Fordon och Maskiner från förr
En samanställning av fordon, som även finns under
respektive ort. Endast fordon från bygden.

 

Till startsidan Till menyn gamla bilder Till menyn Hörby tätort  Kontakt Uppdateringarna

Till menyn presentation av lokala företag/verksamheter från förr

Diverse länkar som inte passar in på, orter eller branscher

Här finns många bilder på denna sida så ha lite tålamod tills alla har hunnit laddas in,
det kan ta några sekunder extra.

Presentationen av fordon är de som vi träffat på i bygden

Barnvagnar

Häst och Vagn

Motorcyklar

Stridsvagnar

Utryckningsfordon

Bussar

Lantbruksmaskiner

Motorannonser m.m.

Trafikmärken

Vägmaskiner, div.

Cyklar

Lastbilar

Personbilar

Traktorer

 

Diverse fordon

Lingrävare

   

 

  Diverse maskiner

 

 

 

 

 

Motorcyklar
   


Nya Torg.
Percy Thynell föreståndare på busstationen i Hörby. Då låg busstationen mellan gamla Indus kem och Mörks affär.
Bild ID: Fordon_MC_01
Källa: Hörby i gamla tider o bilder / Carina Sjöberg.
 
   
   

Sven, Ingrid och Stig på Stigs Motorcykel. Huskvarna 125-a hemma i Ulatofta 1956.
Bild ID:
SOU_ 028. Källa: Sven Olsson, Ulatofta.



Tage Lundell f. 22/8-1916 med någon av "Vilborgstöserna" på bönpallen. Rut, Etel eller Birgit?
Bild ID: /GATO_544. Bildkälla: Ingrid Olsson.
   
   

Högestad gård. Fr. v. Siri Nilsson f:1917-08-12. Svea Nilsson 1906-05-10. Stig Nilsson f: 1913-12-19.
Inez nilsson f: 1904-09-12. Lave Nilsson f: 1925-10-31. Motorcykeln en India?. Bilden är från omkring 1940.

   
   

Året är 1960. Hans-Åke Edvinssons första hoj en Monark 98 cc
Bild ID: Oderup_090

1948. Motorintresserad ungdom Åke Hansso _Arne Edvinsson och Börje Edvinsson
Bild ID: Oderup_091

 

   
   

Året är 1955. Helmer Jönsson med sin Husqvarna modell 281, allmänt känd som "Drömbågen". Tillverkades åren 1952-1957 Tvåtakts motor 175 cm³. Vikt 115 kg och alltid registrerad för två personer.
Bild ID: Oderup_105

 
   
   

Bild ID: ROS_0072_Motorcykel.

 

   

Till toppen av sidan

   

MC utfärd 8 aug. 1952
Bild ID: HH_3431. Foto: Henry Holm.

   
   

Sverigeloppet MC-polis 1961-07-16
Bild ID: HH_3106w. Från Henry Holms bildarkiv.

   
   

Alvar Lindgren Östraby. Bilden insänd av Gunnar Lindgren.

Kerstin Johansson ( Lindgren ).
Bilden insänd av Gunnar Lindgren.

   
   

Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Militär Mc orientering kanske? Mc killarna har kartor på tanken
Fotograf Carl Martinsson. Fotot tillsänd oss av Ingegärd Olofsson.

   
   

Evald Olsson i Råset.
Bild och textkälla, boken: "Förr och nu i Äspinge socken". Vill du veta mer kan du läsa boken, som ges ut av Äspinge Byaförening.

 
   

Till toppen av sidan

   

På fordonet sitter Bertil Stridh.
Bertil driver i dag Ola Ols museum.

Cederström passagerare Algot Nilsson.Foto: Edvard Nilsson.

   
   
   
   

Bild ID: Henset_glas_0138w.
Viola Olofsson Farhult på knarr troligen tillhörande hennes blivande man Nils Andersson Starrarp

Bild ID: Henset_glas_0005.

   
   
   
   
   

Till toppen av sidan

   
   
   

Året är 1936.

   
   
   
   

Samma hoj olika gubbar på Harlyn.

   
   

Oskar Andersson och hans syster Hilda på motorcykel i Önneköp omkring 1920. De är fotograferade framför faderns affär - August Andersson. Tegelbyggnaden i bakgrunden är det gamla bryggeriet.

Erik Karlsson Norra Rörum (i kostym) Verner Persson Norra Rörum (i  overall). Motorcykeln F N modell 1928 500. Bilden tagit utanför Zeimes magasin i Hörby.

   

Till toppen av sidan

   
   
   

En bild från Lilla Hulta.

Året är 1937, och i Svensköp.

   
   

Det gick att transportera grisar även med motorcykel på sin tid. Bilden kommer från Hanssons i Gammalstorp.

Gösta Tornbo på motorcykel, baktill fadern Per Ohlsson.

   
   

Hörbys egna dödsryttare på 1950-talet.
Bröderna Gert-Arne och Bengt-Arne var stora favoriter i velodromen.

Bild ID 000011. På hojen, Nils Möllare.

   
   

Bild ID 000010.
Ivar Albin, Skärhus.

 
   

 

Till toppen av sidan

Personbilar


Enligt efterforskningar så har bilen hela tiden fram till det att museet (Lekholm) köpte bilen 1956 varit i familjen Nilssons ägo. Bilen brukade stå i en tillbyggnad till Hantverksgården i Hörby. Bilen användes av Dr. Nilsson under sin tid som provinsialläkare i Hörby. Bilen hade då varit ändrad så att det ena passagerarsätet kunde fällas för att användas som "ambulansfordon". Var smutsig med söndriga sufflettfönster, men i stort sett oförstörd.
Renoverad, besiktigad och körklar 1989.
Bild ID: GATO_508. Bildkälla databasen Kringla.
 
 

Precisionstävling N. Ivar Anderssonkör sin första bil. Ford årsmodell 1947-1948,( oklart vilken sorts Ford).  Precisionstävling på hästatorget i Hörby.
Bild ID: IL_004

   
   

N. Ivar och Ingegärd Andersson i deras andra bil. Chevrolet årsmodell 1954.   N. Ivar och Ingegärd i bilen.
Bild ID: IL_00

   
   

Bild ID: TGB_124w-Bubbla.

Axel Ahlqvist med sin taxibil utanför sin fastighet i Ludvigsborg.
Året är 1935.

   
   

Sigfrid, syster Ingrid och Helga med Wauxhall Welox modell 1951.
Bild ID:
SOU_ 043. Källa: Sven Olsson, Ulatofta.

   
   

Hjabes Andersson Korsholm med sin T-Ford.
Bild ID:
SOU_ 024. Källa: Sven Olsson, Ulatofta.

   
   

Året är 1958. Ann-Kristin Frank och Helmer Jönsson. Bilen är en Renault Juvaquatre som tillverkades i Frankrike och Belgien från 1937 till 1960.
Bild ID: Oderup_104

   
   

Året är 1925. Trafikbilsägare Algot Nilsson med sin Dodge 1923, här framför Gästgiveriet i Höör.
Bild ID: Oderup_006.

Hönshandlare Albert Andersson 1961, vid sin Volvo PV 444 av årsmodell 1958. Monterad "pakethållare" bak på bilen för transport av kycklingar.
Bild ID: Oderup_025. Foto Nils Anders Martinsson.

