Ystadsvägen
Startsida | Gamla bilder | Hörby tätort | Kontakt | Uppdateringar | |
Lokala företag och verksamheter från förr | länkar som inte passar in på orter och branscher |
Ystadvägen | f.d. Södergatan |
Sista huset på Ystadvägen. |
|
Otto Jönssons Åkeri på Ystadvägen byggdes omkring 1925 i vacker jugendstil. Otto hade tre lastbilar med garage ut mot Ystadvägen. Tillsammans med Harald Nyman från Osbyholm och Alfred Persson Hörby startade de Hörby Lastbilcentral. På 1930-talet har det också funnits en bilverkstad i huset. Senare byggdes lokalen om till bageri och sista företagaren var KW-bagaren Karin och Kjell Wernersson |
|
Ystadvägen, gamla kyrkogården med kapellet till vänster och Thorshillsgården t.h. Gravkapellet byggdes 1864 av kalksand på begäran av von Seth på Osbyholm. Kapellet föll i spillror och ombyggdes i tegel. 1874 reparerades den. |
Ystadvägen, tidigare Södergatan, sedd från Råbygatan. Fastigheten på vänstra sida på andra sidan ån, är idag Hörby Bryggeri och Vattenfabrik, ägd av Nils Ivan Persson. Huset på höger sida, i väggbanans mitt finns ej kvar längre. Idag är på denna plats parkeringsplats inrättad för Hörby Lågprisaffär, som i forna dagar hette Ekstrands. |
Här har lite ankor invaderat vägen. |
Ystadvägen, höga huset till vänster är färgare Rindvalls hus |
Teckning från 1955 hämtad från Hörby i gamla tider o bilder / Gunilla Huszar. Bild ID: Gato_874_Skiss_An_Tvatt. |
|
Punschveranda
Tvättstugan |
Fastigheten till höger om bron ägdes i slutet av 1860-talet av en läkare, som hette Barfoth. 1893 köpte bryggare Ola Andersson fastigheten och startade Bryggeri och vattenfabrik.
Ystadvägen. Bryggare Ludvig Perssons hus. Samma hus som bilden ovan. |
Kyrkan och gamla bron. Detta är den gamla Stenbron vid Ystadsvägen ”tidigare Södergatan” byggdes år 1838 av byggmästare M. Cederholm från Högseröd till en kostnad av 1970 riksdaler. Till brovalven som skulle vara 10 alnar breda i vattengången, beställdes 390 alnar huggen sten från stengravarna i Höör. Mycket sten togs från markerna runt Hörby. Till fyllning gick det åt 480 lass grus och 320 lass jord, som bönderna begärde ersättning för med 80 riksdaler banko |
Ystadvägen. Gamla bron till vänster är 23:an. |
Den gamla bron över Södergatan, nuvarande
Ystadvägen Den första bron över ån där allmänheten kunde komma söder om byn byggdes år 1777. Det var en träbro, men det gick för denna som för alla andra träbroar, när vårfloden kom så sköljdes de bort. År 1784 var det en ovanligt stor vårflod, som raserade även denna bro så man fick bygga en ny träbro. Likadant blev det år 1811 när vårfloden kom tog den med sig allt som kom i dess väg. Man byggde återigen en ny träbro. Det blev så för timmer hade man gott om och det var förhållandevis lätt att bygga med. Men 27 år senare när även denna bro var illa tilltygad beslöt man att bygga en stenbro med tre valv. Det blev byggmästare M. Cederholm från Högseröd som år 1838 byggde stenbron över ån vid Södergatan, som Ystadsvägen hette vid denna tid. Bron kostade att bygga 1,970 riksdaler. Till brovalven som skulle vara 10 alnar breda i vattengången beställdes 390 alnar huggen sten från stengravarna i Höör. Mycket sten togs från markerna runt Hörby till fyllning m.m. Det gick även åt 480 lastvagnar grus samt 320 lastvagnar jord, som bönderna begärde ersättning för med 80 riksdaler banko. Läs mer här nedan vad en rdr, Riksdaler är. |
|
Riksdaler var en svensk myntenhet. I
Sverige tillverkades de första dalrarna under Gustav Vasas regering år
,1534 med förebild i de tyska thalrarna. Myntet slogs i valörerna 1, 1/2
och 1/4 daler. Erik XIV präglade även tvådalersmynt, Johan III
sexdalersmynt. De första dalrarna hade en finvikt av 28,06 gram silver,
vilken 1540 sänktes till 25,59 gram silver, dock utan att myntfoten
förändrades nämnvärt. Dalern var ursprungligen avsedd för utrikes handel,
och anslöt inte till det svenska myntsystemet. Då dalern höll en relativt
konstant silverhalt, steg dess kurs i förhållande till marken. Den var
först 3 1/2 mark, 1540-41 3 1/2-4 mark, 1563 4 1/2 mark. Under Erik XIV:s
sista regeringsår stod kursen i 7-8 mark och under Johan III:s
myntförsämringsperioder 1568-74 och 1590-92 till 25 respektive 38 mark.
Under perioderna 1574-89 och 1594-1604 höll dalerns värde till omkring 4
mark eller 32 öre. Efter tysk förebild började Karl IX år 1604 att slå mynt med namnet riksdaler från tyskans Reichstaler. På grund av sin höga silverhalt togs riksdalern ur cirkulation (tesaurerades), blev värda 48 öre medan vanliga daler var värda 32 öre, 1619 sjönk |
dalerkursen ytterligare något så att 1
riksdaler motsvarade 1 5/8 daler. Senare på grund av bristen på svenska
silverfyndigheter började man från 1624 att tillverka kopparmyntsdaler.
Bristen på silvermynt fick riksdalerns kurs att under Gustaf II Adolf att
stiga till 52 daler, men sjönk då Kristina började tillverka fler
silvermynt åter till 48 öre. Från 1630-talet uppstod två olika valutor,
daler kopparmynt och daler silvermynt, men riksdalern som enbart präglats
i silver de endast räknas i silvermyntsvalutan. 1664 steg dess kurs åter
till 52 öre, 1681 steg den ytterligare till 64 öre. Under Karl XII steg
dess värde till 96 öre, ett värde den behöll fram till 1776. En riksdaler
motsvarade då 3 daler silvermynt eller 9 daler kopparmynt. Termen kan än idag användas som slang för pengar, vanligtvis menas då värdet vara detsamma som dagens kronor. I samband med myntreformen 1873 övertog kronan den dåvarande riksdalerns värde, så enheterna kom då att bli synonymer i Sverige. Källa: Wikipedia, fria encyklopedin. |
Hjalmar Lindvalls hus. |
|
Gården nr 23 som låg i hörnet Råbygatan – Södergatan. Södergatan har numera bytt namn till Ystadvägen. Gården lär vara byggd i slutet på 1700-talet. Ägaren då var Pål Tuvesson. Bilden är tagen några år före rivningen 1912. I dag ligger på samma tomt bl. a. Modepunkten. |
|
Ystadv Stenhuggare Larssons hus vid ån. Bild ID: KH_044 |
|
Startsida | Gamla bilder | Hörby tätort | Kontakt | Uppdateringar | |
Lokala företag och verksamheter från förr | länkar som inte passar in på orter och branscher |