Fordon
och Maskiner från förr
En samanställning av fordon, som även
finns under
respektive ort.
Endast fordon från bygden.
Här finns många bilder på denna
sida så ha lite tålamod tills alla har hunnit laddas in,
det kan ta några sekunder extra.
Presentationen av fordon är de som vi träffat på i bygden | ||||
|
||||
|
||||
|
|
|
Motorcyklar | |
Nya Torg. Percy Thynell föreståndare på busstationen i Hörby. Då låg busstationen mellan gamla Indus kem och Mörks affär. Bild ID: Fordon_MC_01 Källa: Hörby i gamla tider o bilder / Carina Sjöberg. |
|
Sven,
Ingrid och Stig på Stigs Motorcykel. Huskvarna 125-a hemma i Ulatofta
1956. |
Tage Lundell f. 22/8-1916 med någon av "Vilborgstöserna" på bönpallen. Rut, Etel eller Birgit? Bild ID: /GATO_544. Bildkälla: Ingrid Olsson. |
Högestad gård. Fr. v. Siri Nilsson f:1917-08-12. Svea Nilsson 1906-05-10.
Stig Nilsson f: 1913-12-19. |
|
Året är 1960. Hans-Åke Edvinssons första hoj en Monark 98 cc |
1948. Motorintresserad ungdom Åke Hansso _Arne Edvinsson och Börje
Edvinsson
|
Året är 1955. Helmer Jönsson med sin Husqvarna modell 281, allmänt känd
som "Drömbågen". Tillverkades åren 1952-1957 Tvåtakts motor 175 cm³. Vikt
115 kg och alltid registrerad för två personer. |
|
Bild ID: ROS_0072_Motorcykel.
|
|
MC utfärd 8 aug. 1952 |
|
Sverigeloppet MC-polis 1961-07-16 |
|
Alvar Lindgren Östraby. Bilden insänd av Gunnar Lindgren. |
Kerstin Johansson ( Lindgren ). |
Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Militär Mc orientering kanske? Mc
killarna har kartor på tanken |
|
Evald Olsson i Råset. |
|
På fordonet sitter Bertil Stridh. |
Cederström passagerare Algot Nilsson.Foto: Edvard Nilsson. |
Bild ID: Henset_glas_0138w. |
Bild ID: Henset_glas_0005. |
Året är 1936. |
|
Samma hoj olika gubbar på Harlyn. |
|
Oskar Andersson och hans syster Hilda på motorcykel i Önneköp omkring 1920. De är fotograferade framför faderns affär - August Andersson. Tegelbyggnaden i bakgrunden är det gamla bryggeriet. |
Erik Karlsson Norra Rörum (i kostym) Verner Persson Norra Rörum (i overall). Motorcykeln F N modell 1928 500. Bilden tagit utanför Zeimes magasin i Hörby. |
En bild från Lilla Hulta. |
Året är 1937, och i Svensköp. |
Det gick att transportera grisar även med motorcykel på sin tid. Bilden kommer från Hanssons i Gammalstorp. |
Gösta Tornbo på motorcykel, baktill fadern Per Ohlsson. |
Hörbys egna dödsryttare på 1950-talet. |
Bild ID 000011. På hojen, Nils Möllare. |
Bild ID 000010. |
|
Personbilar | |
Enligt efterforskningar så har bilen hela tiden fram till det att museet (Lekholm) köpte bilen 1956 varit i familjen Nilssons ägo. Bilen brukade stå i en tillbyggnad till Hantverksgården i Hörby. Bilen användes av Dr. Nilsson under sin tid som provinsialläkare i Hörby. Bilen hade då varit ändrad så att det ena passagerarsätet kunde fällas för att användas som "ambulansfordon". Var smutsig med söndriga sufflettfönster, men i stort sett oförstörd. Renoverad, besiktigad och körklar 1989. Bild ID: GATO_508. Bildkälla databasen Kringla. |
