Lättlurad & godtrogen och lite vett & Etikett ?
Till startsidan | Till menyn gamla bilder | Till menyn Hörby tätort | Senaste uppdateringarna |
Till menyn Presentation av lokala företag och verksamheter från förr |
Vi svenskar är nog ganska kända för att
vara lite lättlurade och godtrogna. Kanske inte så konstigt eftersom vi i
många år levt i en "skyddad verkstad" – men den tiden är nu ett minne blott. Vi är vanliga människor och inga specialister – men vanligt sunt förnuft och lite "tänka till innan" räcker länge. |
En bra hemsida med tips är
www.varningsinfo.se
Detta är en sida som ger dig |
Tänk vilka frierier man kan råka ut för. Blir man inte blåst av den ena, så är det den andra | |
Tänk efter före | Inte var dag man får ett frieri på nätet – eller? |
Den här "Tanyuka", som hon kallar sig är till 100% inte EN
person, utan ett helt gäng utländska kvinnor och män, som sänder ut
100.000-tals mail till slumvis utvalda e-poster runt om i världen. Att vi lägger in detta på vår länk "Lättlurad & Godtrogen" beror på att det tyvärr fortfraande finns 1000-tals personer som går på detta – helt otroligt! Det är bara att titta på "svenskan", en typisk Google översättning. Hela textmassan saknar å, ä och ö, bara det borde ge en tankeställare direkt. "Jag ar sot"? Ja det skall väl betyda "jag är söt". |
Hejsan. Hur ar ditt liv???? Jag ar
intresserad av var kommunikation. Jag letar efter en person pa internet
bara for att skapa en familj.... Jag ar inte gift, jag har
har inget barn!! Mitt namn ar Tanyukha.. Jag ar en sot , vanlig person. Jag gillar att spela sport.
Om du vill att fortsatta var datering, kan jag beratta mer om mina
intressen!!!! Var ar ditt hemland???? Jag ar intresserad av att
veta om dina intressen... Jag ber dig att skicka dina fotografier. Jag
foreslar att utbyta fotografier.
|
Att polisanmäla skall man klart göra, men det är nog ganska meningslöst och inbilla sig att man skall kunna få några pengar tillbaka. Detta oavsett om bedrägeriet skett inom landet eller om det kommer från annat land. | |
Klicka på länkarna här nedan och läs mer om de så kallade romansbedrägerierna. Bedrägerierna riktar sig så klart både till män och kvinnor. | |
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mot-bedragarna-som-lurar-manniskor-pa-100-000-tals-kronor-they-call-us-fraud-boys | |
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21yrbq/blev-lurad-pa-natet--konfronterade-sin-bedragare-i-nigeria | |
https://polisen.se/utsatt-for-brott/skydda-dig-mot-brott/bedrageri/romansbedrageri/ | |
Blir du blåst av din tandläkare på obefogat höga fakturor? Ja varje gång du går dit! | |
Har du kontrollerat din tandläkares referenspris – mot vad du betalar? | |
Hela referensprislistan | Tandvårdsmarknaden 2009-2019 |
Jämnför dina tanläkarräkningar med
refernspris-listan, så får du reda på hur mycket just din tandläkare tar
ut över refernspriset. Har du lite "tur" handlar det "bara" om 10-30%. har du otur som på en av visade tanhdläkarfakturorna här nedan så hanar du kanske på 133%. |
TLV:s uppföljning av tandvårdsmarknaden borde
vara en intressant läsning då den bl. a. visar att branschen ständigt ökar
sina priser och kommer längre och längre ifrån det så kallade
referenspriset. Det överpris din tandläkare tar får du inge statligt stöd för – du betalar 100% själv. Utredningen kontaterar också att tandläkarna i förhållande till alla andra typer av vård ligger en bra bit över i vinstmarginal. |
Om inte är det hög tid att göra det och ställa tandläkaren mot
