Till startsidan | Till menyn gamla bilder | Till menyn Hörby tätort | Senaste uppdateringarna |
Till menyn Presentation av lokala företag och verksamheter från förr |
Lugnet, Snogeröd. Möjligtvis omkring 1928. |
|
Isgata vållade svår trafikolycka i Snogeröd, 17 jan 1951. | |
Järnvägsolycka
vid Snogeröd 17 januari
1951. |
|
Isgata vållade svår
trafikolycka i Snogeröd En svår olycka inträffade vid kl. 8.30 tiden på morgonen i Snogeröd där järnvägen Kristianstad-Eslöv skär huvudleden mellan Malmö och Hässleholm. En tankbil lastad med 5.000 liter olja bla. bensin for på grund av det ishala väglaget genom nedfällda bommarna och upp på spåret där den kördes på av Kristianstadståget som var på utgående från Snogeröd station. Tankbilen en Volvo tillhörande Expressbyrån i Hässleholm blev en skrothög och loket spårade ur och välte och ytterligare två vagnar hoppade av spåret. Genom ett under kom ingen människa till skada tack vare bilförarens sinnesnärvaro undveks en allvarlig olycka. Chauffören kastade sig ur bilen när loket var på 10-15 meters avstånd och insåg att det inte gick att rädda situationen och oskadd klättrade han upp från diket. I nästa ögonblick inträffade kollisionen. Lokpersonalen var föraren J. Ekdal och lokbiträdet Arne Olsson båda hemmahörande i Kristianstad. Ekdal hade uppsikt framåt och såg bilen genast när den körde genom bommarna och slog ögonblickligen till bromsarna. Skenorna var hala och den korta sträckan gjorde en sammanstötning oundviklig. Hade Olsson som uppehöll sig i loket vid den sidan som tog smällen när loket gick omkull givet efter för en impuls att hoppa hade han med all säkerhet blivit krossad. Det tunga loket låg nedgrävt på sidan i diket bredvid banvallen och vid främre delen var större delen av tankbilen söndertrasad och förarhytten fastklämd. Motorhuven hade kastats 5-6 meter framför loket som gått av spåren ett 20-tal meter från järnvägsövergången. Både tank och de bakre hjulparen hade vid krocken vräkts ner i diket och där blivit liggandes. Omedelbart efter olyckan började lokpersonalen att täcka över fyren i pannorna med jord gräs och torvor lyckades på det sättet snabbt släcka elden. Resenärerna i tåget omdirigerades i bussar de som
skulle till Kristianstad kunde åka buss till Hörby och sedan byta till
tåg. Bussar mellan Hörby och Eslöv gick hela dagen. Men där var också
passagerare som stod i Fogdarp och väntade på tåget som skulle ta dem till
skolan i Eslöv helt ovetande. Tågsättet blockerade övergången vilket
bidrog att fordonen som bildade en lång kö på båda sidorna fick vänta
någon timmes tid. Vid 10-tiden kunde bilarna tränga sig förbi bakom en
urspårad vagn. Vägförvaltningen anklagades för orsaken till olyckan av dålig grusning vid så halt väglag vilket de hade fått påtryckningar tidigare. Vid 10-tiden dök vägförvaltningens bilar upp och grusade backen samt tillstötande vägar mycket noggrant. Bodil Pedersen |
Chaufför Elvin Magnusson, Hässleholm, som visade stor sinnesnärvaro vid
olyckan.
"Tåg 452 17/1 1951 vid Snogeröd, SJ L11 1571. En tankbil med bensin och
olja stod på spåret, loket lyftes på natten med katastrofkranen från
Nässjö". "(svårtolkat ord)".
|
Saxat från Järnvägshistoriskt forum
|
Lok L11 1571. |
Loket borrade sig in i banvallen och blev liggande på sidan. Rester av
lastbilens tak syns vid lokets frampart. |
|
Den stora oljetanken innehållande bl. a. 2.500 liter bensin jämte
lastbilen underrede hamnade i diket strax bakom loket |
|
Loket som var med i olyckan såg ut så här i Kalmar 1943. SJ lok L11 1571. |
|
Loket som var med i olyckan såg ut så här i Kalmar 1946. SJ lok L11 1571. |
|