|
Precisionstävling N. Ivar Anderssonkör sin första bil. Ford årsmodell
1947-1948,( oklart vilken sorts Ford). Precisionstävling på hästatorget i
Hörby. |
|
N. Ivar och Ingegärd Andersson i deras andra bil. Chevrolet årsmodell
1954. N. Ivar och Ingegärd i bilen. |
|
Bild ID: TGB_124w-Bubbla. |
Axel Ahlqvist med sin taxibil utanför sin fastighet i Ludvigsborg. |
Sigfrid,
syster Ingrid och Helga med Wauxhall Welox modell 1951. |
|
Hjabes
Andersson Korsholm med sin T-Ford. |
|
Året är 1958. Ann-Kristin Frank och Helmer Jönsson. Bilen är en Renault
Juvaquatre som tillverkades i Frankrike och Belgien från 1937 till 1960. |
|
Året är 1925. Trafikbilsägare Algot Nilsson med sin Dodge 1923, här
framför Gästgiveriet i Höör. |
Hönshandlare Albert Andersson 1961, vid sin Volvo PV 444 av årsmodell
1958. Monterad "pakethållare" bak på bilen för transport av kycklingar. |
E. A. Wilsons affär i Oderup under tidigt 1920-tal. |
|
Bilden är tagen i Högestad. |
|
Bilden är tagen i Strömsnäsbruk. |
|
Bakre paret: Hanna f. 07.06.1898 och Sigfrid Liljegren f. 24.09.1897. Framför deras pojkar Ingvar f.13.04.1927 och Ebbe f. 1931. Sittande på kofångaren Inez Nilsson 12.09.1904. Bilen är en Dodge årsmodell 1932? |
|
Nils Andersson i sin bil på 1920-talet. Nils var broder till Gottfrid Andersson. |
|
Systrarna Ulla och Gunnel Andersson vid gaveln av Donationshuset. Gunnel är där för att hämta Ulla som arbetat färdigt sitt pass på ålderdomshemmet. Foto Ulla Karlsson.
|
|
Gamla Torg 1964-12-20 |
|
Storgatan juli 1963 Korsningen "Wallins hörna" |
|
Fordon 1954 |
|
Norregatan 1957-08-05 |
Telegrafen 1957-03-20 |
Ringsjövägen Hörby stopp-mil 1959-05-28 |
|
Brand
1961-07-01. |
|
Brand
1961-07-01. |
Dikeskörning augusti 1950 |
Ur Henry Holms arkiv. Juni 1951. Bild ID: 3030 |
|
Okänd bil? Vems kan det vara? |
|
Fordonsbrand. Juni 1951. |
|
År 1929 Bild ID: ROS_0100_Bil_1929. |
Bild ID: ROS_0099_Bil. |
Ford Costumline 1955. 1960-1966 M59015 ljusblå, 120 hk. rak sexa före
detta Dr. Glistrups, Hörby. |
|
Ford Costumline 1955. 1960-1966 M59015 ljusblå, 120 hk. rak sexa före
detta Dr. Glistrups, Hörby. |
Alvar Lindgrens taxibil. Dodge 1939-1946. M18429. 7-sitsig och kördes med gengas. Bilden tillsänd oss av tillsända oss Gunnar Lindkvist |
På våren 1903 puttrade den första bilen in i Hörby. |
Nygatan i Hörby och året är 1931. |
Bilolycka på en väg någonstans i Hörbytrakten. |
Bilolycka på en väg någonstans i Hörbytrakten. |
Bilolycka på en väg någonstans i Hörbytrakten. |
Bilolycka på en väg någonstans i Hörbytrakten. L på registreringsskylten
talar om att bilen kommer från Kristianstads län. |
Året är 1933, och även då hamnade man ibland sidan om vägen. |
I närheten av Ekeröd. Foto: Carl Martinsson. |
