Orås

 

Till startsidan Till menyn gamla bilder Till menyn Hörby tätort Senaste uppdateringarna
Till menyn Presentation av lokala företag och verksamheter från förr

 

   

Anläggningen ersattes av automatiska ljus- och ljudsignaler fredagen den 24 juli 1959 kl 15.00, på exakt samma klockslag (i varje fall enligt signalingenjörens skrivelse till trafikinspektören, i 3 sis dnr 84/58) som motsvarande ändring genomfördes vid Brunslöv och Magnaröd. Alla tre övergångarna låg på stationssträckan Askeröd - Bjärsjölagård.

   
   

Plankorsning med bevakade svängbommar. Bilderna togs i oktober 1957.

   
   

På förstoringen ovan ser vi att den mobila V-signalen satts upp för att prova ut bästa signalplacering och mäta signalsikten. Men ännu så länge sker signaleringen mot banan med vridlykta och bomsignalskärm, som antagligen är mekaniskt förbundna med grinden till höger via en underjordisk stångledning. Grindarna har separata lyktor för signalering mot vägen.

Järnvägsbilderna.

Bildkälla: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=50261

Bilderna kommer från Sveriges järnvägsmuseum.
Faktatexten hämtad från: Järnvägsmusei Vänner

   

 

Till startsidan Till menyn gamla bilder Till menyn Hörby tätort Senaste uppdateringarna
Till menyn Presentation av lokala företag och verksamheter från förr

 

 

 
   
   

Till toppen av sidan