väggen. Staten har ett referenspris till alla åtgärder som en tanläkare kan tänkas utföra. Detta referenspris är vad andra branscher kallar riktpris – dvs. ett pris som både branschen och konsumnt räknar med att någorlunda betala – ett rimligt pris helt enkelt, även om det inte är ett lagstadgat pris. I många branscher har man ett verkligt pris i butiken som är under riktpriset – ibland långt under. Nästan alla priser, hur höga de än är som ett företag kan ta ut är fullt lagliga i Sverige – detta är något så fint, som kallas fri prissättning. Tänk dig att du skall köpa dig en TV, cykel, borrmskin, tvättmaskin, gräsklippare eller vad det än må vara. Du ser att riktpriset är 3.000 kr. Men handlaren på just din "gata" tar 113% mer för varan, du skall betala 6.390 kr! Nej tack jag väljer en annan butik men du ser även där att de tar långt över riktpriset. Här är det "bara" 45% mer än riktpriset 4.350 kr. Blir man då inte lite "lack"? Som tur är förekommer hutlöst höga priser i väldigt få branscher, tyvärr är tandläkarbranschen en av dem. Jag har pratat med TLV, Tandvård och Läkemedels förmånsverket om varför tandläkare i princip alltid tar ut mer än referenspriset, ibland så mycket så man lätt skulle kunna kan kalla det för ocker! Personen jag talade med sa att vissa behandlingar kan skilja ut sig, men att referenspriset redan var satt på en så hög nivå att man skulle kunna ha sin tandläkarpraktik på bästa läget i en storstad med dyr hyra. Till detta skulle man kunna betala sin personal bra. Om vi då blickar ut över vår egen lilla ankdam här i Hörby, kan man inte med all vilja i världen påstå att man ligger på en plats som motsvarar en lokala hyra i city i en storstad. Oftast ligger våra tandläkare här i Hörbypå tvärgator och en bit från "affärsgatan", även om det finns undantag, men hyrorna är fortfarande inte de samma som i citi i en storstad. Därväl kan man ha utbildad och duktig personal. Men jag är ändå tveksam till att en ung anstäld tandläkare eller tandsköterska med någon form av specialistutbildning och är extra duktig och eftersökt skulle stanna kvar i en lite by som Hörby så värst länge. Det finns mycket större chans till avancemang och bättre löneförmåner i storstaden – precis som i alla andra branscher, så det är inget unikt. Jag är inte ensam om att tycka att tandläkarna tar hutlöst betalt, och detta kan de göra just för att de verkar i en bransch där kunden helst inte vill vara. Snabbt in, snabbt ut, betala vad de kostar och bli av med problemet. Tycker man detta är ok, att ibland betala 1000-tals kronor i överpris för att komma undan och sedan inte bry sig är detta så klart den enskildes egen sak. Hur många gånger har du också hört tandläkaren säga. "Det behövs egentligen en krona, så jag kan inte garantera lagningen". "Inte garantera lagningen"? Jag har hört det mer än en gång från mer än en tandläkare. Så klart måste de lämna garanti på jobbet. Anser tandläkaren att han skall göra ett jobb som inte håller? Ja då skall han inte ens utföra denna handling, i så fall är det oseriöst. Att utföra ett arbete som man "vet" inte skall hålla kan man undra hur stor proffessionalism det är i detta? |
Här kan du se vad du borde betalat. På mina egna två egna fakturor nedan har man på ena fakturan dragit på med att ta 45% mer betalt än referenspriset. På den andra är det än värre – 113% över referenspris! Efter att ha observerat detta på mina egna fakturor har jag letat efter konstigheter hos tandläkare rent allmänt – och här har branschen mycket att rätta till. Trots alla motargument tandläkararna har och av sina egna organisationer får man nog ändå konstatera att detta är en bransch i fritt fall, där det inte finns några skrupler för att ta ordentligt överbetalt och detta gäller i princip alla tandläkare. Till detta finns det uppenbart många tandläkare som fullt medvetet både fuskar, ljuger och luras, både mot patienten och mot staten där de också får ersättning från. Man skulle kanske tro att Folktandvården skulle vara något bättre än den privata sektorn, men så är inte fallet om man läser artiklar om dem. |