I närheten av Ekeröd. Foto: Carl Martinsson. Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson. |
|
I närheten av Ekeröd. Foto: Carl Martinsson. |
Från samma avkörning, men fotograf okänd. |
Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Foto: Carl Martinsson. Fotot
tillsänd oss av Ingegärd Olofsson, Hörby. |
|
Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Foto: Carl Martinsson. Fotot tillsänd oss av Ingegärd Olofsson, Hörby. |
|
Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Foto: Carl Martinsson. Fotot tillsänd oss av Ingegärd Olofsson, Hörby. |
|
Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Foto: Carl Martinsson. Fotot tillsänd oss av Ingegärd Olofsson, Hörby. |
Råset. Evald Olsson i sin första bil, omkring 1937. |
Personerna på bilden är från Bessingetrakten och emigrerade till Amerika. |
|
Personerna på bilden är från Bessingetrakten och emigrerade till Amerika. |
|
Personerna på bilden är från Bessingetrakten och emigrerade till Amerika. |
|
Personerna på bilden är från Bessingetrakten och emigrerade till Amerika. |
|
Vid Hurva bilverkstad. L på registreringsskylten betydde att man kom rån Kristianstads län. Malmöhus län hade M. |
|
I fordonet sitter Bertil Stridh. Bertil driver i dag Ola Ols museum. |
|
Bild ID:000859: |
Bild ID:000882: |
Bild ID:000883: |
Bilden kommer från Tattarp. |
Opel Kadett 1937. Min pappa måste ha köpt Opel Kadetten på slutet av 30talet. Med sin danska fru besökte dem hennes familj i Köpenhamn, säkerligen en gång i månaden. Faktum är att min storasyster föddes i Köpenhamn på en av dessa turer, 1937. På den tiden tog det mer än 1-1/2 timmar att köra från Hörby till Malmö, och på vintern än längre, och den gamla Lundavägen, kantad av stora träd, när den blev hal, var direkt livsfarlig. |
Väl ankommen sattes bilen i
Centralgaraget på Balzargatan, och sedan tog man en taxi till tågfärjan
som tog 1-3/4 timmar till frihamnen och därifrån droska till
Rådhusplatsen och vidare med spårvagn, linje 2. Ja hela färden tog säker 5
timmar från dörr till dörr. Under kriget när ingen bensin fanns att uppnå
pallades bilen upp och dem fick ta tåget, som tog ännu längre, och dem
höll inte upp förrän det blev för farligt med nazisterna i ockuperade
Danmark, som specielt bevakade båten på kajsidan och tullen. När kriget
var över och dem danska släktingarna hade återvänt togs bilen ut ur förvar
och turerna till Köpenhamn fortsatte. Opel Kadetten hölls i gott skick
till början av 50talet då pappa köpte upp sig till en Vauxhall. På bilden
här nedan kan man se troligtvis just pappas bil parkerad, på vänster sida
som sig bör, vid porten till uppgången till Hilbert Mårtenssons
Damsalong. Vid den tiden hade familjen redan flyttat till Storgatan 11
från en tidigare adress på Kungsgatan, och det Sandalska huset ersatts av
det nya huset med Scandinaviska Banken, som ses längre upp för gatan.