   

Till toppen av sidan

   

E. A. Wilsons affär i Oderup under tidigt 1920-tal.
Från vänster: Damen på trappan är okänd, Evert *1911, Erns Alarik *1818, Göte *1914, Olivia *1887 (Ernst Alariks hustru), Curt *1921, samtliga med efternamnet Wilson. mannen till höger är okänd till namnet men kallades för "Gästgivaren".
Bild ID: LW_083w. Foto: källa_ Lars Wilsons privata fotoalbum. Textkälla: "Mitt Oderup". Kamratcirkeln.

   
   

Bilden är tagen i Högestad.

   
   

Bilden är tagen i Strömsnäsbruk.
Fr. v. Bertil Nilsson Kilhult/Elmhult f. 31.05.1912. Siri Nilsson Elmhult f. 12.08.1917. Ebba Nilsson Elmhult f.09.04.1921. Svea Nilsson Kilhult f. 10.05.1906. Helga Nilsson Elmhult f.09.04.1914. Inez Nilsson Kilhult f.12.09.1904 och Stig Nilsson Kilhult f.19.12.1913. Bilen är en Chevrolet årsmodell 1939,gick som taxi.

   
   

Bakre paret: Hanna f. 07.06.1898 och Sigfrid Liljegren f. 24.09.1897. Framför deras pojkar Ingvar f.13.04.1927 och Ebbe f. 1931. Sittande på kofångaren Inez Nilsson 12.09.1904. Bilen är en Dodge årsmodell 1932?

   
   

Nils Andersson i sin bil på 1920-talet. Nils var broder till Gottfrid Andersson.

   

Till toppen av sidan

   

Systrarna Ulla och Gunnel Andersson vid gaveln av Donationshuset. Gunnel är där för att hämta Ulla som arbetat färdigt sitt pass på ålderdomshemmet. Foto Ulla Karlsson.

 

   
   

Gamla Torg 1964-12-20
Bild ID: HH_3323

   
   

Storgatan juli 1963 Korsningen "Wallins hörna"
Bild ID: HH_3194

   
   

Fordon 1954
Bild ID: HH_3201

   
   

Norregatan 1957-08-05
Bild ID: HH_3206

Telegrafen 1957-03-20
Bild ID: HH_3207

   

Till toppen av sidan

   

Ringsjövägen Hörby stopp-mil 1959-05-28
Bild ID: HH_3208

 
   
   

 Brand 1961-07-01.
Bild ID: HH_3039w

   
   

 Brand 1961-07-01.
Bild ID: HH_3038w

Dikeskörning augusti 1950
Bild ID: HH_3041w

   
   

Ur Henry Holms arkiv. Juni 1951.                                                                                                                                Bild ID: 3030

   
   

Okänd bil? Vems kan det vara?

 
   

Till toppen av sidan

   

Fordonsbrand. Juni 1951.
Bild ID: HH_3032w

   
   

År 1929                                                           Bild ID: ROS_0100_Bil_1929.

Bild ID: ROS_0099_Bil.

   
   

Ford Costumline 1955. 1960-1966 M59015 ljusblå, 120 hk. rak sexa före detta Dr. Glistrups, Hörby.
Bilden tillsänd oss av tillsända oss  Gunnar Lindkvist

   
   

Ford Costumline 1955. 1960-1966 M59015 ljusblå, 120 hk. rak sexa före detta Dr. Glistrups, Hörby.
Bilden tillsänd oss av tillsända oss  Gunnar Lindkvist

Alvar Lindgrens taxibil. Dodge 1939-1946. M18429. 7-sitsig och kördes med gengas. Bilden tillsänd oss av tillsända oss  Gunnar Lindkvist

   
   

På våren 1903 puttrade den första bilen in i Hörby.
Illustration Greta Häggelin.

Nygatan i Hörby och året är 1931.
Foto: Carl Martinsson, i privat ägo Ingegärd Olofsson

   

Till toppen av sidan

   

Bilolycka på en väg någonstans i Hörbytrakten.
Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

Bilolycka på en väg någonstans i Hörbytrakten.
Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

   
   

Bilolycka på en väg någonstans i Hörbytrakten.
Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

Bilolycka på en väg någonstans i Hörbytrakten. L på registreringsskylten talar om att bilen kommer från Kristianstads län.
Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

   
   

Året är 1933, och även då hamnade man ibland sidan om vägen.
I närheten av Ekeröd. Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

I närheten av Ekeröd. Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

   
   

I närheten av Ekeröd. Foto: Carl Martinsson. Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

   
   

I närheten av Ekeröd. Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

Från samma avkörning, men fotograf okänd.
Kan ev. vara Carl Martinsson även här.

   
   

Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Foto: Carl Martinsson. Fotot tillsänd oss av Ingegärd Olofsson, Hörby.
 

   

Till toppen av sidan

   

Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Foto: Carl Martinsson. Fotot tillsänd oss av Ingegärd Olofsson, Hörby.

   
   

Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Foto: Carl Martinsson. Fotot tillsänd oss av Ingegärd Olofsson, Hörby.

   
   

Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Foto: Carl Martinsson. Fotot tillsänd oss av Ingegärd Olofsson, Hörby.

Råset. Evald Olsson i sin första bil, omkring 1937.
Bild och textkälla, boken: "Förr och nu i Äspinge socken". Vill du veta mer kan du läsa boken, som ges ut av Äspinge Byaförening.

   
   

Personerna på bilden är från Bessingetrakten och emigrerade till Amerika.

   
   

Personerna på bilden är från Bessingetrakten och emigrerade till Amerika.

   

Till toppen av sidan

   

Personerna på bilden är från Bessingetrakten och emigrerade till Amerika.

   
   

Personerna på bilden är från Bessingetrakten och emigrerade till Amerika.

   
   

Vid Hurva bilverkstad. L på registreringsskylten betydde att man kom rån Kristianstads län. Malmöhus län hade M.

   
   

I fordonet sitter Bertil Stridh. Bertil driver i dag Ola Ols museum.

   
   

Bild ID:000859:
Asta Byström f. Andersson hade affär i Trulshärad.

Bild ID:000882:
Okänd.

   

Till toppen av sidan

   

Bild ID:000883:
Okänd.

Bilden kommer från Tattarp.

   
   

Opel Kadett 1937.

Min pappa måste ha köpt Opel Kadetten på slutet av 30talet. Med sin danska fru besökte  dem hennes familj i Köpenhamn, säkerligen en gång i månaden. Faktum är att min storasyster föddes i Köpenhamn på en av dessa turer, 1937. På den tiden tog det mer än 1-1/2 timmar att köra från Hörby till Malmö, och på vintern än längre, och den gamla Lundavägen, kantad av stora träd, när den blev hal, var direkt livsfarlig.

 Väl ankommen sattes bilen i Centralgaraget på Balzargatan, och sedan tog man en taxi till tågfärjan som tog  1-3/4 timmar till frihamnen och därifrån droska till  Rådhusplatsen och vidare med spårvagn, linje 2. Ja hela färden tog säker 5 timmar från dörr till dörr. Under kriget när ingen bensin fanns att uppnå pallades bilen upp och dem fick ta tåget, som tog ännu längre, och dem höll inte upp förrän det blev för farligt med nazisterna i ockuperade Danmark, som specielt bevakade båten på kajsidan och tullen. När kriget var över och dem danska släktingarna hade återvänt togs bilen ut ur förvar och turerna till Köpenhamn fortsatte. Opel Kadetten hölls i gott skick till början av 50talet då pappa köpte upp sig till en Vauxhall. På bilden här nedan kan man se troligtvis just pappas bil parkerad, på vänster sida som sig bör,  vid porten till uppgången till Hilbert Mårtenssons Damsalong. Vid den tiden hade familjen redan flyttat till Storgatan 11 från en tidigare adress på Kungsgatan, och det Sandalska huset ersatts av det nya huset med Scandinaviska Banken, som ses längre upp för gatan
Bild och text Leif Blumenau.