Även om jag har min fulla rätt att visa mina fakturor för vem som helst har fakturan här gjorts oidentifierbar då jag inte vill offentliggöra kliniken då de enligt min mening alltid gjort ett bra jobb, men är klart överambitiösa i sin prissättning. Jag har gått till många andra tandläkare innan under mitt liv som har varit precis lika bra, så den här kliniken är i sig inget unikt. En vanlig tandläkarmottagning helt enkelt. På fakturan ovan var det en bit av en gammal fyllning som bets av. Tandläkaren har en enda sak att göra, det är att göra en ny fyllning. Ändå lägger man på en produkt (Åtg 103). Någon undersökning/utredning är helt onödig, det handlar om att laga en direkt skada, som patienten själv påtalar. Till detta har man ett överpris på 74% ! i förhållande till referenspriset. I detta fall har du betalat 650 kr bara för att du fått en tid och att du sätter dig i stolen. Att något arbete ens börjat är högst tveksamt att kalla det. Fakturan ovan har ett "sammanslaget överpris" på 45%, och på den här under ett överpris på 113%! Dvs. mer än dubbelt så högt pris som referenspriset! Det är nog ganska meningslöst för en vanlig tandläkarmottagning att argumentera för att de är så mycket bättre än de flesta andra så ett sådant pris är motiverat. Åtgärden på ovan faktura tog inte över 30 minuter, så det innbär att mottagningen har en timdebitering på ca. 4.500 kr! Verkligen ingen dålig utdebitering. |
|
Enligt TLV:s normerna för åtgärd 205 skall detta ta 10 min. Att debitera 364 kr för 10 minuter får nog ändå anses klart överambitiöst – helst när referenspriset avser 170 kr. Detta är ett överpris på 113%! |
|
Hemliga system
Samtidigt avslöjar "Kalla fakta" att flera landsting har hemliga
belöningssystem för tandläkarna om de når upp till vissa vinstmål. Bland annat ger Värmland ett lönepåslag till tandläkarna om
verksamheten går med vinst, i Sörmland får personalen extra
pensionspengar. I Stockholms län får tandläkarna fem procent på alla
intäkter över ett visst belopp som de drar in till kliniken - och en
rapport visar att det kan innebära upp till 100 000 kronor i extra pengar. – Jag vet inte om att andra företag går ut och berättar för sina kunder
vad de har för lönesystem. Vi har inte sett någon anledning att gå ut och
göra det, säger Ann-Charlotte Frank Lindgren, vd för Folktandvården
Stockholm AB, till "Kalla fakta". För Elisabet Eriksson innebär uppgifterna om fusk och hemliga
bonussystem att hon förlorat förtroendet för sin tandläkare. – Ja, jag ska inte gå tillbaka till Folktandvården, jag kommer att
välja en annan tandläkare, säger hon.
|
800 000 luras årligen av tandläkare Elisabet Eriksson tvingades betala 2 500 kronor för mycket efter ett
besök på Folktandvården. Nu visar
TV4 "Kalla faktas" granskning att många tandläkare satt i
system att fuska med räkningarna - och att 800 000 svenskar om året
troligen blivit lurade på för höga tandvårdskostnader. Länkar om bädrägliga tandläkare. Saxat från Aftonbladet. https://www.aftonbladet.se/halsa/a/wEvag1/blir-blast-av-tandlakaren https://www.aftonbladet.se/halsa/a/oR7beB/sa-blir-du-blast-av-tandlakaren Falsk tandläkare flydde Lurad av tandläkaren |
Dieter lurades på tusentals kronor En tandkrona som lossnat, tandvård som aldrig
slutförts och fakturor som helt saknar specifiktioner. Så har tandläkaren
blåst Dieter Hamprecht på tusentals kronor. Nu har Försäkringskassan
polisanmält tandläkaren för grovt bedrägeri. Dieter Hamprechts tandläkare fick honom att betala
tusentals kronor för mycket – för en behandling som aldrig har slutförts. – Det är rent bedrägeri. Jag har betalat en massa
pengar och jag har fortfarande ingen tandkrona. Det tycker jag är
bedrövligt! Problem efteråt Dieter Hamprecht har anmält tandläkaren till