|
Elmhult 1926 |
|
Saxtorp 1936 (ovan) |
Axel Persson från Älmhult. Född 1905-07-24. Axel ägde inte bilen, även om det kan se så ut. |
Fulltofta skola. Målaremästare Per Olsson född i Äspinge. T. h. gesäll Brynolf vid en T-ford 1920. |
Körning med lastbil vid vägarbete Månsköp – Ilnestorp i början av 1930-talet. Vid bilarna Nils Andersson Svensköp, och fjärdingsmannen Nils Andersson, Högestad som ägde en gammal tysk krigsbil. Foto: Edvard Nilsson. |
Diversehandel. Nils Lindberg var innehavare av Köinge diversehandel till 1929, sedan köpte E. A. Wilson affären och utökade handeln avsevärt, till att omfatta även kvarn och spannmålshandel. 1937 övertog sonen Evert Wilson affären. |
Evert Wilsons lanthandel i Köinge omkring 1946. Evert till höger vid den nya bilen. Från vänster: barnen Jan, Lars och Anita. |
Tage Alafors mellan Ringsjöarna |
Axel Ahlqvist med sin taxibil utanför sin fastighet i Ludvigsborg. |
Hörby Gamla Torg var ett omtyckt motiv för dåtidens fotografer. Här står bilarna och en buss snyggt och prydligt parkerade. Några trafikljus och stängsel runt torget var det inte tal om på den tiden. |
Torgbild från Hörby Gamla Torg. I raden av bilar ses den lilla lastbilen det var ”Pella” från Kristianstad som sålde frukt. Ståndet med tältduk var Otto Månsson som sedan hade fruktaffären i Storgatan. Skåpbilen är bagare Jönssons från Höör, försäljaren hette Strand. Mannen i ”Trehjulingen mitt på torget var ”Träskpär” som larvat ut sina träskor på torget till försäljning. Vagnen framför ”Träsko Pär” tillhörde Hörby bageri som ägdes av Martin Nilsson. Stånden på höger sida var köttstånd den översta tillhörde Axel Svensson, nästa Ivar Andersson, Algot Olsson och Ville Jeppsson från Råby. |
Nya Torg i Hörby för en del år sedan. ICA-huset är ännu inte byggt och där Plens ligger i dag såg det ut så här. En fruktaffär och en fotoaffär i samma byggnad. Lägg märke till Messerschmitten, en udda mc-bil på 3 hjull även på den tiden |
|
Stora Hotellet i slutet av 1920-talet. Den mindre bilen i mitten är en av Volvos första bilar. |
|
Ca. 1930. Jöns Månssons bilfirmai Hörby, nuvarande Bil-Månsson. Jöns Månsson startade sin firma på Storgatan 1922. 1927 började han sälja Ford, det var då den första A-forden tillverkades. 1930 byggde han en ny verkstad. 1944 började Månsson att sälja Volvo. 1946 byggdes ytterliggare en verkstad för lastvagnar. 1972 rivs alla hus i närheten och firman byggs ut och får det utseende som det har idag. Innan Jöns Mårtensson flyttade till Hörby hade Artur Andersson bryggeri i lokalerna. |
Taxistationen i Hörby 1938. Den låg då på Storgatan, där Winqvists Järn nu för tiden håller till. Sedermera flyttade Svenssons Järn in i lokalerna. Då, fanns det ett café i huset som ses längst upp. Taxi har sedan hållit till vid Esso bensinstationen och sedan vid Nya Torg. Därefter hade taxi sitt tillhåll på Tingsgatan på gaveln i "bokhandelshuset". Var taxi finns idag (2014) vet väl ingen. Mannen längst fram på bilden är Henning Silverberg. |
En bil har parkerad vid C. F. Sjöbergs cykelaffär i Hörby. Den affär som Arnold Andersson och Gunnar Persson sedermera drev. I huset till höger låg en gång en matservering. Idag finns inte husen., här har systembolagshuset växt upp. |
Storgatan i Hörby, bilarna har blivit några fler och betydligt modernare. |
Året är 2012 och man hamnar fortfarande i diket. |
Foto: © Gammalstorp.se. |
Året är 2014 och historian upprepar sig. |
På 1930-talet. |
Elsa Brorssons 10-års kallas 21 april 1949. |
Bilden är tagen på den gård där Elsa Brorsson växte upp. Elsas far Martin Brorsson står till höger. |
Einar |
|
Bild ID: LW_039. |
Bild ID: LW_102. |
Bilden kommer från Hee. |
Bild ID: LO_020. |
Gulfmacken i Önneköp en gång i tiden.
Bensinen är slut! Nu är den sista macken i Önneköp stängd! Var det
kanske bättre förr då fanns det som mest 5 st. mackar, en bit in på
1960-talet var här 4 sedan har den ena efter den andra lagts ner. Nu har
den sista stängt Åke och Ulla har gjort allt dom har kunnat för att få
till en fortsättning, men nix dom stora bolagen ser bara pengar. Ulla och
Åke övertog macken 1962 alltså har dom drivit den i inte mindre än 47 år,
vi vill tacka för dessa år. Byaföreningen Vi vill tacka alla våra kunder. |
Satserupsbor på sommarutflykt. Med tanke på flaskorna var väl inte länsman i närheten – eller var det så att han var det? Utflykt till flyguppvisningen på Ljungbyhed 1938.