   
   

Elmhult 1926

   
   

Saxtorp 1936 (ovan)

Axel Persson från Älmhult. Född 1905-07-24. Axel ägde inte bilen, även om det kan se så ut.

   
   
   

Till toppen av sidan

   
   
   

Fulltofta skola. Målaremästare Per Olsson född i Äspinge. T. h. gesäll Brynolf vid en T-ford 1920.

Körning med lastbil vid vägarbete  Månsköp – Ilnestorp i början av 1930-talet. Vid bilarna Nils Andersson Svensköp, och fjärdingsmannen Nils Andersson, Högestad som ägde en gammal tysk krigsbil. Foto: Edvard Nilsson.

   
   

Diversehandel. Nils Lindberg var innehavare av Köinge diversehandel till 1929, sedan köpte E. A. Wilson affären och utökade handeln avsevärt, till att omfatta även kvarn och spannmålshandel. 1937 övertog sonen Evert Wilson affären.

Evert Wilsons lanthandel i Köinge omkring 1946. Evert till höger vid den nya bilen. Från vänster: barnen Jan, Lars och  Anita.
Fotograf: Edvin Johansson.

   
   

Tage Alafors mellan Ringsjöarna

Axel Ahlqvist med sin taxibil utanför sin fastighet i Ludvigsborg.
Året är 1935

   
   

Hörby Gamla Torg var ett omtyckt motiv för dåtidens fotografer. Här står bilarna och en buss snyggt och prydligt parkerade. Några trafikljus och stängsel runt torget var det inte tal om på den tiden.

Torgbild från Hörby Gamla Torg. I raden av bilar ses den lilla lastbilen det var ”Pella” från Kristianstad som sålde frukt. Ståndet med tältduk var Otto Månsson som sedan hade fruktaffären i Storgatan. Skåpbilen är bagare Jönssons från Höör, försäljaren hette Strand. Mannen i ”Trehjulingen mitt på torget var ”Träskpär” som larvat ut sina träskor på torget till försäljning. Vagnen framför ”Träsko Pär” tillhörde Hörby bageri som ägdes av Martin Nilsson. Stånden på höger sida var köttstånd den översta tillhörde Axel Svensson, nästa Ivar Andersson, Algot Olsson och Ville Jeppsson från Råby.

   

Till toppen av sidan

   

Nya Torg i Hörby för en del år sedan. ICA-huset är ännu inte byggt och där Plens ligger i dag såg det ut så här. En fruktaffär och en fotoaffär i samma byggnad. Lägg märke till Messerschmitten, en udda mc-bil på 3 hjull även på den tiden

   
   

Stora Hotellet i slutet av 1920-talet. Den mindre bilen i mitten är en av Volvos första bilar.

   
   

Ca. 1930. Jöns Månssons bilfirmai Hörby, nuvarande Bil-Månsson. Jöns Månsson startade sin firma på Storgatan 1922. 1927 började han sälja Ford, det var då den första A-forden tillverkades. 1930 byggde han en ny verkstad. 1944 började Månsson att sälja Volvo. 1946 byggdes ytterliggare en verkstad för lastvagnar. 1972 rivs alla hus i närheten och firman byggs ut och får det utseende som det har idag. Innan Jöns Mårtensson flyttade till Hörby hade Artur Andersson bryggeri i lokalerna.

 Taxistationen i Hörby 1938. Den låg då på Storgatan, där Winqvists Järn nu för tiden håller till. Sedermera flyttade Svenssons Järn in i lokalerna. Då, fanns det ett café i huset som ses längst upp. Taxi har sedan hållit till vid Esso bensinstationen och sedan vid Nya Torg. Därefter hade taxi sitt tillhåll på Tingsgatan på gaveln i "bokhandelshuset". Var taxi finns idag (2014) vet väl ingen. Mannen längst fram på bilden är Henning Silverberg.

   
   

En bil har parkerad vid C. F. Sjöbergs cykelaffär i Hörby. Den affär som Arnold Andersson och Gunnar Persson sedermera drev. I huset till höger låg en gång en matservering. Idag finns inte husen., här har systembolagshuset växt upp.

Storgatan i Hörby, bilarna har blivit några fler och betydligt modernare.

   
   

Året är 2012 och man hamnar fortfarande i diket.
Foto: © Gammalstorp.se.

Foto: © Gammalstorp.se.
80 år senare, och vi kan fortfarande inte köra bil.

   

Till toppen av sidan

   

Året är 2014 och historian upprepar sig.
Foto: © Stig Blom.

På 1930-talet.

   
   

Elsa Brorssons 10-års kallas 21 april 1949.

Bilden är tagen på den gård där Elsa Brorsson växte upp. Elsas far Martin Brorsson står till höger.

   
   

Einar

   
   

Bild ID: LW_039.

Bild ID: LW_102.

   
   

Bilden kommer från Hee.

Bild ID: LO_020.
Bil framför Fotograf Oscar Nilssons ateljé i Önneköp.

   

Till toppen av sidan

   

Gulfmacken i Önneköp en gång i tiden.

Bensinen är slut! Nu är den sista macken i Önneköp stängd! Var det kanske bättre förr då fanns det som mest 5 st. mackar, en bit in på 1960-talet var här 4 sedan har den ena efter den andra lagts ner. Nu har den sista stängt Åke och Ulla har gjort allt dom har kunnat för att få till en fortsättning, men nix dom stora bolagen ser bara pengar. Ulla och Åke övertog macken 1962 alltså har dom drivit den i inte mindre än 47 år, vi vill tacka för dessa år. Byaföreningen Vi vill tacka alla våra kunder.
Med vänliga hälsningar Ulla och Åke.
Textkälla:  Önneköps byanytt, Nr: 2 2009.

Satserupsbor på sommarutflykt. Med tanke på flaskorna var väl inte länsman i närheten – eller var det så att han var det?

Utflykt till flyguppvisningen på Ljungbyhed 1938.

Från vänster:
Nils Nilsson, Gustav Emmertz, Kurt Nilsson i Kylestorp, Nils Jönsson och Martin Nilsson. Nils Jönssons bil en Citroen, står längst till vänster.
Källa: Satserupsboken, byn i våra hjärtan.

   
   

Vanda Nilssons bil utanför Axel Ahlqvists taxi och cykelaffär i Ludvigsborg.Början av 1930-talet.

Åkeriägare Otto Ahlqvist övertog taxirörelsen i Ludvigsborg i början av 1950-talet Otto själv vid bilen. Året här är 1953.

   
   

Ola Olssons gård i Pärup, som nu innehar gården är Else-Britt och Per-Olof Olsson. Per-Olof är brorson till Ola Olsson.


Tage Alafors mellan sjöarna.
   
   

Gösta Larssons karosseriverkstad på Kristianstadsvägen

 

Bild ID:000883:
Okänd. Bilden kommer från de s. k. "Önneköpsbilderna".

   
   

Calle Perssons nya Opel någon gång i mitten på 1950-talet. Fars äldsta syster Gerda var hushållerska hos Calle i många år. De bodde på en gård i Lackalänga och var här (Ulatofta) och hälsade på far på hans födelsedag den 6 mars. De som var ovanligt i sammanhanget var att faster Gerda (f 1905 )också hade körkort och körde bilen vid behov. Det var ovanligt att den generationen kvinnor hade körkort.
Bild ID: AKN_018. Källa: Anna-Karin Nilsson.

