Lättlurad & godtrogen och lite vett & Etikett ?

Till startsidan Till menyn gamla bilder Till menyn Hörby tätort Senaste uppdateringarna
Till menyn Presentation av lokala företag och verksamheter från förr

 

Vi svenskar är nog ganska kända för att vara lite lättlurade och godtrogna. Kanske inte så konstigt eftersom vi i många år levt i en "skyddad verkstad" – men den tiden är nu ett minne blott.
Vi är vanliga människor och inga specialister – men vanligt sunt förnuft och lite "tänka till innan" räcker länge.
 

En bra hemsida med tips är www.varningsinfo.se Detta är en sida som ger dig
mycket information om du råkat ut för telefonförsäljare, bluffakturor etc.

 

 Tänk vilka frierier man kan råka ut för. Blir man inte blåst av den ena, så är det den andra
   
Tänk efter före Inte var dag man får ett frieri på nätet – eller?

Den här "Tanyuka", som hon kallar sig är till 100%  inte EN person, utan ett helt gäng utländska kvinnor och män, som sänder ut 100.000-tals mail till slumvis utvalda e-poster runt om i världen.
De väljer så klart inte ut just dig, det finns en dator som letar e-postadresser på Internet i hela välden.

Att vi lägger in detta på vår länk "Lättlurad & Godtrogen" beror på att det tyvärr fortfraande finns 1000-tals personer som går på detta – helt otroligt!

Det är bara att titta på "svenskan", en typisk Google översättning. Hela textmassan saknar å, ä och ö, bara det borde ge en tankeställare direkt.

"Jag ar sot"? Ja det skall väl betyda "jag är söt".
"Jag gillar att spela sport"? Knappast någon svensk skulle uttrycka sig så.
Likaså alla dessa mängder av utrops-, frågetecken och punkter. Visst kan säkert någon ibland uttrycka något med mer än ett sluttecken, men knappast i var och var annan mening.

Hejsan.

Hur ar ditt liv???? Jag ar intresserad av var kommunikation. Jag letar efter en person pa internet bara for att skapa en familj....

Jag ar inte gift, jag har har inget barn!! Mitt namn ar Tanyukha.. Jag ar en sot , vanlig person.

Jag gillar att spela sport. Om du vill att fortsatta var datering, kan jag beratta mer om mina intressen!!!! Var ar ditt hemland????

Jag ar intresserad av att veta om dina intressen... Jag ber dig att skicka dina fotografier. Jag foreslar att utbyta fotografier.

Vantar pa ditt meddelande.... Tanyukha

   
Att polisanmäla skall man klart göra, men det är nog ganska meningslöst och inbilla sig att man skall kunna få några pengar tillbaka. Detta oavsett om bedrägeriet skett inom landet eller om det kommer från annat land.
   
   
Klicka på länkarna här nedan och läs mer om de så kallade romansbedrägerierna. Bedrägerierna riktar sig så klart både till män och kvinnor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mot-bedragarna-som-lurar-manniskor-pa-100-000-tals-kronor-they-call-us-fraud-boys
   
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21yrbq/blev-lurad-pa-natet--konfronterade-sin-bedragare-i-nigeria
   
https://polisen.se/utsatt-for-brott/skydda-dig-mot-brott/bedrageri/romansbedrageri/
   
   

  Blir du blåst av din tandläkare på obefogat höga fakturor?   Ja varje gång  du går dit!
Har du kontrollerat din tandläkares referenspris – mot vad du betalar?  
   Hela referensprislistan    Tandvårdsmarknaden 2009-2019
Jämnför dina tanläkarräkningar med refernspris-listan, så får du reda på hur mycket just din tandläkare tar ut över refernspriset.
Har du lite "tur" handlar det "bara" om 10-30%. har du otur som på en av visade tanhdläkarfakturorna här nedan så hanar du kanske på 133%.
TLV:s uppföljning av tandvårdsmarknaden borde vara en intressant läsning då den bl. a. visar att branschen ständigt ökar sina priser och kommer längre och längre ifrån det så kallade referenspriset.
Det överpris din tandläkare tar får du inge statligt stöd för – du betalar 100% själv.
Utredningen kontaterar också att tandläkarna i förhållande till alla andra typer av vård ligger en bra bit över i vinstmarginal.
   
   
Om inte är det hög tid att göra det och ställa tandläkaren mot väggen.
Staten har ett referenspris till alla åtgärder som en tanläkare kan tänkas utföra. Detta referenspris  är vad andra branscher kallar riktpris – dvs. ett pris som både branschen och konsumnt räknar med att någorlunda betala – ett rimligt pris helt enkelt, även om det inte är ett lagstadgat pris.

I många branscher har man ett verkligt pris i butiken som är under riktpriset – ibland långt under. Nästan alla priser, hur höga de än är som ett företag kan ta ut är fullt lagliga i Sverige – detta är något så fint, som kallas fri prissättning.