Från vänster: |
Vanda Nilssons bil utanför Axel Ahlqvists taxi och cykelaffär i Ludvigsborg.Början av 1930-talet. |
Åkeriägare Otto Ahlqvist övertog taxirörelsen i Ludvigsborg i början av 1950-talet Otto själv vid bilen. Året här är 1953. |
Ola Olssons gård i Pärup, som nu innehar gården är Else-Britt och Per-Olof Olsson. Per-Olof är brorson till Ola Olsson. |
Tage Alafors mellan sjöarna. |
Gösta Larssons karosseriverkstad på Kristianstadsvägen
|
Bild ID:000883: |
Calle Perssons nya Opel någon gång i mitten på 1950-talet. Fars äldsta
syster Gerda var hushållerska hos Calle i många år. De bodde på en gård i Lackalänga och var här
(Ulatofta) och hälsade på far på hans födelsedag den 6 mars.
De som var ovanligt i sammanhanget var att faster Gerda (f 1905 )också
hade körkort och körde bilen vid behov. Det var ovanligt att den
generationen kvinnor hade körkort. |
|
Lantbruksmaskiner | |
Tröskegänget från J. Olofssons gård på 1950-talet |
|
Bild ID: AO_007. Bild och text. Allan Olofsson |
|
Bild ID: AO_006. Bild och text. Allan Olofsson |
|
|
|
Året är 1924. Stationär tröska hos Per Nilsson. Framför tröskan andra från
vänster Hilma Rosenkvist och fjärde Emma Nilsson. Möjligtvis är traktorn
en Allwork 14-28 som tillverkades i USA under åren 1917-1924. |
|
Martin på åkern. |
|
Ulatofta. Sista gången som vi anlitar stationär tröska. |
|
Ulatofta.
Sista gången som vi anlitar stationär tröska. |
Ulatofta.
Sista gången som vi anlitar stationär tröska. |
Ulatofta.
Min far, Birger Persson, tröskar hos oss med sin nya Dronningbrown. |
Min far, Birger Persson, tröskar hos oss med sin nya Dronningbrown. Bild ID: AKN_021. Källa: Anna-Karin Nilsson. |
Tröskning i slutet av 1970-talet. Korn Boxer 350, årsmodell
1959.Dronningborg tröska, nyinköpt tillgården 1961. Victor T230, 1957 års
modell, inköpt ny till gården. |
Kornsådd första våren 1975, traktor Volvo T33, 1952 års modell. |
David Brown 996, 1979 års modell. New Holand hårdpress. |
Skörd av gräs med hackvagn, Maskin & Gräv N E Andersson. |
Packning av gräs. |
|
Ensilering i rundbal. Claes Nilsson Maskinstation. |
|
Harvning med BM 36 av 1957 års modell. |
|
Potatissättning med Ferguson Grålle 1955 års modell. Min gode vän Uno
Persson på potatissättaren. |
|
Sven Olsson
hjälper far med höstplöjningen i Ulatofta 1961 |
|
Sigfrid
ringvältar söder om gården. |
|
Fel på
filmen, det snöade inte när Sigfrid sådde med sin Rudolf Sax-såmaskin. |
Malte Andersson Ulatofta, hugger havre med sin självbindare. |
Sven tröskar
på Hjära 1966. |
|
Lastbilar | |
Gustav Landin vid sin lastbil på Storgatan utanför huset där dagens
Svenssons Järn finns. |
|
Utfärd med möllaren i
Årröd Ernst Nilssons lastbil. Sigfrid syns på flaket. |
|
1947_Enock Pettersson Henset levererar torvströ till gården |
|
Denna lastbil tappade delar av lasten i den tvära
kurvan strax norr om stenvalvsbron där
vägen mot Hörby
anslöt. Detta skedde i
slutet av 1930-talet. Till höger
står Ivan Malm och hans
bror Harald. |
|
Harald Nyman, Osbyholm. |
|
Harald Nyman, Osbyholm. |