Inpektionen för vård och omsorg eftersom han anser att den behandling som
han har fått inte varit bra. Han har haft stora problem med tänderna efter
att tandkronan som han fick lossnat. LÄS MER: Varnar
för organiserad brottslighet Men tandläkaren har även polisanmälts av
Försäkringskassan. För han har inte bara lurat Dieter på pengar. Han
misstänks för grovt bedrägeri och för att systematiskt ha lurat staten på
ersättning från det statliga tandvårdsstödet. Betalt för ingrepp som aldrig gjorts Totalt handlar det om över 100.000 kronor som
tandläkaren ska ha fuskat till sig genom att kräva ersättning för ingrepp
på olika patienter som aldrig utförts. – Jag är inte förvånad över att höra det. Det verkar
alldeles för lätt att fuska till sig pengar även från Försäkringskassan,
säger Dieter Hamprecht. ”Se till att ha papper” Dieters råd till andra patienter är att se till att
alltid få klara papper där det tydligt är specificerat vad det är man
betalar för. Han berättar att på en av tandläkarens fakturor stod det bara
”tandvård”. Men inte vilken typ av tandvård som han skulle betala för. LÄS MER: Drabbade
patienter får inget veta – Så får det inte gå till. Jag vet inte varför jag
inte reagerade. Men det är väl så att man litar på folk, man vill ju inte
tro det sämsta. Man utgår från att människor är schysta.
|
Lätt att fuska – merparten upptäcks aldrig Fusk och slarv bland tandläkare beräknas kosta
skattebetalarna uppemot 180 miljoner kronor per år. Och att fuska är i
praktiken riskfritt. Merparten upptäcks aldrig och kontrollerna har
halverats på tre år. Tanken med tandvårdssystemet är att patienterna inte
ska behöva betala hela summan själva vid dyrare ingrepp. Därför får
tandläkarna även pengar från Försäkringskassan för att täcka kostnaderna. Obefintlig kontroll Men systemet bygger på att de är ärliga.
Utbetalningarna är helt automatiserade och inte ens en procent av
patientbesöken kontrolleras i efterhand. Samtidigt visar de undersökningar som har gjorts, att
mellan tre och sex procent av alla utbetalningar är felaktiga. Något som
beräknas kosta skattebetalarna mellan 100 och 180 miljoner per år. Fuskare fortsätter kräva pengar Felen beror på slarv och missförstånd, men också på
medvetet fusk. Försäkringskassan varnar nu för att den organiserade
brottsligheten ökar och biter sig fast i systemet. Men man menar samtidigt
att möjligheterna att förhindra det är små – den som fuskar kan inte
hindras från att fortsätta att kräva pengar. – Vi skulle behöva kunna avansluta de aktörer som
inte sköter sig. Men vi har inte sett att det varit möjligt, säger Linda
Jakobsson, områdeschef på Försäkringskassan med ansvar för bland annat
tandvårdsstöd. Varför är inte det möjligt om man har bevis för att
någon fuskat? – Det är inte så vi har tolkat lagstiftningen. Det
kom en lagändring den första juli i år som ger oss lite större möjligheter
att bakgrundskolla och neka oseriösa aktörer som vill koppla nya företag
till utbetalningssystemet. Men vi har fortfarande aktörer inne som vi inte
kan avansluta, säger hon. LÄS MER: Dieter
blev lurad – av sin tandläkare Redan för sex år sedan varnade Inspektionen för
socialförsäkringen för att det var i princip riskfritt att fuska med
tandvårdsstödet. Men sedan dess har både antalet kontroller och personer
som jobbar med att utföra dem minskat radikalt. Mellan 2014 och 2016 mer
än halverades antalet efterkontroller. – Vi har gått från att göra mer slumpmässiga
kontroller till att istället rikta in oss där vi tror att det förekommer
fel, förklarar Linda Jakobsson. Slipper betala tillbaka Men de som åker dit för att ha fuskat drabbas sällan
särskilt hårt. Förutom att det alltså ansetts omöjligt att kasta ut dem
från systemet så behöver de ofta inte ens betala tillbaka några pengar.