Tänk dig att du skall köpa dig en TV, cykel, borrmskin, tvättmaskin, gräsklippare eller vad det än må vara. Du ser att riktpriset är 3.000 kr.
Men handlaren på just din "gata" tar 113% mer för varan, du skall betala 6.390 kr!
Nej tack jag väljer en annan butik men du ser även där att de tar långt över riktpriset. Här är det "bara" 45% mer än riktpriset 4.350 kr.

Blir man då inte lite "lack"?
Som tur är förekommer hutlöst höga priser i väldigt få branscher, tyvärr är tandläkarbranschen en av dem.

Jag har pratat med  TLV, Tandvård och Läkemedels förmånsverket om varför tandläkare i princip alltid tar ut mer än referenspriset, ibland så mycket så man lätt skulle kunna kan kalla det för ocker!

Personen jag talade med sa att vissa behandlingar kan skilja ut sig, men att referenspriset redan var satt på en så hög nivå att man skulle kunna ha sin tandläkarpraktik på bästa läget i en storstad med dyr hyra. Till detta skulle man kunna betala sin personal bra.

Om vi då blickar ut över vår egen lilla ankdam här i Hörby, kan man inte med all vilja i världen påstå att man ligger på en plats som motsvarar en lokala hyra i city i en storstad. Oftast ligger våra tandläkare här i Hörbypå tvärgator och en bit från "affärsgatan", även om det finns undantag, men hyrorna är fortfarande inte de samma som i citi i en storstad. Därväl kan man ha utbildad och duktig personal.
Men jag är ändå tveksam till att en ung anstäld tandläkare eller tandsköterska med någon form av specialistutbildning och är extra duktig och eftersökt skulle stanna kvar i en lite by som Hörby så värst länge. Det finns mycket större chans till avancemang  och bättre löneförmåner i storstaden – precis som i alla andra branscher, så det är inget unikt.

Jag är inte ensam om att tycka att tandläkarna tar hutlöst betalt, och detta kan de göra just för att de verkar i en bransch där kunden helst inte vill vara. Snabbt in, snabbt ut, betala vad de kostar och bli av med problemet.
Tycker man detta är ok, att ibland betala 1000-tals kronor i överpris för att komma undan och sedan inte bry sig är detta så klart den enskildes egen sak.

Hur många gånger har du också hört tandläkaren säga. "Det behövs egentligen en krona, så jag kan inte garantera lagningen".
"Inte garantera lagningen"?
Jag har hört det mer än en gång från mer än en tandläkare. Så klart måste de lämna garanti på jobbet. Anser tandläkaren att han skall göra ett jobb som inte håller? Ja då skall han inte ens utföra denna handling, i så fall är det oseriöst.
Att utföra ett arbete som man "vet" inte skall hålla kan man undra hur stor proffessionalism det är i detta?

    

Här kan du se vad du borde betalat.
På mi
na egna två egna fakturor nedan har man på ena fakturan dragit på med att ta 45% mer betalt än referenspriset. På den andra är det än värre – 113% över referenspris!

Efter att ha observerat detta på mina egna fakturor har jag letat efter konstigheter hos tandläkare rent allmänt – och här har branschen mycket att rätta till.

Trots alla motargument tandläkararna har och av sina egna organisationer får man nog ändå konstatera att detta är en bransch i fritt fall, där det inte finns några skrupler för att ta ordentligt överbetalt och detta gäller i princip alla tandläkare.
Till detta finns det uppenbart många tandläkare som fullt medvetet både fuskar, ljuger och luras, både mot patienten och mot staten där de också får ersättning från.

Man skulle kanske tro att Folktandvården skulle vara något bättre än den privata sektorn, men så är inte fallet om man läser artiklar om dem.
   
   


Även om jag har min fulla rätt att visa mina fakturor för  vem som helst har fakturan här gjorts oidentifierbar då jag inte vill offentliggöra kliniken då de enligt min mening alltid gjort ett bra jobb, men är klart överambitiösa i sin prissättning. Jag har gått till många andra tandläkare innan under mitt liv som har varit precis lika bra, så den här kliniken är i sig inget unikt. En vanlig tandläkarmottagning helt enkelt.

På fakturan ovan var det en bit av en gammal fyllning som bets av. Tandläkaren har en enda sak att göra, det är att göra en ny fyllning. Ändå lägger man på en produkt (Åtg 103). Någon undersökning/utredning är helt onödig, det handlar om att laga en direkt skada, som patienten själv påtalar. Till detta har man ett överpris på 74% ! i förhållande till referenspriset. I detta fall har du betalat 650 kr bara för att du fått en tid och att du sätter dig i stolen. Att något arbete ens börjat är högst tveksamt att kalla det.
Fakturan ovan har ett "sammanslaget överpris" på 45%, och på den här under ett överpris på 113%! Dvs. mer än dubbelt så högt pris som referenspriset! Det är nog ganska meningslöst för en vanlig tandläkarmottagning att argumentera för att de är så mycket bättre än de flesta andra så ett sådant pris är motiverat.
Åtgärden på ovan faktura tog inte över 30 minuter, så det innbär att mottagningen har en timdebitering på ca. 4.500 kr! Verkligen ingen dålig utdebitering.
   