   

Till toppen av sidan

 

Lantbruksmaskiner

Tröskegänget från J. Olofssons gård på 1950-talet
Bild ID: AO_009. Bild och text. Allan Olofsson.

 
 

Bild ID: AO_007. Bild och text. Allan Olofsson

   
   

Bild ID: AO_006. Bild och text. Allan Olofsson

   
   


Bild ID: AO_001. Bild och text. Allan Olofsson

   

Till toppen av sidan

   

Året är 1924. Stationär tröska hos Per Nilsson. Framför tröskan andra från vänster Hilma Rosenkvist och fjärde Emma Nilsson. Möjligtvis är traktorn en Allwork 14-28 som tillverkades i USA under åren 1917-1924.
Bild ID: Oderup_096

   
   

Martin på åkern.

   
   

Ulatofta. Sista gången som vi anlitar stationär tröska.
Från vänster:
Knut Olsson
Gösta Andersson
min far Birger Persson
Sigfrid Olsson
Sven Persson
och Allan Nilsson (min man)
Bild ID: AKN_013 bild från Anna-Karin Nilsson.

   
   

Ulatofta. Sista gången som vi anlitar stationär tröska.
Bild ID: AKN_014. Källa: Anna-Karin Nilsson.

Ulatofta. Sista gången som vi anlitar stationär tröska.
Bild ID: AKN_015. Källa: Anna-Karin Nilsson.

   
   

Ulatofta. Min far, Birger Persson, tröskar hos oss med sin nya Dronningbrown.
Bild ID: AKN_020. Källa: Anna-Karin Nilsson.

Min far, Birger Persson, tröskar hos oss med sin nya Dronningbrown. Bild ID: AKN_021. Källa: Anna-Karin Nilsson.

   
   

Tröskning i slutet av 1970-talet. Korn Boxer 350, årsmodell 1959.Dronningborg tröska, nyinköpt tillgården 1961. Victor T230, 1957 års modell, inköpt ny till gården.
Bild ID:RR_009. Källa: Ronny Risberg.

Kornsådd första våren 1975, traktor Volvo T33, 1952 års modell.
Odlade lite av varje första åren, korn, potatis, sockerbetor, foderbetor och vall. Senare bara vall med insådd i ärtor och havre för foderproduktion.
Bild ID:RR_010. Källa: Ronny Risberg.

   

Till toppen av sidan

   

David Brown 996, 1979 års modell. New Holand hårdpress.
Bild ID:RR_011. Källa: Ronny Risberg.

Skörd av gräs med hackvagn, Maskin & Gräv N E Andersson.
Bild ID:RR_012. Källa: Ronny Risberg.

   
   

Packning av gräs.
Bild ID:RR_013. Källa: Ronny Risberg.

 
   
   

Ensilering i rundbal. Claes Nilsson Maskinstation.
Bild ID:RR_014. Källa: Ronny Risberg.

   
   

Harvning med BM 36 av 1957 års modell.
Bild ID:RR_017. Källa: Ronny Risberg.

   
   

Potatissättning med Ferguson Grålle 1955 års modell. Min gode vän Uno Persson på potatissättaren.
Bild ID:RR_018. Källa: Ronny Risberg.

   

Till toppen av sidan

   

Sven Olsson hjälper far med höstplöjningen i Ulatofta 1961
Bild ID:
SOU_ 017. Källa: Sven Olsson, Ulatofta

   
   

Sigfrid ringvältar söder om gården.
Bild ID:
SOU_ 019. Källa: Sven Olsson, Ulatofta

   
   

Fel på filmen, det snöade inte när Sigfrid sådde med sin Rudolf Sax-såmaskin.
Bild ID:
SOU_ 037. Källa: Sven Olsson, Ulatofta.

Malte Andersson Ulatofta, hugger havre med sin självbindare.
Bild ID: SOU_ 034. Källa: Sven Olsson, Ulatofta.

   
   

Sven tröskar på Hjära 1966.
Bild ID:
SOU_ 051. Källa: Sven Olsson, Ulatofta.

   

Till toppen av sidan

 

Lastbilar

Gustav Landin vid sin lastbil på Storgatan utanför huset där dagens Svenssons Järn finns.
Bild ID: PL_010w. Bilden tillställd oss av Per Landin.

   
   

Utfärd med möllaren i Årröd Ernst Nilssons lastbil. Sigfrid syns på flaket.
Bild ID: SOU_ 022. Källa: Sven Olsson, Ulatofta.

   
   

1947_Enock Pettersson Henset levererar torvströ till gården
Bild ID: Oderup_095

   
   

Denna lastbil tappade delar av lasten i den tvära kurvan strax norr om stenvalvsbron där vägen mot Hörby anslöt. Detta skedde i slutet av 1930-talet. Till höger står Ivan Malm och hans bror Harald.
Bild ID: 20081401

   
   

Harald  Nyman, Osbyholm.
Bild ID: TAB_0243.

   

Till toppen av sidan

   

Harald  Nyman, Osbyholm.
Bild ID: TAB_0244.

   
   

Firmabuss, en Ford Thames, hos Byggnads AB V. Liljenberg.
Bild ID: TBG_025w-Lijenbergs.

Svens Volvo F89 hos Byggnads AB V. Liljenberg.
Bild ID: TBG_021w-Lijenbergs.

   
   

Lastbil M 10058 omkring åren 1920-1925. På trappsteget sitter Nils Andersson och Nils Ljungren.

   
   

Kilhults Mejeri lades ner i slutet av december 1969. Detta är sista turen för Gustav Wilborgsson, som körde ”Svensköpsrundan” under många år. Bilden insänd av Gunell Svensson (Gustavs dotter).

   
   

Storgatan Lastbil 1963.
Bild ID: HH_3204

   

Till toppen av sidan

   

Gustav Wilborgsson vid Kilhults Mejeri omkring 1955. Bilden insänd av Gunell Svensson (Gustavs dotter).

   
   

Östraby. Troligtvis Bror Stridhs lastbil, Elof Nilsson och Kurt Svensson på bilden.
Bilden insänd av Gunnar Lindgren.

Dikeskörning augusti 1950 på Kristianstadvägen ovanför handelsträdgården Lyckhem gården som tillhörde syns på fotot och hette Lyckans höjd.
Bild ID: HH_3041w. Foto: Henry Holm.

   
   

Prostgatan damen är med all säkerhet Hilda Martinsson. Säljaren från Philips är med stor säkerhet inne hos Fotograf Martinsson och försöker sälja in lampor. På den tiden sålde man direkt från bilen. Fotograf Carl Martinsson privat ägo Ingegärd Olofsson

   
   

Prostgatan i snö 6 feb. 1950. Foto: Carl Martinsson. Ingegärd Olofssons samling.

   
   

Lastbil av märket Bergman.
Ägdes av Otto Jönsson i Hurva. Den bilen är av det tyska märket Bergmann Elektrizitätswerk (bensindriven trots sitt namn) och hade registreringsnumret M3931 och var av årsmodell 1921. Otto Jönsson som köpte denna bil i februari 1924 verkade sedan ha flyttat till Hörby.
Otto Jönsson köpte sedan i februari 1926 ytterligare en lastbil av märket Bergmann Elektrizitätswerk, en lastbil som tidigare ägts av Thulin-Verken i Landskrona.