Istället drar Försäkringskassan bara av pengarna från framtida
utbetalningar. LÄS MER: Drabbade
patienter får inget veta Det är också väldigt sällan det görs
polisanmälningar. Under de senaste åren har bara en handfull aktörer
polisanmälts varje år. Under det första halvåret har bara en polisanmälan
gjorts.
|
Detta kallar man sallad på en Pizzeria i Hörby | |
Många restauranger och pizzerior, inte minst i Hörby
har absolut inte förstått att man även äter med ögonen. |
|
2018-09-27 |
|
När jag behövde lite klister för
ett tag sedan köpte jag en tub Karlssons klister, som är ett välbeprövat
lim och fungerar till det mesta. När jag var på besök i Simrishamn var
jag på ICA-butiken Brunshallen. De tog 35 kr för en tub som jag tyckte var
i mesta laget, så jag väntade. Den stora variationen i prissättning gjorde att jag satte mig ner för att kolla över priserna på vad en tub 45 grams Karlssons klister kostar – en verklig vild upplevelse som du kan se här bredvid. Nu var det av en slump att det blev Karlssons klister som blev utvald. Men det kunde vara vilken annan vara som helst också. Sådana här prisskillnader är inte unika. |
Kort historia om Karlsons
klister Karlsons klister är ett av de första syntetiska lim och ett gammalt svenskt varumärke vilket uppfanns och grundades av Axel Karlson runt 1922 och som sedan 2001 ägs av den internationella limtillverkaren UHU. Universalklistret var baserat på celluloid löst i aceton och dessutom föremål för Sveriges första reklamfilm. textkälla: Wikipedia. Enligt svensk lagstiftning råder fri prissättning och kunden är fri att handla eller inte handla. Det finns ju även något som heter ocker, men då skall man utnyttja någon och det lär väl knappast bli aktuellt när kunden själv uppsöker butiken. Men när priset är 7,5 gånger mer på samma vara är det kanske frågan om det inte skulle gälla där med. |
Foto: © Fred Lundberg |
Dollar Store i
Sjöbo.....................................20:00 ICA-handlaren i Gärsnäs..............................28:00 J W Collection.se..........................................29:00 Gulakatten.se.................................................33:75 Kontorsgiganten.se........................................33:75 Ica handlaren i Simrishamn. Brunshallen......35:00 Skapamer.se....................................................45:00 Slöjddetaljer.se...............................................45:00 Staples.se........................................................46:25 Megashop.se..................................................48:00 JULA i Kristianstad.......................................49:90 Clas Ohlson.se................................................59:90 Partykungen.se................................................69:00 CDOM.COM.(Fritidsbutiken.eu)...................149:00 Priset i butikerna är kontrollerade under september månad 2018. På nätet är alla priser kontrollerade den 27 september 2018, mellan kl. 17.00 - 19.00. |
Vad är detta |
2017-05-02 |
Ja inte vet jag – men enligt restaurangens matsedel skulle det vara en Moussaka. Att det skulle vara den svenska versionen med skivade potatis var jag dock helt medveten om – men i övrigt? | |
Men vad var det jag fick? | |
Jo, jag
fick helt riktigt en portion halvljumma skivade potatisar! Till detta något bränt oidentifierat slafs och den köttfärs som skulle varit i, lyste fullständigt med sin frånvaro – om man inte räknade de mikroskopiska små bruna stänk, som det behövdes läsglasögon +3 för att se. |
Att en
etablerad, restaurangen i Hörby levererar denna typ av mat, även om det är
dagens är verkligen inte godkänt. Hade
jag som förstagångskund fått detta hade jag aldrig satt min fot där igen. |