   


Enligt TLV:s normerna för åtgärd 205 skall detta ta 10 min.
Att debitera 364 kr för 10 minuter får nog ändå anses klart överambitiöst – helst när referenspriset avser 170 kr.
Detta är ett överpris på 113%!
   
   

Hemliga system

Inget Folktandvården vill tala högt om

Samtidigt avslöjar "Kalla fakta" att flera landsting har hemliga belöningssystem för tandläkarna om de når upp till vissa vinstmål.

Bland annat ger Värmland ett lönepåslag till tandläkarna om verksamheten går med vinst, i Sörmland får personalen extra pensionspengar. I Stockholms län får tandläkarna fem procent på alla intäkter över ett visst belopp som de drar in till kliniken - och en rapport visar att det kan innebära upp till 100 000 kronor i extra pengar.

– Jag vet inte om att andra företag går ut och berättar för sina kunder vad de har för lönesystem. Vi har inte sett någon anledning att gå ut och göra det, säger Ann-Charlotte Frank Lindgren, vd för Folktandvården Stockholm AB, till "Kalla fakta".

För Elisabet Eriksson innebär uppgifterna om fusk och hemliga bonussystem att hon förlorat förtroendet för sin tandläkare.

– Ja, jag ska inte gå tillbaka till Folktandvården, jag kommer att välja en annan tandläkare, säger hon.

Källa: Kalla fakta

800 000 luras årligen av tandläkare

Elisabet Eriksson tvingades betala 2 500 kronor för mycket efter ett besök på Folktandvården.

Nu visar TV4 "Kalla faktas" granskning att många tandläkare satt i system att fuska med räkningarna - och att 800 000 svenskar om året troligen blivit lurade på för höga tandvårdskostnader.

Samtidigt tjänar flera tandläkare tusentals kronor på olika, vinstbaserade, bonusprogram.


Länkar om bädrägliga tandläkare. Saxat från Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/wEvag1/blir-blast-av-tandlakaren 

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/oR7beB/sa-blir-du-blast-av-tandlakaren

Falsk tandläkare flydde


  Lurad av tandläkaren
 
   

Dieter lurades på tusentals kronor

En tandkrona som lossnat, tandvård som aldrig slutförts och fakturor som helt saknar specifiktioner. Så har tandläkaren blåst Dieter Hamprecht på tusentals kronor. Nu har Försäkringskassan polisanmält tandläkaren för grovt bedrägeri.

Dieter Hamprechts tandläkare fick honom att betala tusentals kronor för mycket – för en behandling som aldrig har slutförts.

– Det är rent bedrägeri. Jag har betalat en massa pengar och jag har fortfarande ingen tandkrona. Det tycker jag är bedrövligt! 

Problem efteråt

Dieter Hamprecht har anmält tandläkaren till Inpektionen för vård och omsorg eftersom han anser att den behandling som han har fått inte varit bra. Han har haft stora problem med tänderna efter att tandkronan som han fick lossnat.

LÄS MER: Varnar för organiserad brottslighet

Men tandläkaren har även polisanmälts av Försäkringskassan. För han har inte bara lurat Dieter på pengar. Han misstänks för grovt bedrägeri och för att systematiskt ha lurat staten på ersättning från det statliga tandvårdsstödet.

Betalt för ingrepp som aldrig gjorts

Totalt handlar det om över 100.000 kronor som tandläkaren ska ha fuskat till sig genom att kräva ersättning för ingrepp på olika patienter som aldrig utförts.

– Jag är inte förvånad över att höra det. Det verkar alldeles för lätt att fuska till sig pengar även från Försäkringskassan, säger Dieter Hamprecht.

”Se till att ha papper”

Dieters råd till andra patienter är att se till att alltid få klara papper där det tydligt är specificerat vad det är man betalar för. Han berättar att på en av tandläkarens fakturor stod det bara ”tandvård”. Men inte vilken typ av tandvård som han skulle betala för.

LÄS MER: Drabbade patienter får inget veta

– Så får det inte gå till. Jag vet inte varför jag inte reagerade. Men det är väl så att man litar på folk, man vill ju inte tro det sämsta. Man utgår från att människor är schysta.

Källa: SVT

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dieter-blev-lurad-av-sin-tandlakare 

Lätt att fuska – merparten upptäcks aldrig

Fusk och slarv bland tandläkare beräknas kosta skattebetalarna uppemot 180 miljoner kronor per år. Och att fuska är i praktiken riskfritt. Merparten upptäcks aldrig och kontrollerna har halverats på tre år.

Tanken med tandvårdssystemet är att patienterna inte ska behöva betala hela summan själva vid dyrare ingrepp. Därför får tandläkarna även pengar från Försäkringskassan för att täcka kostnaderna.

Obefintlig kontroll

Men systemet bygger på att de är ärliga. Utbetalningarna är helt automatiserade och inte ens en procent av patientbesöken kontrolleras i efterhand.