Fordbussen tillhörde Holm & Co, som kördes sträckan Höör-Hörby och Sjöbo. Föraren just på denna bilden är Erik Nilsson.

   

Till toppen av sidan

   

Så här transporterade man fotbollslag runt tiden 1920. Just på denna bild är det Höörs fotbollslag.

Bild ID:000894.
Här använder Oscar Johnér sin lastbil till gårdssysslor

   
   

Fordonsparken från Höörs Bryggeri. Bryggeriet lades ner i början av 1980-talet av den siste ägaren Sven Malmberg.

   
   

En lastbil från Österrike, som körde kol mellan Höörs järnvägsstation och Orup. Tidsepok omkring 1920.

   
   

Höörs första omnibus, som oftast gick mellan järnvägsstationen och sanatoriet på Orupsbacken. Någon gång användes bussen även till lite längre turer, som till Skäralid med Kopparhatten.

Timmerlass på en av C. G. Halls bilar, runt 1920.

   
   

B. Jönssons tre bilar, som körde ut deras produkter, inte bara i tätorten Höör, utan även på landsbygden. Tidepok runt 1920.
Jönssons bageris tre bilar. Bagaremästare Oscar Jönsson övertog år 1922 en liten caférörelse vid Järnvägsgatan som hette Idun. Rörelsen utökades under åren. Enligt dåtida jämförelse vad det ett stort bageri och konditori med många anställda. Tre bilar körde ut de nybakade produkterna i bygden. En strukturomvandling har skett med den gamla bagerinäringen.

   

Till toppen av sidan

   

Bagaremästare Oscar Jönsson övertog år 1922 en liten caférörelse vid Järnvägsgatan, som hette Idun. Rörelsen utökades under årens lopp. Enligt dåtida mått var det ett stort bageri och konditori med många anställda. Tre bilar körde ut de nybakade produkterna i bygden.

   
   

Bild ID: Fordon_017.

Bilden visar en i Sverige tämligen ovanlig fyrhjulsdriven amerikansk lastbil av märket FWD (Four Wheel Drive).
Bilen hade registreringsnumret M3182 och blev tidigt i mars månad 1921 registrerad på AB Körners Gjuteri & Mekaniska Verkstad i Eslöv.
Text: Kjell Nessrup.

   
   
   
   

Vägverkets lastbil, omkring 1925.

   
   

Svensköpsungdomar på utfärd till Skäralid 1920-1922 med fjärdingsman Nils Andersson i Högestad vid ratten. Bilen är överblivet krigsmateriel från västfronten under första världskriget. Detta blev Svensköps första lastbil.
Märk de massiva däcken och drivkedjorna.

En resa från Svenssköp till okänd ort.

   

Till toppen av sidan

   

Axel Espersson körde mjölk till Eslöv och Herman Espersson fick åka med för han skulle möta sin fästmö Stina som kom med tåget till Eslöv. Han hade med sin lillasyster Viola. Grabben är Axels yngre bror Karl-Erik Espersson. Axel och Karl-Erik är kusiner med Herman och Viola.

Hörby. Fyra mekare poserar stolt för fotografen. Bilden är hämtad från Ljunggrens bilverkstad som en gång i tiden låg vid nuvarande Ekstrands varuhall.

   
   

1942. Plogen fast på väg mot Hörby, vid norra vägen i Årröd. Det var vägstyrelsens plog som satt fast en vecka på gamla väg 13. Notera stolparna för el och telefonledningar. Foto: Knut Hylen.

Hörby Gamla Torg. Bensinstationen framför Kjellkvist hade Anders ”Vettu” Nilsson.

   
   

Bild ID: Bessinge/EO_0011.

Söndagsutflykt till Forsakar?
Här kör Oscar Johnér för söndagsskolan i Kölleröd på utflykt till Maltesholm slott. Vi sitter på halmsäckar och alla har väldigt roligt, berättar Gully Johnér gift Lindberg som sitter med på flaket. Ledarna för söndagsskolan är Ola och Astrid Persson, hon var även deras småskollärarinna.
(Alvys tankar: på hemsidan under bilden står Söndagsutflykt till Forsakar. Johnér körde på utflykt varje år så jag tror uppgift lämnaren tänker på fel år. Gully är Oscars dotter och lämnade dessa uppgifter till mej för 20 år sedan, hon lever ännu så jag har frågat igen och hon minns).

 
   
   

Grustäckterna i Häggenäs och Ludvigsborg.

Vägverkets lastbil, omkring 1925.

   

Till toppen av sidan

   

Otto Ahlqvist. året är 1927.

Otto Ahlqvist.

   
   

Åkeriägare Otto Ahlqvist. Året här är 1928.

Viktor Andersson med sin ”mjölkabil” på 1930-talet.

   
   

Bild ID:000891.
Johnérs första lastbil. Johnér körde handelsturer till Malmö och sålde bl.a. fisk, potatis och ägg. Detta fotot togs och användes som reklam för Michelin däck.

Bild ID:000893.
Slåttergänget: Gully, Herty Johnér, Ernst Nilsson, Gunnar Henriksson, Oscar och Jöns Johnér.

Vennaröds telegrafanstalt lades ner lades ner 1957. Här är förmodligen det sista flyttlasset.

Bilden ovan av Gerda Grahn och Knut Nilsson stående framför flyttlasset togs av min far, Olle Nilsson, sedan han hjälpt dem att lasta bohaget på lastbilen. Flytten gick sedan till en lägenhet i Eslöv.

Knut jobbade som chaufför på Eslöv-Hörbys lastbilscentral där han fått låna bilen. För övrigt var Gerda och Knut inte gifta utan "sambor" vilket inte var så vanligt på den tiden.

Gerdas bror Ernst Grahn drev ett tag Gamla Boo kaffeservering mellan Ringsjöarna. Ernst Grahns son, Steve är väl mest känd för sin TV-reklam om "köbekagor" + att han uppträder som trubadur i olika sammanhang.
Christer Nilsson

   
   

Bild ID:000892.
Oscar Johnér framför nybyggda villan. Han satte in löstagbara bänkar och sidostycken med fönster på sin lastbil och körde på helgen många vänner till gudstjänst i Tollarp.

Söndagsutflykt till Forsakar.

   
   

Vägarbete 1955-11-17.
Bild ID: HH_3582

   

Till toppen av sidan

 

 

Barnvagnar

Stigs barnvagn i Ulatofta 1938.
Bild ID:
SOU_ 014. Källa: Sven Olsson.

 
   
   

   
   
 

Bild ID: /MH_(45)  
   

Till toppen av sidan

 

 

Bussar

Text från auktionsfirman:
Ett trevligt svart-vitt fotografi (ca. 17 cm. x 23 cm.) monterat på passepartout-liknande grå kartong. Bilden är från tidigt 1900-tal, möjligen 1920-talet, och visar bussen som trafikerade linjen Sjöbo-Hörby samt Ysta-Lund (j, det står Ysta på bussen). Det är obekant för mig vilket märke bussen är av, men det skulle kunna vara en Ford-modell. I förarsätet ser man chauffören och intill kylaren står 5 personer poserande. Bilden är otydligt signerad på kartongen nere t. h. Där kan möjligen stå möjligen Weyer (Meyer?) Malmö (?).
Auktionen avslutad 14 maj 2018. Inga bud kom in. Värderingen av fotografiet var 350 kr.

