härads
Hembygdsförening det är en naturskön plats och flera cyklister som kom
förbi stannade gärna till då de såg att den röda dörren var öppen. Mycket
utbyte av järnvägshistoria blev det. Idag
är det maken och jag som cyklar och gärna nyttjar spåret och ännu bättre
att utanför är två fina bänkar och bord uppställda för fikapaus bättre kan
det inte bli vid Ringsjön. ©
Bodil Pedersen |
Vid entrén föredragshållare järnvägs experten Yngve
Holmgren |
Uppvisning av tavlan föreställande Pumphuset. |
Medlemmar samlas till återinvigning av Pumphuset. |
I tidstypiska uniformer konsertera en Brunnssextett
från Hässleholm |
|
Tackande för god underhållning. |
|
Yngve Holmgren gör honnör efter en mycket intressant
och historisk resa i järnvägshistoria |
|
Foto: Alla färgfoto av Pumphuset i Fogdarp, © Roland Pedersen | |
https://jvgfoto.se/banor/ostra-skanes-jarnvagar/eslov-horby/792-fogdarp/ |
Linderöd järnvägsstation 1970. Foto: © Gert Nilsson |
Linderöd järnvägsstation 1970. Foto: © Gert Nilsson |
Linderöd station 24 maj 1961. |
Linderöd station 24 maj 1961. |
Linderöd bro järnväg jan 1955 |
|
Linderöd Rällsbuss 25 maj 1961. |
|
Inte från Hörbyjärnvägen, men vi avslutar ändå med en gammal bild av ett tågset | |
Eslövståget 1942. Från Henry Holms arkiv. Bild ID: |
|
Isgata vållade svår trafikolycka i Snogeröd, 17 jan 1951. |
|
Järnvägsolycka
vid Snogeröd 17 januari
1951. |
|
Isgata vållade svår
trafikolycka i Snogeröd En svår olycka inträffade vid kl. 8.30 tiden på morgonen i Snogeröd där järnvägen Kristianstad-Eslöv skär huvudleden mellan Malmö och Hässleholm. En tankbil lastad med 5.000 liter olja bl. a. bensin for på grund av det ishala väglaget genom nedfällda bommarna och upp på spåret där den kördes på av Kristianstadståget som var på utgående från Snogeröd station. Tankbilen en Volvo tillhörande Expressbyrån i Hässleholm blev en skrothög och loket spårade ur och välte och ytterligare två vagnar hoppade av spåret. Genom ett under kom ingen människa till skada tack vare bilförarens sinnesnärvaro undveks en allvarlig olycka. Chauffören kastade sig ur bilen när loket var på 10-15 meters avstånd och insåg att det inte gick att rädda situationen och oskadd klättrade han upp från diket. I nästa ögonblick inträffade kollisionen. Lokpersonalen var föraren J. Ekdal och lokbiträdet Arne Olsson båda hemmahörande i Kristianstad. Ekdal hade uppsikt framåt och såg bilen genast när den körde genom bommarna och slog ögonblickligen till bromsarna. Skenorna var hala och den korta sträckan gjorde en sammanstötning oundviklig. Hade Olsson som uppehöll sig i loket vid den sidan som tog smällen när loket gick omkull givet efter för en impuls att hoppa hade han med all säkerhet blivit krossad. Det tunga loket låg nedgrävt på sidan i diket bredvid banvallen och vid främre delen var större delen av tankbilen söndertrasad och förarhytten fastklämd. Motorhuven hade kastats 5-6 meter framför loket som gått av spåren ett 20-tal meter från järnvägsövergången. Både tank och de bakre hjulparen hade vid krocken vräkts ner i diket och där blivit liggandes. Omedelbart efter olyckan började lokpersonalen att täcka över fyren i pannorna med jord gräs och torvor lyckades på det sättet snabbt släcka elden. Resenärerna i tåget omdirigerades i bussar de som
skulle till Kristianstad kunde åka buss till Hörby och sedan byta till
tåg. Bussar mellan Hörby och Eslöv gick hela dagen. Men där var också
passagerare som stod i Fogdarp och väntade på tåget som skulle ta dem till
skolan i Eslöv helt ovetande. Tågsättet blockerade övergången vilket
bidrog att fordonen som bildade en lång kö på båda sidorna fick vänta
någon timmes tid. Vid 10-tiden kunde bilarna tränga sig förbi bakom en
urspårad vagn. Vägförvaltningen anklagades för orsaken till olyckan av dålig grusning vid så halt väglag vilket de hade fått påtryckningar tidigare. Vid 10-tiden dök vägförvaltningens bilar upp och grusade backen samt tillstötande vägar mycket noggrant. Bodil Pedersen |
Chaufför Elvin Magnusson, Hässleholm, som visade stor sinnesnärvaro vid
olyckan.