Samtidigt visar de undersökningar som har gjorts, att mellan tre och sex procent av alla utbetalningar är felaktiga. Något som beräknas kosta skattebetalarna mellan 100 och 180 miljoner per år.

Fuskare fortsätter kräva pengar

Felen beror på slarv och missförstånd, men också på medvetet fusk. Försäkringskassan varnar nu för att den organiserade brottsligheten ökar och biter sig fast i systemet. Men man menar samtidigt att möjligheterna att förhindra det är små – den som fuskar kan inte hindras från att fortsätta att kräva pengar.

– Vi skulle behöva kunna avansluta de aktörer som inte sköter sig. Men vi har inte sett att det varit möjligt, säger Linda Jakobsson, områdeschef på Försäkringskassan med ansvar för bland annat tandvårdsstöd.

Varför är inte det möjligt om man har bevis för att någon fuskat?

– Det är inte så vi har tolkat lagstiftningen. Det kom en lagändring den första juli i år som ger oss lite större möjligheter att bakgrundskolla och neka oseriösa aktörer som vill koppla nya företag till utbetalningssystemet. Men vi har fortfarande aktörer inne som vi inte kan avansluta, säger hon.

LÄS MER: Dieter blev lurad – av sin tandläkare

Redan för sex år sedan varnade Inspektionen för socialförsäkringen för att det var i princip riskfritt att fuska med tandvårdsstödet. Men sedan dess har både antalet kontroller och personer som jobbar med att utföra dem minskat radikalt. Mellan 2014 och 2016 mer än halverades antalet efterkontroller.

– Vi har gått från att göra mer slumpmässiga kontroller till att istället rikta in oss där vi tror att det förekommer fel, förklarar Linda Jakobsson.

Slipper betala tillbaka

Men de som åker dit för att ha fuskat drabbas sällan särskilt hårt. Förutom att det alltså ansetts omöjligt att kasta ut dem från systemet så behöver de ofta inte ens betala tillbaka några pengar. Istället drar Försäkringskassan bara av pengarna från framtida utbetalningar.

LÄS MER: Drabbade patienter får inget veta

Det är också väldigt sällan det görs polisanmälningar. Under de senaste åren har bara en handfull aktörer polisanmälts varje år. Under det första halvåret har bara en polisanmälan gjorts.

Källa: SVT

 

   

 

Detta kallar man sallad på en Pizzeria i Hörby

Många restauranger och pizzerior, inte minst i Hörby har absolut inte förstått att man även äter med ögonen.
När jag får "sallad" till maten förväntar jag mig i alla fall lite mer än detta, även på hämtmat eftersom det kostar det samma. Resterna på "kålhued" slänger man till grisarna – inte i salladsburken till sina kunder.
Det man på många ställen kallar "salladsbar" är i bästa fall hyggligt rivna eller strimlade grönsaker i en burk.

   

 

Karlsons klister

2018-09-27

När jag behövde lite klister för ett tag sedan köpte jag en tub Karlssons klister, som är ett välbeprövat lim och fungerar till det mesta.

När jag var på besök i Simrishamn var jag på ICA-butiken Brunshallen. De tog 35 kr för en tub som jag tyckte var i mesta laget, så jag väntade.
När vi körde förbi Gärsnäs gjorde vi ett försök hos ICA handlaren och 45 grams tuben kostade där 28:00. Glad i hågen slog man till för att några mil senare finna att samma storlek på tub kostade 20:00  på Dollar Store i Sjöbo. Lurad igen, som vanligt.

Den stora variationen i prissättning gjorde att jag satte mig ner för att kolla över priserna på vad en tub 45 grams Karlssons klister kostar – en verklig vild upplevelse som du kan se här bredvid.

Nu var det av en slump att det blev Karlssons klister som blev utvald. Men det kunde vara vilken annan vara som helst också. Sådana här prisskillnader är inte unika.

Kort historia om Karlsons klister
Karlsons klister är ett av de första syntetiska lim och ett gammalt svenskt varumärke vilket uppfanns och grundades av Axel Karlson runt 1922 och som sedan 2001 ägs av den internationella limtillverkaren UHU. Universalklistret var baserat på celluloid löst i aceton och dessutom föremål för Sveriges första reklamfilm.
textkälla: Wikipedia.

Enligt svensk lagstiftning råder fri prissättning och kunden är fri att handla eller inte handla. Det finns ju även något som heter ocker, men då skall man utnyttja någon och det lär väl knappast bli aktuellt när kunden själv uppsöker butiken.

Men när priset är 7,5 gånger mer på samma vara är det kanske frågan om det inte skulle gälla där med.