Det var också samma ställe som levererade nedan pizza. För många sådana här "misstag" kan vara förödande för en verksamhet. Att bara ha skivade potatis i en Moussaka, eller att leverera en totalt bränd pizza är medvetna val. Inget enskilt misstag i arbetet. | |
2014 |
|
Var på ett av våra pizzaställen
här i byn (Hörby) och beställde en med hem. Killen bakom disken ropade upp mig
och satte fram pizzakartongen på disken. Jag gick fram, betalade pizzan
och körde iväg. På väg hem i bilen sa min fru – "det luktar bränt". Att man bara i sin vildaste fantasi kan få in i huvudet och leverera en sådan här bränd pizza? Är helt övertygad om att personalen på stället inte själva skulle satt tänderna i den, utan skickat den vidare direkt i soporna – men att ta betalat, hålla masken och leverera utan en min – det hade man mage att göra. Verkligen dåligt! Man måste till och med ha skrapat bort en stor bränd fläck uppe på pizzan i hopp om att "rädda" den. Men istället blev det en stor krater! Ändå lägger man ner pizzan i kartongen, stänger locket och levererar den till kund. Att en pizzabagare, som borde vara en yrkesman, över huvudtaget bara slänger ner skiten i lådan, borde vara otänkbart! Så när ni handlar pizza – be utlämnaren av pizzan öppna locket och visa den. Detta borde snarare vara normal service att visa kunden produkten innan de betalar. |
|
2014-09-09 |
|
Inhandlade
ett paket "delikatesskivor" i en av våra större matbutiker i Hörby,
förmodligen den största. När vi kom hem och bröt förpackningen så var det allt annat än delikatesskivor – det var bara "snafs" mer eller mindre beroende på vilken skiva man tittade på. Slakterier säljer oftast s. k. "hushållspålägg"
vilket är just skivor som blivit slarviga i produktionen av någon
anledning. Priset på "Hushållspålägg" ligger oftast mycket långt under vad
normalförpackade skivor kostar. När jag reklamerade detta i butiken var svaret från butikschefen att jag fick komma tillbaka och byta ut paketet mot ett nytt. Någon annan ersättning för att köra tillbaka till byn och hem igen var det inte tal om. Det är inte första gången jag reklamerar varor i denna butik och det är i princip samma tjafs varje gång. Man blir snarare irriterad för att kunden tar "sig ton" och vill lämna tillbaka eller reklamera en vara. |
Man tar absolut inte till sig den minsta lärdom av
reklamationerna för att försöka förbättra sig. Så får du varor som inte håller måttet – reklamera! Varför låta handlarna stoppa sina vinster i fickorna på produkter som vi blir lurade på? |
Jag skickade även bilderna till leverantören i samma mail som jag reklamerade till butiken. Detta gjordes av den anledningen att jag redan innan hade dålig erfarenhet av butikens sätt att sköta reklamationer. Hos leverantören var det inga som helst problem. Orsaken till till att skinkan blivit "slafslig", var med stor sannolikhet att den var "för färsk" att skära i skivor. Att varan var "för färsk" låter ju i sig lite konstigt. Vi konsumenter vill nog ha så färska varor det över huvudtaget går att få. Till detta hade kvalitetskontrollen inte varit tillräckligt uppmärksamma och så blev det som det blev. Det var absolut inget fel på själva köttet, och visst kan kvalitetskontrollen missa ibland. Här var det ju bara utseendet, som inte stod i relation till priset. Men när
en kvalitetskontroll missade i Danmark för 1-2 månader sedan – dog
14 personer! |
|
Så än en gång får den stora mataffär i Hörby tummen NER! Men leverantören av köttet får tummen UPP för det sätt de hanterade reklamationen. |
Ett allmänt tips när du får okända