Källa: Reproduktion (kopia) Craford Auktioner i Lund. Bild ID: /Gato_721_Buss
 
 


Korsning i Västerstad.
Bild ID: 003.  Fotokälla: Marie Hallquist.
 
 


Gamla Torg på 1920-talet.
Bild ID: MH_004.  Fotokälla: Marie Hallquist.
 
 

Buss från 1020-talet.
Bild ID: TGB_061w-Buss-1920-tal.

   
   

Bussen Hörby - Kristianstad.
Bild ID: TGB_118w.

   
   

Året är 1950. Kerstin och Anna Johansson framför Stigs buss vid hållplatsen Östraby Gästis.
Bild ID: Oderup_013.

 
   
   

Anderssons turisttrafik i Huaröd.
Bild ID: TGB_149-Turistbuss.

   
   

Höörsbussen, och framför Erik Lind.
Bild ID: HOCE_063w-173a.

   

Till toppen av sidan

   

Från vänster: G. Cederbom, Kjell jepsson och trafikföreståndare Henning Jeppsson.
Bild ID: HOCE_063w-173b.

   
   

Trä "ludan" är busstationen som byggdes 1945. Stationen byggdes av Hörby köping, men hyrdes av Statens Järnvägar och de privata aktörerna som bedrev linjetrafik med persontransporter.
Ttrafikföreståndare Henning Jeppsson närmast bussen, därefter Kjell Jeppsson i dörren och vid hörnan målarmästare Mellberg.
Bild ID: HOCE_063w-173c.

   
   

Linjetrafikbussen mellan Lund och Hörby 1928.
Bild ID: HOCE_062w-172a.

   
   

Buss på ingång till Gamla Torg – med hjälp av en polis?
Foto: Bengt Edquist.

   
   

Bussgaragen norr om järnvägsstationen
Bild ID: HH_3048w

   

Till toppen av sidan

   

Hörby Linje & Turisttrafik var på 1930-1940-talet privatägda bussar som stod för landsvägskommunikationen och utgick från orten där ägaren till bussarna bodde alltså Hörby. Henning Jeppsson ägde tre bussar som dagligen trafikerade linjen Hörby-Lund. Bussarna utgick från Gamla Torg stationshuset var ett litet utrymme på gaveln till Per Mörks gård.
Foto: Carl Martinsson och i privata ägo Ingegärd Olofsson.

   
   

Gamla Torg1950. Foto: Carl Martinsson. Ingegärd Olofssons samling.

   
   
   
   

Äppelförsäljning på Gamla Torg i Hörby  1950.
Foto:Eric Lundquist.

Utsikt från kyrktornet, Gamla Torg o Storgatan. På Torget står ”Ispinna Betty” Betty Svensson.

Vänster: 1. Nya Garnboden, Holmbergs Eftr. Ur och Guld Anna och Iris Hasts hattaffär. 2. Skymtar nybyggda Konsum och Postkontoret. 3. Längst upp Tornet, där Tornbos möbler startade.
Höger: 1. Kjällkvist Ur och Guld. 2. Här har Hilbert Mårtensson haft frisörsalong. 3. Rosenbergska huset. Nuvarande Wilsons Radio. 4. Rydbergska fastigheten. I källaren Speceriaffär, Ebbas matservering. 5. Läsestugan, med missionsbokhandel, in på gården järnhandlare Perssons stallar och kollager. 6. Konditori Fenix. 7. Smed Henriksson. 8. ? 9. Hörnfastigheten Kungsgatan – Kristianstadsvägen. (Storgatan)

   
   

Huset bakom bussen är Sydbanken, men var?

   

Till toppen av sidan

   

Gamla torg i Hörby

Korsningen mot Löberöd "Folkvagnsbuss"
Bild ID: HH_3214. Foto: Henry Holm.

   
   

Äggföreningens utfärd till Göteborg 1952.

   
   

Erik Lind. Henry Holms chaufför i många år April 1950.
Bild ID: HH_3556.

 
   
Vill du se mer gamla fordon av alla de slag så besök  Perras Motor Nostalgi
   

Till toppen av sidan

 

Cyklar

Ingvar Henningsson till höger med sin kompis Göte Andersson. Bilden är tagen på Hörby Öster (Kristianstadsvägen) numera industriområde. Tid runt 1950.
Bild ID: Gato_803.
Källa: Hörby i gamla tider o bilder / Annette Branning.

 
   
   

Bild ID:000900.
Anna Persson Önneköp f. 1869 gift Ågren.
Foto tagit i en fotoateljé med sin cykel. detta
visar hur viktig och värdefull cykeln var redan då.
Förmodligen i Oscar Nilssons ateljé i Önneköp
då denna matta återkommer på många bilder.

Bild ID: 000795.
Man på cykel.

   
   

   
   

Bild ID: ROS_0290_Cyklister.

   
   
   

Till toppen av sidan

   
   
   

Bessinge.

Utfärd till Övedskloster, från bessinge.

   
   

Byrhultsgård 1926

Bild ID: LW_113 Fogdarp.

 

   
   

Bild ID: LW_112. Fogdarp.

   

Till toppen av sidan

   

Från vänster. Evy Magnusson, Elsa Jacobsson och Ester Magnusson. Alla från Årröd.

På var sin velociped som det kallades före cykel står Anton Linderos med senaste modellen utan stänkskärmar så regnade det stänkte det bra i ansiktet från framhjulet och från backhjulet blev nog ryggen rätt våt. Efter att Anton Linderos slutat med lanthandeln, började han istället att ägna sig åt att förmedla och sälja fastigheter. En nog så mer lönande sysselsättning än att vara lanthandlare. Foto: Ola Olsson och bilden är tagen i Elmhult.

   
   

Kjell Eng med sin cykel. Enligt uppgift bör bilden komma från mitten av 1930-talet.

Bild ID: 001477
Två damer på en tandemcykel, från Önneköpstrakten

   
   

Bild ID: 001497.
Två damer i Önneköpstrakten.

Bild ID: 001000
Fotograf P. Andersson, Winslöf
Cyklist, förmodligen från Önneköpstrakten

   
   

Bild ID: TGB_113w-Permission.

Bild ID: Cykel_001_059a-Rosa

   

Till toppen av sidan

 

Traktorer


Maskinist Enock Risberg f. 31.08.1884 med en June traktor "motorplog" i början av 1920-talet.
Bild och text: Ronny Risberg.
 
 

1950-tal. Grållan Fergeson, Johan på traktorn och Torsten sköter slottermaskin.
Bild ID: AO_010. Bild och text. Allan Olofsson.

 
 

Tröskning på Lilla Långaröd 1, hos grannen omkring 1910. Per August håller i tömmarna på hästen. Pers far Anders Ohlsson står högst upp och syster Anna.
Munktells självgående ånglokomobil typ K2. Fakta om maskinerna kommer från: Rubens maskinhistoriska samlingar. www.rubens.se
Bild ID: UL_007. Bild ID: UL_001. Källa: Ulla Ernstsson.

   
   

Bild ID: UL_007a. Delförstoring av bilden ovan.