Foto: © Fred Lundberg

Dollar Store i Sjöbo.....................................20:00

ICA-handlaren i Gärsnäs..............................28:00

J W Collection.se..........................................29:00

Gulakatten.se.................................................33:75

Kontorsgiganten.se........................................33:75

Ica handlaren i Simrishamn. Brunshallen......35:00

Skapamer.se....................................................45:00

Slöjddetaljer.se...............................................45:00

Staples.se........................................................46:25

Megashop.se..................................................48:00

JULA i Kristianstad.......................................49:90

Clas Ohlson.se................................................59:90

Partykungen.se................................................69:00

CDOM.COM.(Fritidsbutiken.eu)...................149:00

Priset i butikerna är kontrollerade under september månad 2018. På nätet är alla priser kontrollerade den 27 september 2018, mellan kl. 17.00 - 19.00.

   
Tillbaka till startsidan Till toppen av sidan

 

Vad är detta

2017-05-02

Ja inte vet jag – men enligt restaurangens matsedel skulle det vara en Moussaka. Att det skulle vara den svenska versionen med skivade potatis var jag dock helt medveten om – men i övrigt?
   
Men vad var det jag fick?  
Jo, jag fick helt riktigt en portion halvljumma skivade potatisar!
Till detta något bränt oidentifierat slafs och den köttfärs som skulle varit i, lyste fullständigt med sin frånvaro – om man inte räknade de mikroskopiska små bruna stänk, som det behövdes läsglasögon +3 för att se.
Att en etablerad, restaurangen i Hörby levererar denna typ av mat, även om det är dagens är verkligen inte godkänt.

Hade jag som förstagångskund fått detta hade jag aldrig satt min fot där igen.
Ibland bedrar snålheten,  visheten, eller var det "bara" resterna som gick ut.

Det var också samma ställe som levererade nedan pizza. För många sådana här "misstag" kan vara förödande för en verksamhet. Att bara ha skivade potatis i en Moussaka, eller att leverera en totalt bränd pizza är medvetna val. Inget enskilt misstag i arbetet.
   

 

Tillbaka till startsidan Till toppen av sidan

 

Pizza eller grismat?

2014

Var på ett av våra pizzaställen här i byn (Hörby) och beställde en med hem. Killen bakom disken ropade upp mig och satte fram pizzakartongen på disken. Jag gick fram, betalade pizzan och körde iväg. På väg hem i bilen sa min fru  – "det luktar bränt".
Hon öppnade därefter pizzakartongen och fann ovan skapelse.

Att man bara i sin vildaste fantasi kan få in i huvudet och leverera en sådan här bränd pizza? Är helt övertygad om att personalen på stället inte själva skulle satt tänderna i den, utan skickat den vidare direkt i soporna – men att ta betalat, hålla masken och leverera utan en min – det hade man mage att göra. Verkligen dåligt!

Man måste till och med ha skrapat bort en stor bränd fläck uppe på pizzan i hopp om att "rädda" den. Men istället blev det en stor krater! Ändå lägger man ner pizzan i kartongen, stänger locket och levererar den till kund. Att en pizzabagare, som borde vara en yrkesman, över huvudtaget bara slänger ner skiten i lådan, borde vara otänkbart!

Så när ni handlar pizza – be utlämnaren av pizzan öppna locket och visa den. Detta borde snarare vara normal service att visa kunden produkten innan de betalar.

   

 

Tillbaka till startsidan Till toppen av sidan

 

Delikatesskivor?

2014-09-09

Inhandlade ett paket "delikatesskivor" i en av våra större matbutiker i Hörby, förmodligen den största.

När vi kom hem och bröt förpackningen så var det allt annat än delikatesskivor – det var bara "snafs" mer eller mindre beroende på vilken skiva man tittade på.

Slakterier säljer oftast s. k. "hushållspålägg" vilket är just skivor som blivit slarviga i produktionen av någon anledning. Priset på "Hushållspålägg" ligger oftast mycket långt under vad normalförpackade skivor kostar.
Skillnaden för konsumenten är här att hon eller han själv valt denna typ av pålägg och betalar därmed ett lägre pris.

När jag reklamerade detta i butiken var svaret från butikschefen att jag fick komma tillbaka och byta ut paketet mot ett nytt. Någon annan ersättning för att köra tillbaka till byn och hem igen var det inte tal om.

Det är inte första gången jag reklamerar varor i denna butik och det är i princip samma tjafs varje gång. Man blir snarare irriterad för att kunden tar "sig ton" och vill lämna tillbaka eller reklamera en vara.

Man tar absolut inte till sig den minsta lärdom av reklamationerna för att försöka förbättra sig.
Det är väl en självklarhet att handlaren står för de kostnader och konsekvenser som en felaktig vara drar med sig – inte f-n är det vi konsumenter som skall stå för detta!

Så får du varor som inte håller måttet – reklamera! Varför låta handlarna stoppa sina vinster i fickorna på produkter som vi blir lurade på?

Jag skickade även bilderna till leverantören i samma mail som jag reklamerade till butiken. Detta gjordes av den anledningen att jag redan innan hade dålig erfarenhet av butikens sätt att sköta reklamationer.