samtal. En del blufföretag spelar in ditt samtal och redigerar sedan ihop detta till något som passar dem. Framförallt är de mycket noga med att försöka få dig att säga ja – så många gånger som möjligt. Då jag själv i
mitt tidigare yrkesliv varit på otaliga säljkurser, och lärt mig de flesta
knepen, kan jag garantera att det är den lättaste sak i världen att få
folk att säga JA. Så inbilla dig inte att du är unik och kan stå emot en driven säjare – det har bevisats gång på gång att säljaren vinner i 99% av alla fallen. Därför skall man lägga på luren direkt UTAN att säga något. |
Kass tandläkare |
2013 |
Tandläkaren är ingen gud, även om
en del tror det själva. |
|
|
|
Har nu själv råkat ut för en dålig tandläkare och ett oseriöst företag i Hörby centrum. Min gamle tandläkare, som hade sin
tandläkarpraktik i ett villakvarter i Hörby tillsammans med sin man sålde
av företaget pga. av olika anledningar, dock inte pga. att företaget gick
dåligt. Men när de sålde, köpte ett nytt "stort och fint" företag på dyraste butiksplatsen i byn deras kundstock, dvs. de köpte "patienterna" Det är ju det man betalar för i en sådan här bransch. Stor fin hemsida med alla möjliga specialiteter och mängder med personal erbjöd nu den nya tandläkarkliniken "Guld & Gröna skogar". Redan vid första besöket ballade det ur. 20 minuter efter överenskommen tid kommer tandläkaren drällande och verkade ha hela dagen på sig. Någon ursäkt om att patienten fått sitta och vänta och att de inte höll överenskommen tid – nej, nej, vi patienter har all tid i världen och vi har ju inget eget jobb att sköta. Så här fortsatte det följande gånger och trots påpekande flera gånger till "Fina företaget" blev det ingen ändring. Idag är både den behandlande tandläkaren anmäld (av fler än mig) och företag eftersom de uppenbart inte är intresserade av att åtgärda ett dåligt arbete – trots att de erkänt att kronan som jag fick inte är som den skall. Saken förbättras inte av att den behandlade tandläkaren "har slutat" –
på vardagsspråk betyder detta att han fått sparken. Företaget erkänner som sagt att de klantat till det, men argumentet jag får när jag vill att de skall rätta till sitt fel är någon helt fantastisk argumentation. Ägaren själv säger: Den sparkade tandläkaren, "Tandläkare Klant" har gått under jorden och "svarar bara på mail" – men han svarar inte ens på mail. Tydligen har han en patient på 82 år, som då avkräves att hålla kontakten via mail (som han då inte svarar på)? Kommentarer är helt överflödiga. Sista budet är att ägaren till "Fina tandläkarkliniken" inte tycker om mina mail – konstigt tycker jag. Jag har varken svurit eller hotat honom i mailen, men väl talat om i klarspråk vad jag tycker. Som VD på företaget är han helt klart inte van vid att bli satt på plats. Han lever kvar i tiden då läkare och tandläkare stod strax under Gud – och patienterna skulle bara hålla tyst. |
|
Tillbaka till startsidan | Till toppen av sidan |
Bestrid allting skriftligt |
|
Bestrid allting skriftligt – även om du tycker att det inte skulle behövas – och spara alla brev och dokument noga. Notera tider o. dyl. när du får telefonsamtal där de bara vill lura dig. Tjafsa inte med dem, lägg bara på luren! Du kan ha mycket stor nytta av detta vid en ev. rättegång. |
|
Tillbaka till startsidan | Till toppen av sidan |
Denna rubrik öppnar du här i en PDF-fil. Öppnas i eget fönster | |
Tillbaka till startsidan | Till toppen av sidan |
BETALA I FÖRSKOTT OCH BLI LURAD? – VARFÖR DET? |
|
Betala för ett arbete eller vara i förskott? Varför det? Vill affären, snickaren, muraren eller säljaren,
sälja produkten eller tjänsten till dig så är väl den minsta prestationen
säljaren kan göra är att leverera denna när betalning sker – det är ju han
som tjänar pengarna.