 
 

1936_Thermænius tröska och traktor Case C på 27 hk som tillverkades i USA mellan åren 1929 och 1939.
Bild ID: Oderup_097

   
   

1936_Thermænius stationärtröska hemma hos familjen.
Bild ID: Oderup_098

   
   

Martin Johansson med den första bensindrivna Ferguson grålle traktorn i Oderup. Året är 1952.
Bild ID: Oderup_103

 
   
   

Bild ID: Almhult_005_Traktor

   
   

Stenbrytning med hjälp av en ombyggd personbil till traktor?
Bild ID: Harphult_001

   

Till toppen av sidan

   

Traktor med järnhjul.
Bild ID: TGB_157w. Bilden tillsänd oss av Torgny Blomberg.
AVANCE motorlog, tillv vid J.V.Svenssons fabrik i Augustendal Sthlm.
Fakta om maskinerna kommer från: Rubens maskinhistoriska samlingar. www.rubens.se

   
   

Bonde Olsson i gödslingstagen, på gården 32:1

Bonde Olsson i gödslingstagen, på gården 32:1

   
   
   
   
   
   
   

Till toppen av sidan

   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Året är 1949 och Artur Nilsson kör mjölkskjuts med Farmall A traktor, drivmedel fotogen. I bakgrunden skymtar tornet från brandstationen, byggnaden till höger är småskolan. Mjölkkannorna har lämnats till familjen Weberg.
Bild ID: Oderup_031.

 
   

Till toppen av sidan

   

Traktor och bindare. Insänt av Bertil Stridh. Sittande i traktorn, Nils August Nilsson. Brunslöv 4. Traktor: Cormic 1020..
årsmodell förmodligen runt 1915. Bilden tillsänd av Gustav Andersson Hjularöd.
McCormick 10-20. (osannolikt den större modeller 15-30). Traktormodellen 10-20 lanserades 1923 så bilden är tidigast 20 tal.
Fakta om maskinerna kommer från: Rubens maskinhistoriska samlingar. www.rubens.se

   
   

Tidningsklippet insänt av Bertil Stridh.

 
 
   
   

Nils Hansson bearbetar sina marker i Gammalstorp.
Läs mer om gengastraktorer här. Öppnas i nytt fönster

   
   

Nils Holmgren – Långaröd mannen till vänster är född i Tormestorp, Östra Sallerups socken. Han bodde på olika gårdar i Ingemanstorp. Holmgren arbetade mycket med täckning av halmtak. Men han körde tidvis också tröska för tröskbolag. Holmgren bodde några år i Amerika, men bosatte sig slutligen i Långaröd där han köpte ett hus. Nils Mårtensson – Buss. Mannen till höger har under hela sin levnad varit bosatt i Buus. Där hjälpte han sina föräldrar på deras gård. (Gården ägs numera av Ragnar Mårtensson). Efter försäljningen av gården hjälpte N. Mårtensson bönderna i byn med diverse arbeten. Kortet som är taget omkring 1920 visar dem vid ångtröskverket.

Munktells självgående ånglokomobil typ K2.
Fakta om maskinerna kommer från: Rubens maskinhistoriska samlingar. www.rubens.se

Bild ID: LO_003. Bofors traktor, från Önneköpstrakten.
Hej
På bilden är det en 40 hk Bofors råoljetraktor. Enligt Bofors uppgifter  levererades traktor nr. 9  den 22 juli 1933,  som stationärtraktor till Långaröds & Viggarums Tröskförening i Önneköp.
Det såldes få Bofortraktorer så traktorn på bilden är troligen nr 9.
Uppgiftslämnare Anders Häggström.

   

Till toppen av sidan

   

Från tidningen Mellersta Skåne 1944. Tidningsklippet insänt av  Leif Blumenau, som han funnit i bibliotekets källare.

   

Ni som är intresserade av olika typer av fordon och maskiner har en trevlig sida här: www.maskinskyddarna.nu

   

Året är 1934.

   
   

Bessinge spruthus. Spruthuset flyttades med hjälp av Per Nilssons traktor av typ Fordson Major. Jag var med och tittade på när det hände men kan inte med säkerhet ange årtalet exakt. Det var dock i början av 1950-talet.
Med vänlig hälsning, Lennart Andersson.
Kan vara ett annat hus än "spruthuset" – någon som vet?

Året är 1935.

   
   

Grönalund.

   
   

Hörby Lantmannaskola 8 april 1959-1960. Yvon kör traktor.

Skördearbete 1929. Fulltofta gårds första traktor inspekteras av ladufogden Otto Nilsson. Det var en Mccormick järnhjulstraktor förspänd en självbindare. Ynglingen på självbindaren är Gösta Persson. Bakom bindaren ses Anton Svensson.

   

Till toppen av sidan

   

Hee 1:3. Foto: Elsa Hansson, 1960.

Hee 1:3. Nils Hansson i traktorn, Sten-Åke Hansson på den nya självbindaren. Majsfält i bakgrunden. Foto: Elsa Hansson, 1956.

   
   

1930. Huggning av vårsäd med självbindare. A. Eriksson och Nils Andersson. Hultagård, som på 1400-talet var Svensköps sockens största och enda gård med en areal av 800 tunnland. Men på 1600-talets slut styckades gården upp I mindre jordbruksenheter och 1950 sålde sista ägaren Hultagård till Domänverket, som rev alla byggnaderna inklusive bonings huset på gården och planterade skog på hela arealen. På bilden kör man en traktor med järnhjul vilket var mest vanligt på 1930-talet. Tungstyrd var traktorn och några år senare kom traktorer med gummihjul, vilket var betydligt lättare att hantera.

   
   

Byggnaderna i Rövarkulan rivs 1972.
Foto: © Per Olsson, Löberöd.

Henning och Gösta hugger säd i Västerstad.
Henning Andersson på traktorn och brodern Gösta Andersson på självbindaren, framför står Sven Henningsson, året är 1957.

   
   

Bild ID: 001483
Traktor med slåttermaskin.

Bild ID: 000801.
Claes Tofftin kör traktor med gengas.

   
   

100-åriga almarna vid kyrkan fälls 1962-03-27
Bild ID: HH_3333

 
   

Till toppen av sidan

   

Bild från motorträffar som är i Gärsnäs på Österlen 1:a tisdagen i varje månad. Foto: © Fred Lundberg.

Vill du kolla in fler motorträffar i Skåne så har du dem här.

Bild från motorträffar som är i Killhult sista onsdagen i varje månad. Foto: © Fred Lundberg.

Vill du kolla in fler motorträffar i Skåne så har du dem här.

   

Till toppen av sidan

Stridsvagnar

Stridsvagn på övning från P2 i Hässleholm. Inte en helt vanlig syn i Bessinge.

 
   

Till toppen av sidan

 

Utryckningsfordon

Denna brandbil levererades till Härnösand.

En brandbil under byggnad, med verkstadsägaren Gösta Larsson stående på golvet,

   
   

Fulltoftas Frivilliga Brandkår.
Från: vänster, Arne Persson och Edvin Persson, vid brandsprutan. Herbert Andersson övriga okända. November 1945.

Fulltoftas  brandbil var av märket Ford 1937.
Övre raden från vänster: Ingvar Persson, Erik Eskilsson, Arne Persson och Johan Bernersson. Året är 1945.
Nedre raden från vänster: Göte Bengtsson, Viktor Thoma, Uno Andersson, Edvin Persson och Charles Månsson.

   
   

Önneköps brandbil. År 1924 startade en frivillig brandkår i Långaröds kommun. Genom att anordna fester och insamlingar lyckades man köpa sockens första brandbil samma år. Kommunen vägrade emellertid att stödja de frivilliga, som tröttnade och nedlade verksamheten år 1930. Kommunen stod i princip utan brandförsvar i flera år, men då Jönstorps skola brann ner 1936 rustades brandförsvaret åter upp, nu i kommunal regi. Foto: Oskar Nilsson, Önneköp

Bild från motorträffar som är i Gärsnäs på Österlen 1:a tisdagen i varje månad. Foto: © Fred Lundberg.