Hos leverantören var det inga som helst problem.
Här "erkände" man direkt att kvalitetskontrollen inte hade varit vad den skulle. Kundtjänst meddelade mig att bilderna kom de att sända till kvalitetskontrollen på företaget för att ev. kunna åtgärda att detta inte hände i fortsättningen. Till detta skickade man 3×25 kr i varucheckar, som kompensation för den ofullständiga varan – inget som helst tjafs om någonting.

Orsaken till till att skinkan blivit "slafslig", var med stor sannolikhet att den var "för färsk" att skära i skivor. Att varan var "för färsk" låter ju i sig lite konstigt. Vi konsumenter vill nog ha så färska varor det över huvudtaget går att få. Till detta hade kvalitetskontrollen inte varit tillräckligt uppmärksamma och så blev det som det blev.

Det var absolut inget fel på själva köttet, och visst kan kvalitetskontrollen missa ibland. Här var det ju bara utseendet, som inte stod i relation till priset.

Men när en kvalitetskontroll missade i Danmark för 1-2 månader sedan – dog 14 personer!
Detta visar vilken oerhörd energi som måste läggas ner på att vi får ut varor i handeln som verkligen är kontrollerade.

Så än en gång får den stora mataffär i Hörby tummen NER!
Men leverantören av köttet får tummen UPP för det sätt de hanterade reklamationen.

 

LÄGG PÅ LUREN! DET FINNS INGET ANNAT ALTERNATIV

Ett allmänt tips när du får okända samtal.
– Lägg på luren UTAN att säga någonting!

Att ge sig in i ett resonemang kan sluta illa och kosta mycket pengar!

En del blufföretag spelar in ditt samtal och redigerar sedan ihop detta till något som passar dem. Framförallt är de mycket noga med att försöka få dig att säga ja – så många gånger som möjligt.

Då jag själv i mitt tidigare yrkesliv varit på otaliga säljkurser, och lärt mig de flesta knepen, kan jag garantera att det är den lättaste sak i världen att få folk att säga JA.
Det är "bara" att ställa frågor på ett sätt som i princip bara kan besvaras med ett ja. Lyckas säljaren inte första gången, är det nästan 100% säkert att han eller hon lyckas vid nästa fråga.

Så inbilla dig inte att du är unik och kan stå emot en driven säjare – det har bevisats gång på gång att säljaren vinner i 99% av alla fallen. Därför skall man lägga på luren direkt UTAN att säga något.

 

Tillbaka till startsidan Till toppen av sidan

 

Kass tandläkare

2013

Tandläkaren är ingen gud, även om en del tror det själva.
Reklamera dina jobb på precis samma sätt som när du reklamerar en annan produkt.

 

 

Har nu själv råkat ut för en dålig tandläkare och ett oseriöst företag i Hörby centrum.

Min gamle tandläkare, som hade sin tandläkarpraktik i ett villakvarter i Hörby tillsammans med sin man sålde av företaget pga. av olika anledningar, dock inte pga. att företaget gick dåligt.
Jag anlitade dem i 27 år utan en enda synpunkt eller reklamation – de utförde alltid ett bra jobb och såg till sina patienters bästa, och de var de trevliga att ha och göra med.

Men när de sålde, köpte ett nytt  "stort och fint" företag på dyraste butiksplatsen i byn deras kundstock, dvs. de köpte "patienterna" Det är ju det man betalar för i en sådan här bransch.

Stor fin hemsida med alla möjliga specialiteter och mängder med personal erbjöd nu den nya tandläkarkliniken  "Guld & Gröna skogar".

Redan vid första besöket ballade det ur. 20 minuter efter överenskommen tid kommer tandläkaren drällande och verkade ha hela dagen på sig. Någon ursäkt om att patienten fått sitta och vänta och att de inte höll överenskommen tid – nej, nej, vi patienter har all tid i världen och vi har ju inget eget jobb att sköta.

Så här fortsatte det följande gånger och trots påpekande flera gånger till "Fina företaget" blev det ingen ändring. Idag är både den behandlande tandläkaren anmäld (av fler än mig) och företag eftersom de uppenbart inte är intresserade av att åtgärda ett dåligt arbete – trots att de erkänt att kronan som jag fick inte är som den skall.

Saken förbättras inte av att den behandlade tandläkaren "har slutat" – på vardagsspråk betyder detta att han fått sparken.
Nu försöker han ta livet av patienter i Stenungsund istället, med några andra team. Alla de andra teamens personal finns på bild utom en – vilken är inte svårt att lista ut.

Företaget erkänner som sagt att de klantat till det, men argumentet jag får när jag vill att de skall rätta till sitt fel är någon helt fantastisk argumentation.

Ägaren själv säger:
"Vi har patienter som har fått det mycket värre än din lilla flisa". Jag förstår att han, ägaren känner sig pressad eftersom det är så illa att flera patienter lidit mycket mer skada än vad jag gjort. Då skall de "lättare skadorna" tydligen inte åtgärdas, eller ersättas ekonomiskt. Jag upplyste företagets ägare om att jag är fullständigt ointresserad av andra problem. Att jag skulle stå över för att de har patienter som lidit ännu mer skada är horribelt. Att de får gå före är helt ok – men han vill inte ens boka en tid i framtiden.