"Tåg 452 17/1 1951 vid Snogeröd, SJ L11 1571. En tankbil med bensin och
olja stod på spåret, loket lyftes på natten med katastrofkranen från
Nässjö". "(svårtolkat ord)".
|
Saxat från Järnvägshistoriskt forum
|
Lok L11 1571. |
Loket borrade sig in i banvallen och blev liggande på sidan. Rester av
lastbilens tak syns vid lokets frampart. |
|
Den stora oljetanken innehållande bl. a. 2.500 liter bensin jämte
lastbilen underrede hamnade i diket strax bakom loket |
|
Loket som var med i olyckan såg ut så här i Kalmar 1943. SJ lok L11 1571. |
|
Loket som var med i olyckan såg ut så här i Kalmar 1946. SJ lok L11 1571. |
|
Järnvägsstationen i Askeröd |
|
Askeröds station 1930 |
|
Resande vid Askeröds station omkring 1900. Brevkortet är från 29 juni 1902. |
|
Askeröds station omkring 1900. |
|
Askeröd station 1971. |
|
Askeröd station 1971. |
|
Askeröds station omkring 1920-1929. |
|
Askeröd station 1957. |
|
Askeröds station 1919. |
|
Askeröds järnvägsstation någon gång 1900-1909. |
|
Askeröds järnvägsstation omkring år 1900. Källa: Järnvägsmuseet. |
|
Askeröds järnvägsstation omkring år 1900. Källa: Järnvägsmuseet. |
|
Askeröds järnvägsstation omkring år 1920-1929. Källa: Järnvägsmuseet. |
|
Tornur med ensekundspendel från senare 1800-tal. Just detta ur är från Askeröd. Uret har ett löst lod. Urtavlan är numrerad
från 1-24 med svarta siffror på vit emaljerad botten. Uret har ett
trästativ, och består av följande delar: På ett antal stationsbyggnader monterades
tornur under senare delen av 1800-talet. Uren placerades högst uppe i
byggnaden. Urtavla, timvisare och minutvisare placerades på utsidan och
anslöts till drivverket med en rörlig axel. Pendeluret drevs av ett lod
som genom en kanal sänktes från övervåningen till bottenvåningen.
Därigenom krävdes uppdragning av lodet endast en gång i månaden. |
|
Satserup järnvägsstation 1961. |
Satserup järnvägsstation 196. |
Satserup station, i lite nyare tider. |
Satserup station, i äldre tider. Möjligtvis omkring 1910. |
Personal framför Satserups station omkring 1950. |
|
Satserups stationshus omkring 1910. |
|
Satserup station 2009. Foto: © Bengt Gustavsson. |
Satserup station 2009. Foto: © Bengt Gustavsson. |
Bild ID: GATO_503_Tagbiljett |
Bild ID: Biljett_01 Källa: Lars Nilsson. |
Tollarp | |
Lite i utkanten av vårt geografiska område, men då vi fått in en bild med Stinsen i Tollarp, så får han komma med här på järnvägssidan. | |
Stinsen i Tollarp John Johansson. Född i Svensköp 13/1-1923. Bild ID: Gato_563. Bildkälla: Ingrid Olsson. |
|
Sista tåget Eslöv - Kungshult 1967 | |
Bild ID: Jarnvag_1967_04. Foto: Mikael Paulsson. |
Bilderna är hämtade från "Hörby i gamla tider
o bilder. Foto: Mikael Paulsson. |
Från vänster Ingvar Persson Elsa Andersson Einar Jönsson Harald Gustafsson Evy Jönsson Anna Gustafsson Greta Persson båda barnen vet jag ej. Bild ID: Jarnvag_1967_01. Foto: Mikael Paulsson. Textkälla: Per Anders Gustavsson. |
|
Bild ID: Jarnvag_1967_03. Foto: Mikael Paulsson. |
|
Bild ID: Jarnvag_1967_02. Foto: Mikael Paulsson. |
|
Källor: Har du som
besöker vår järnvägssida mer information och bilder tar vi naturligtvis
emot ditt bidrag med glädje. |
|
Banvakt |
Järnvägsmusei Vänner. |
Stig Lundins hemsida |
|
Till startsidan | Till menyn gamla bilder | Till menyn Hörby tätort | Kontakt | Till uppdateringarna |
Till menyn Presentation av lokala företag och verksamheter från förr |