Snogeröd

Till startsidan Till menyn gamla bilder Till menyn Hörby tätort Senaste uppdateringarna
Till menyn Presentation av lokala företag och verksamheter från förr

 

 
   

Lugnet, Snogeröd. Möjligtvis omkring 1928.
Foto: Edvard Nilsson.

   

Till toppen av sidan

 

Isgata vållade svår trafikolycka i Snogeröd, 17 jan 1951.

Järnvägsolycka vid Snogeröd 17 januari 1951.
Bild ID: IM_0076 Källa: Ulf Bergknut.

   
   

Isgata vållade svår trafikolycka i Snogeröd
Den 17 januari år 1951

En svår olycka inträffade vid kl. 8.30 tiden på morgonen i Snogeröd där järnvägen Kristianstad-Eslöv skär huvudleden mellan Malmö och Hässleholm. En tankbil lastad med 5.000 liter olja bla. bensin for på grund av det ishala väglaget genom nedfällda bommarna och upp på spåret där den kördes på av Kristianstadståget som var på utgående från Snogeröd station. Tankbilen en Volvo tillhörande Expressbyrån i Hässleholm blev en skrothög och loket spårade ur och välte och ytterligare två vagnar hoppade av spåret. Genom ett under kom ingen människa till skada tack vare bilförarens sinnesnärvaro undveks en allvarlig olycka. Chauffören kastade sig ur bilen när loket var på 10-15 meters avstånd och insåg att det inte gick att rädda situationen och oskadd klättrade han upp från diket. I nästa ögonblick inträffade kollisionen. Lokpersonalen var föraren J. Ekdal och lokbiträdet Arne Olsson båda hemmahörande i Kristianstad. Ekdal hade uppsikt framåt och såg bilen genast när den körde genom bommarna och slog ögonblickligen till bromsarna. Skenorna var hala och den korta sträckan gjorde en sammanstötning oundviklig. Hade Olsson som uppehöll sig i loket vid den sidan som tog smällen när loket gick omkull givet efter för en impuls att hoppa hade han med all säkerhet blivit krossad.

Det tunga loket låg nedgrävt på sidan i diket bredvid banvallen och vid främre delen var större delen av tankbilen söndertrasad och förarhytten fastklämd. Motorhuven hade kastats 5-6 meter framför loket som gått av spåren ett 20-tal meter från järnvägsövergången. Både tank och de bakre hjulparen hade vid krocken vräkts ner i diket och där blivit liggandes. Omedelbart efter olyckan började lokpersonalen att täcka över fyren i pannorna med jord gräs och torvor lyckades på det sättet snabbt släcka elden.

Resenärerna i tåget omdirigerades i bussar de som skulle till Kristianstad kunde åka buss till Hörby och sedan byta till tåg. Bussar mellan Hörby och Eslöv gick hela dagen. Men där var också passagerare som stod i Fogdarp och väntade på tåget som skulle ta dem till skolan i Eslöv helt ovetande. Tågsättet blockerade övergången vilket bidrog att fordonen som bildade en lång kö på båda sidorna fick vänta någon timmes tid. Vid 10-tiden kunde bilarna tränga sig förbi bakom en urspårad vagn.
Under tiden hade ett stort manskap varit i arbete att bygga ett spår vid sidan om olycksplatsen. Kl. 18.00 hade man ett nytt spår klart förbi loket. Kl. 19.40 kunde ett godståg från Hörby passera. Redan vid middagstid hade man larmat SJ:s katastrofvagn som var uppställd i Nässjö och den gav sig iväg omedelbart med specialmanskap enligt uppgifter var detta första turen till Skåne. Den anlände kl. 20.40 till Snogeröd där arbetena med att lyfta loket på rätt köl vidtogs. Vid 02-tiden på natten rapporterades det från olycksplatsen att man fått upp tendern på spåret och tankbilen på vägen. Tack vare den kraftiga lyftkranen gick arbetet bra och vid 04-tiden var loket på spåret.

Vägförvaltningen anklagades för orsaken till olyckan av dålig grusning vid så halt väglag vilket de hade fått påtryckningar tidigare. Vid 10-tiden dök vägförvaltningens bilar upp och grusade backen samt tillstötande vägar mycket noggrant.

Bodil Pedersen
Källor: Mellersta Skåne den 18 januari 1951. Privat person

Chaufför Elvin Magnusson, Hässleholm, som visade stor sinnesnärvaro vid olyckan.
Bild ID: Snogerod_1730a

 

"Tåg 452 17/1 1951 vid Snogeröd, SJ L11 1571. En tankbil med bensin och olja stod på spåret, loket lyftes på natten med katastrofkranen från Nässjö". "(svårtolkat ord)".
Bild ID: Snogerod_001a. Källa: Järnvägsmuseet.

 

 

 

   
   

Saxat från Järnvägshistoriskt forum

  • Någon som vet var detta lok befinner sig idag?
     

  • Märkligt. Enligt LOK:s bok 2008 finns av L11-loken endast 1657 kvar (Kristianstad) men kollar man SJK:s bok om SJ:s ånglok från 1974 anges endast slopning, inte skrotning. Jag betvivlar dock att loket finns kvar.
    L11 1571 tjänstgjorde i början av 50-talet vid 28 ms i Ystad och då främst på Kristianstad-Eslöv med direktvagnarna Kristianstad-Malmö. I januari 1951 var loket inblandat i en olycka vid Snogeröd, som kunnat få mycket allvarliga följder. Morgontåget Eslöv-Kristianstad kolliderade med en tankbil enligt uppgift lastad med bensin. Loket välte och bensinen forsade ut i diket, men personalen lyckades släcka fyren innan den befarade katastrofen inträffade - jag tänker i sammanhanget på en olycka 1967 i dåvarande DDR med 90-talet omkomna. Jag har för min del betvivlat uppgiften om bensin, kan det ha varit dieselolja i tankbilen? Minns någon?
    Christer Torgersson, Malmö
     

  • Loket skrotades 1974 i Vislanda. Jag misstänker att väldigt mycket av den info som finns på den sidan helt enkelt är avskriven från 1973 års SJK-bok, men att man därmed saknar en hel del uppgifter från de senaste 40 åren. Detta lok försvann alltså för 40 år sedan.

Lok L11 1571.
Bild ID: Snogerod_0001

   
   
   

Loket borrade sig in i banvallen och blev liggande på sidan. Rester av lastbilens tak syns vid lokets frampart.
Bild ID: Snogerod_1726

   
   

Den stora oljetanken innehållande bl. a. 2.500 liter bensin jämte lastbilen underrede hamnade i diket strax bakom loket
Bild ID: Snogerod_1730

   
   

Loket som var med i olyckan såg ut så här i Kalmar 1943. SJ lok L11 1571.
Bild ID: Snogerod_0002. Foto: Erik Wilhelm Snell 1943.

   
   

Loket som var med i olyckan såg ut så här i Kalmar 1946. SJ lok L11 1571.
Bild ID: Snogerod_0003. Foto Henrik Snell 1946.

   
   

Till toppen av sidan

 

Till startsidan Till menyn gamla bilder Till menyn Hörby tätort Senaste uppdateringarna
Till menyn Presentation av lokala företag och verksamheter från förr