Den sparkade  tandläkaren, "Tandläkare Klant" har gått under jorden och "svarar bara på mail" – men han svarar inte ens på mail. Tydligen har han en patient på 82 år, som då avkräves att hålla kontakten via mail (som han då inte svarar på)? Kommentarer är helt överflödiga.

Sista budet är att ägaren till "Fina tandläkarkliniken" inte  tycker om mina mail – konstigt tycker jag. Jag har varken svurit eller hotat honom i mailen, men väl talat om i klarspråk vad jag tycker.  Som VD på företaget är han helt klart inte van vid att bli satt på plats. Han lever kvar i tiden då läkare och tandläkare stod strax under Gud – och patienterna skulle bara hålla tyst.

Tillbaka till startsidan Till toppen av sidan

 

Bestrid allting skriftligt

Bestrid allting skriftligt – även om du tycker att det inte skulle behövas – och spara alla brev och dokument noga. Notera tider o. dyl. när du får telefonsamtal där de bara vill lura dig. Tjafsa inte med dem, lägg bara på luren! Du kan ha mycket stor nytta av detta vid en ev. rättegång.

Tillbaka till startsidan Till toppen av sidan
   

 

CHOKLADFISKAR TILL 1041 KR/KG

Denna rubrik öppnar du här i en PDF-fil. Öppnas i eget fönster
Tillbaka till startsidan Till toppen av sidan
 
 

BETALA I FÖRSKOTT OCH BLI LURAD?  – VARFÖR DET?

Betala för ett arbete eller vara i förskott? Varför det?

Vill affären, snickaren, muraren eller säljaren, sälja produkten eller tjänsten till dig så är väl den minsta prestationen säljaren kan göra är att leverera denna när betalning sker – det är ju han som tjänar pengarna.
Så varför skall du som privatperson ligga ute med pengar till ett företag? Redan här låter det dumt, inte sant?
Lånar vi ut pengar till vänner, bekanta och/eller till andra som vi inte känner också? Helt utan säkerheter!
 Har företaget så dålig ekonomi att de måste ha förskottsbetalt från kunden – då är ett mycket bra tips – byt leverantör omedelbart! Du kommer med stor sannolikhet att bli lurad.
Att betala en väldigt udda vara med en del i förskott, kan man möjligtvis acceptera, eftersom butikerna dock har de problemet ibland att folk beställer varor men hämtar aldrig ut dem.

Kan entreprenören tvinga oss att betala när jobbet inte är gjort?
Villaägarna rekommenderar generellt att ALDRIG betala en tjänst i förskott, i synnerhet inte för så omfattande arbeten som ett husbygge. Eventuella betalningsplaner bör utformas så att betalning sker först efter utfört arbete, eller att material levererats.
Vi avråder från att koppla betalning till bestämda datum då det kan innebära att betalning kan komma att ske i förskott om arbetet försenats.


Vid småhusentreprenader, dvs. nybyggnad och tillbyggnad, är avtal om förskottsbetalning dock inte bindande. Enligt 52 § konsumenttjänstlagen, som är tvingande till konsumentens fördel, är konsumenten inte skyldig att betala för annat än utförd del av entreprenaden. Entreprenören har alltså INTE rätt att få betalt för annat än det han utfört, trots ert avtal.
Källa: Villaägarna nr 5-2012.

Tillbaka till startsidan Till toppen av sidan
 
 

KAN JAG FÅ ETT GLAS VATTEN?

Varför skulle någon över huvudtaget komma hem till dig för att få ett glas vatten, eller låna telefonen för den delen?

Ingen!

Men detta är fortfarande ett klassikt sätt att ta sig in i andras hem, helst de äldres.
En variant på detta är att köra till en ensligt beläget hus eller gård för att få kylarvatten till bilen? Det är ju så dumt. Varför köra från vägen till ett avlägset ställe för att kolla om någon har vatten? Det luktar tjyvar & bedragare lång väg.

Tillbaka till startsidan Till toppen av sidan
 
 

VÅGA KLAGA  —
ÄVEN PÅ SJUKHUS OCH VÅRDCENTRALER

Har du fått en tid på vårdcentral, Specialist- eller sjukhus, så skall det också vara den tid du kommer in på. Är det så, och det är det ofta att de är försenade skall du ha tillbaka dina pengar du betalat för besöket ifall du inte börjat behandlingen senast 30 minuter efter den tid du fått!
Denna regel har funnits länge, men man går inte ut från Landstinget och informerar patienterna om detta mer än nödvändigt. Skulle alla patienter som har rätt till att kräva tillbaka sin patientavgift gjort detta hade det blivit stor katastrof.
Enligt reglerna är det du som patient som måste påtala detta – sjukvården vill tysta ner denna regel så mycket som möjligt.
Senast jag var på Specialisthuset i Eslöv var de försenade i 35 minuter. Genom att påtala detta och begära tillbaka patientavgiften på 300 kr i detta fallet, så är det ju i alla fall en liten ersättning för att man fått vänta.