   

Till toppen av sidan

Diverse fordon

Inspektionsdressin på linjen Kristianstad - Hörby 1961.
Bilden hämtad från www.samlingsportalen.se

   
   

Till toppen av sidan

 

Motorannonser och annat nostalgiskt

Biljournalen 1939.

Biljournalen 1939.

   
   

Fakturan daterad 10/1-1934.

   
   
   
   

Fakturan daterad 17/8-1933.

   

Till toppen av sidan

   
   
   

Garantisedel daterad 16/3-1966.

   
   
   
   

Biljournalen 1939.

Skånes Automobilregister.

   

Till toppen av sidan

   

Biljournalen 1939.

   
   

Biljournalen 1939.

   
   

Skånes Automobilregister.

Skånes Automobilregister.

   
   

Biljournalen 1939.

   
   

Biljournalen 1939.

Biljournalen 1939.

   

Till toppen av sidan

   

Biljournalen 1939.

Biljournalen 1939.

   
   

Biljournalen 1939.

Biljournalen 1939.

   
   

Biljournalen 1939.

Biljournalen 1939.

   
   

Vi och våra bilar Opel 1938.

Vi och våra bilar Opel 1938.

   
   

Vi och våra bilar Opel 1938.

   

Till toppen av sidan

   

Vi och våra bilar Opel 1938.

Vi och våra bilar Opel 1938.

   
   

Vi och våra bilar Opel 1938_0014

Vi och våra bilar Opel 1938_0014

   
   

Vi och våra bilar Opel 1938.

   
   

Skånes Automobilregister.

   
   

Vi och våra bilar Opel 1938_0014

Vi och våra bilar Opel 1938_0014

   

Till toppen av sidan

   

 

Skånes Automobilregister.

   
   

Skånes Automobilregister.

Skånes Automobilregister.

   
   

Skånes Automobilregister.

Skånes Automobilregister.

   
   

Skånes Automobilregister.

Skånes Automobilregister.

   
   

Skånes Automobilregister.

   

Till toppen av sidan

   
 
   
   
   
Alla annonser, kvitt etc. är tillsända oss från Gunnar Lindkvist  
   

Till toppen av sidan

 

Häst och Vagn
   

Ola Nilsson lastar Sigfrid Olsson lavar kärvar, Stig och Sven ser på.
Bild ID:
SOU_ 108

   
   

Sigfrid, Sven, Ingrid och Helga i åkvagnen.
Bild ID:
SOU_ 010. Källa: Sven Olsson, Ulatofta.

 
   
   

Morfar Gottfrids hölass på bolstervagnen 1948.
Bild ID:
SOU_ 023. Källa: Sven Olsson, Ulatofta.

   
   

Morfar Gottfrid och Greta C. kör till möllan med en säck spannmål.
Bild ID:
SOU_ 021. Källa: Sven Olsson.

   
   

Bild ID: Hast_001.

   

Till toppen av sidan

   

Två hästar drar en slåttermaskin. Året är 1895.
Bild ID: Oderup_092

   
   

Tiden är 1940-tal. Till vänster Edvin Johansson och bredvid honom Gösta Andersson.
Foto: Nils Perssons gård i Östraby.
Bild ID: Oderup_033.

Året är 1946 och Harry Nordahls mjölkskjuts har lämnat mjölkkannor på mjölkbordet tillhörande Jägersborg.
Bild ID: Oderup_034.

   
   

1930-tal. Edvin Jönsson kör mjölk.
Bild ID: Oderup_035.

 
   
   

Häst, Vagn, Traktor, Bil, mars 1953. Ej tidigare publicerad
Bild ID: HH_3413. Foto: Henry Holm.

   
   

Olycka med hästtransport 30 sept. 1964
Bild ID: HH_3443. Foto: Henry Holm.

 
   

Till toppen av sidan

 

Lingrävare

Nils-Erik Andersson gräver ner några stengärden i Ulatofta.

   
   

Första spadtaget för Hörbys automatsstation 1956-01-10. Mannen till höger är telegrafarbetaren Thure berglund, Hörby.

 

   
   

Liljas fastighet vid Nya Torg rivs
Bild ID: HH_3209

   

Till toppen av sidan

   

Lingrävare. Plats okänd.
Bild ID: HH_3067w

 Automatstation 1956-01-10
Bild ID: HH_3070w

   
   

Lingrävare. Plats okänd.
Bild ID: HH_3068w

   
   

Originalfotot i privat ägo Ingegärd Olofsson (Martinsson).

   
   

Originalfotot i privat ägo Ingegärd Olofsson (Martinsson).

   

Till toppen av sidan

 

Vägmaskiner (diverse arbetsredskap)

Asfaltering av Kungsgatan 1950-08-10
Bild ID: HH_3211

   
   

Asfaltering av Kungsgatan 1950-08-10
Bild ID: HH_3210

Sopmaskin 1965-05-24
Bild ID: HH_3205

   
   

Bygge av isrink 1960-12-23
Bild ID: HH_3278

 
   

Till toppen av sidan

 

Diverse maskiner
Tändkulemotor  

Hörby-Köinge. Alfred Olsson 1913.  Tröskning med hjälp av en tändkulemotor.

   

Till toppen av sidan

 

Trafikmärken och andra symboler

Högertrafikomläggningen kallas den omläggning till högertrafik som skedde i Sverige klockan 05.00 söndagen den 3 september 1967. Denna dag har också kallats Dagen H.
Förändringen innebar att all fordonstrafik och även cyklister hädanefter skulle använda det högra körfältet på vägar med dubbelriktad trafik och hålla till höger vid mötande trafik på enfiliga vägar.
Låten "Håll dej till höger, Svensson" blev en slagdänga som spelades flitigt i radion i samband med högertrafikomläggningen.
Källa: Wikipedia.

 
   
   

Vägmärket "hastighetsbegränsning upphör", skämtsamt även kallat "kines med sorgband" i folkmun i Stockholm på den tiden, avskaffades i samband med högertrafikomläggningen.
Text och bildkälla: Wikipedia.

Speciella tätortsskyltar har införts, försvunnit och sedan återinförts i Sverige. I 1937 års kungörelse om vägmärken infördes ett speciellt vägmärke för "tättbebyggt område". Vägmärket innebar förbud mot för hög hastighet och användning av signalhorn. Hastighetsgränsen var olika för personbilar och tyngre fordon. Skylten ingick i gruppen förbudsmärken och detta syns genom dess runda form och dess färg. Tecknet på skylten skulle föreställa en större gata och lite mindre som korsar. Denna skylt blev ofta kallad Krattan eftersom folk tyckte att den såg ut som en kratta.

   
   

Gammal europeisk stoppskylt. Denna modell användes i Europa fram till ca 1975 då den ersattes av den nuvarande åttakantiga. Exemplet är svenskt, det som kunde skilja sig var att vissa länder hade vit istället för gul bakgrund och att de flesta länder skrev STOP istället för STOPP.

 
   

Till toppen av sidan

 

Till startsidan Till menyn gamla bilder Till menyn Hörby tätort  Kontakt Uppdateringarna

Till menyn presentation av lokala företag/verksamheter från förr

Diverse länkar som inte passar in på, orter eller branscher

Till toppen av sidan

 

 

 
   
   
   

Till toppen av sidan