Kan entreprenören tvinga oss att betala när jobbet inte är
gjort?
|
|
Tillbaka till startsidan | Till toppen av sidan |
KAN JAG FÅ ETT GLAS VATTEN? |
|
Varför skulle någon över huvudtaget komma hem till dig för att få ett glas vatten, eller låna telefonen för den delen? Ingen! Men detta är
fortfarande ett klassikt sätt att ta sig in i andras hem, helst de äldres. |
|
Tillbaka till startsidan | Till toppen av sidan |
VÅGA KLAGA — |
|
Har du fått en tid på vårdcentral, Specialist- eller
sjukhus, så skall det också vara den tid du kommer in på. Är det så, och
det är det ofta att de är försenade skall du ha tillbaka dina pengar du betalat för besöket ifall du inte börjat behandlingen senast 30
minuter efter den tid du fått! Finns det en enda orsak till att vi patienter inte skall använda oss av de
regler som sjukvården själva ställt upp? Detta med ersättningen är ju för
att helt enkelt få ordning på detta missbruk sjukvården håller på med –
att ständigt överboka patienter. |
|
Tillbaka till startsidan | Till toppen av sidan |
BEGÄR ERSÄTTNING ÄVEN I BUTIK |
|
Får du en felaktig vara så reklamera den! Att värdet är
stort eller litet har ingen betydelse. Det vi köper och betalar för skall
vara i ett korrekt skick. På kort tid har jag fått 100 kr från ICA , 300 kr från Coop och 300 kr. från Doc Morris apotek i Höör. Orsaken att de villigt betalar ut ersättning är naturligtvis för att de vet att de klantat till det ordentligt. Men att göra reklamation, betyder också att du måste veta att du har rätten på din sida och att de inte skött sitt arbete. Att bara gnälla och tjafsa ger inget resultat. En reklamation kan inte basera sig på något personligt tyckande, utan måste vara underbyggd för att den skall ge respons. Ett problem du stöter på när du kräver pengar i ersättning är att den personalen som borde kunna hantera detta, inte alltid klarar av det – just pga. att det är ovanligt att en kund begär ersättning.
På Coop i Hörby t. ex. fungerade reklamationen/ersättningen bra
så länge butikschefen på plats skötte ärendet, hon gjorde allting rätt. Istället för som butikschefen accepterat deras klumpighet som skötte ärendet bra första gången. Lika dåligt skötte distriktschefen det andra gången och raserade precis all goodwill som butikschefen byggt upp – detta för en skitsumma på 300 kr brutto, som kanske kostat Coop någon hundralapp i verklig kostnad på slutet, då det handlar om ett tillgodohavande.
Men istället har distriktschefen lagt ner massor av tid i form av mail
och undanflykter under lång tid. Denna kostnad och tid han lagt ner
på detta överstiger ersättningen med råge, det handlar absolut om flera
1000-lappar i kostnader som han orsakat Coop, och då räknas inte den
dåliga rennomén in som han skapat. Men träffar du på en personal som inte klarar av situationen, så gå vidare till högre chefer. Ta kontakt med VD direkt om det behövs. Tänk också på att en reklamationssituation inte alltid bara handlar om att får rätt – det handlar lika mycket om en uttröttningsprincip när personalen ställer sig på tvären.
Men än en gång. |
Annat som man kanske reagerar över | |
Lantmännen upplåter plats till blomsteraffären på sin invalidparkering. Ja lite märkligt är det allt – eller? |
|
Här har Hörby kommun målat en parkeringsruta mitt över gångstigen, som det är tänkt att gå på. |
Observera att bilen som parkerat på rutan står exakt rätt, till och med parkerad mellan linjerna, vilket är ovanligt i Hörby. |
Varför ställa sig på rutan där man skall stå?. Bättre är då att ställa sig bakom invalidparkeringen, de har ju ändå jobb att komma i och ur bilen. |
|
Varför göra som de flesta andra? | |
Lika bra att ställa sig rakt över körvägen, så ingen kommer förbi. |
|
Här gäller det att
köra slalom med kundvagnen. De flesta butiker slänger sina kartonger i en
vagn när de fyller på varor i butiken. Nettobutiken släpper dem där de står. |
|
Ett annat sätt att lösa parkeringsfrågan. |
|
Till startsidan | Till menyn gamla bilder | Till menyn Hörby tätort | Senaste uppdateringarna |
Till menyn Presentation av lokala företag och verksamheter från förr |