Finns det en enda orsak till att vi patienter inte skall använda oss av de regler som sjukvården själva ställt upp? Detta med ersättningen är ju för att helt enkelt få ordning på detta missbruk sjukvården håller på med – att ständigt överboka patienter.
Skall jag välja på att bjuda landstinget på 300 kr. eller behålla dem själv, är svaret enkelt.

Tillbaka till startsidan Till toppen av sidan
 
 

BEGÄR ERSÄTTNING ÄVEN I BUTIK

Får du en felaktig vara så reklamera den! Att värdet är stort eller litet har ingen betydelse. Det vi köper och betalar för skall vara i ett korrekt skick.
Fått varor som haft utgånget datum? Naturligtvis lämnas dessa tillbaka. men begär ersättning för att du blivit felaktigt behandlad, fått en kass vara och att du fått lägga ner tid och pengar på att köra tillbaka den.
Det fungerar! Butiken vet så väl att de klantat till det. detta skall du så klart som kund använda dig av och dra nytta av för egen vinning. Butiken gör ju allt för att skinna dig på pengar genom olika "erbjudanden".

På kort tid har jag fått 100 kr från ICA , 300 kr från Coop och 300 kr. från Doc Morris apotek i Höör. Orsaken att de villigt betalar ut ersättning är naturligtvis för att de vet att de klantat till det ordentligt.

Men att göra reklamation, betyder också att du måste veta att du har rätten på din sida och att de inte skött sitt arbete. Att bara gnälla och tjafsa ger inget resultat. En reklamation kan inte basera sig på något personligt tyckande, utan måste vara underbyggd för att den skall ge respons.

Ett problem du stöter på när du kräver pengar i ersättning är att den personalen som borde kunna hantera detta, inte alltid klarar av det – just pga. att det är ovanligt att en kund begär ersättning.

På Coop  i Hörby t. ex. fungerade reklamationen/ersättningen bra så länge butikschefen på plats skötte ärendet, hon gjorde allting rätt.
Men när butiken klantade till det en andra gång blev en distriktschef inkopplad, som inte på långa vägar var mogen uppgiften.

Istället för som butikschefen accepterat deras klumpighet som skötte ärendet bra första gången. Lika dåligt skötte distriktschefen det andra gången och raserade precis all goodwill som butikschefen byggt upp – detta för en skitsumma på 300 kr brutto, som kanske kostat Coop någon hundralapp i verklig kostnad på slutet, då det handlar om ett tillgodohavande.

Men istället har distriktschefen lagt ner massor av tid i form av mail och undanflykter under  lång tid. Denna kostnad och tid han lagt ner på detta överstiger ersättningen med råge, det handlar absolut om flera 1000-lappar i kostnader som han orsakat Coop, och då räknas inte den dåliga rennomén in som han skapat.
Detta för att hans personliga prestige inte skulle gå förlorad, det handlade till slut inte om den verkliga orsaken eller ärendet – det handlade om att kunden inte skulle få rätt, en andra gång. Trots att kunden fick rätt den första gången och händelsen var exakt den samma.

Men träffar du på en personal som inte klarar av situationen, så gå vidare till högre chefer. Ta kontakt med VD direkt om det behövs. Tänk också på att en reklamationssituation inte alltid bara handlar om att får rätt – det handlar lika mycket om en uttröttningsprincip när personalen ställer sig på tvären.

Men än en gång.
I grunden måste du känna att du har rätt och var realistisk. Har du rätt får du också oftast rätt till slut om det är ett seriöst företag. Sedan finns det så klart nej-sägare även bland företagare, det är bara att titta på Uppdrag granskning och den typen av konsumentprogram – vissa företagare vill helt enkelt inte
göra rätt för sig, och tyvärr börjar detta förekomma mer och mer även i de "finare familjerna".

 

Annat som man kanske reagerar över

Lantmännen upplåter plats till blomsteraffären på sin invalidparkering. Ja lite märkligt är det allt – eller?

   
   

Här har Hörby kommun målat en parkeringsruta mitt över gångstigen, som det är tänkt att gå på.

Observera att bilen som parkerat på rutan står exakt rätt, till och med parkerad mellan linjerna, vilket är ovanligt i Hörby.

   
   

Varför ställa sig på rutan där man skall stå?. Bättre är då att ställa sig bakom invalidparkeringen, de har ju ändå jobb att komma i och ur bilen.

   
   
Varför göra som de flesta andra?
   
   

Lika bra att ställa sig rakt över körvägen, så ingen kommer förbi.

   
   
Här gäller det att köra slalom med kundvagnen. De flesta butiker slänger sina kartonger i en vagn när de fyller på varor i butiken.
Nettobutiken släpper dem där de står.
   
   

Ett annat sätt att lösa parkeringsfrågan.

   

 

 

Till startsidan Till menyn gamla bilder Till menyn Hörby tätort Senaste uppdateringarna
Till menyn Presentation av lokala företag och verksamheter från förr