|
Firmabuss, en Ford Thames, hos
Byggnads AB V. Liljenberg. |
Svens Volvo F89 hos
Byggnads AB V. Liljenberg. |
Lastbil M 10058 omkring åren 1920-1925. På trappsteget sitter Nils Andersson och Nils Ljungren. |
|
Kilhults Mejeri lades ner i slutet av december 1969. Detta är sista turen för Gustav Wilborgsson, som körde ”Svensköpsrundan” under många år. Bilden insänd av Gunell Svensson (Gustavs dotter). |
|
Storgatan Lastbil 1963. |
|
Gustav Wilborgsson vid Kilhults Mejeri omkring 1955. Bilden insänd av Gunell Svensson (Gustavs dotter). |
|
Östraby. Troligtvis Bror Stridhs lastbil, Elof Nilsson och Kurt Svensson
på bilden. |
Dikeskörning augusti 1950 på Kristianstadvägen ovanför handelsträdgården
Lyckhem gården som tillhörde syns på fotot och hette Lyckans höjd. |
Prostgatan damen är med all säkerhet Hilda Martinsson. Säljaren från Philips är med stor säkerhet inne hos Fotograf Martinsson och försöker sälja in lampor. På den tiden sålde man direkt från bilen. Fotograf Carl Martinsson privat ägo Ingegärd Olofsson |
|
Prostgatan i snö 6 feb. 1950. Foto: Carl Martinsson. Ingegärd Olofssons samling. |
|
Lastbil av märket Bergman. |
Fordbussen tillhörde Holm & Co, som kördes sträckan Höör-Hörby och Sjöbo. Föraren just på denna bilden är Erik Nilsson. |
Så här transporterade man fotbollslag runt tiden 1920. Just på denna bild är det Höörs fotbollslag. |
Bild ID:000894. |
Fordonsparken från Höörs Bryggeri. Bryggeriet lades ner i början av 1980-talet av den siste ägaren Sven Malmberg. |
|
En lastbil från Österrike, som körde kol mellan Höörs järnvägsstation och Orup. Tidsepok omkring 1920. |
|
Höörs första omnibus, som oftast gick mellan järnvägsstationen och sanatoriet på Orupsbacken. Någon gång användes bussen även till lite längre turer, som till Skäralid med Kopparhatten. |
Timmerlass på en av C. G. Halls bilar, runt 1920. |
B. Jönssons tre bilar, som körde ut deras produkter, inte bara i tätorten
Höör, utan även på landsbygden. Tidepok runt 1920. |
|
Bagaremästare Oscar Jönsson övertog år 1922 en liten caférörelse vid Järnvägsgatan, som hette Idun. Rörelsen utökades under årens lopp. Enligt dåtida mått var det ett stort bageri och konditori med många anställda. Tre bilar körde ut de nybakade produkterna i bygden. |
|
Bild ID: Fordon_017.
Bilden visar en i Sverige tämligen ovanlig fyrhjulsdriven amerikansk
lastbil av märket FWD (Four Wheel Drive). |
|
Vägverkets lastbil, omkring 1925. |
|
Svensköpsungdomar på utfärd till Skäralid 1920-1922 med
fjärdingsman Nils Andersson i Högestad vid ratten. Bilen är överblivet
krigsmateriel från västfronten under första världskriget. Detta blev Svensköps
första lastbil. |
En resa från Svenssköp till okänd ort. |
Axel Espersson körde mjölk till Eslöv och Herman Espersson fick åka med för han skulle möta sin fästmö Stina som kom med tåget till Eslöv. Han hade med sin lillasyster Viola. Grabben är Axels yngre bror Karl-Erik Espersson. Axel och Karl-Erik är kusiner med Herman och Viola. |
Hörby. Fyra mekare poserar stolt för fotografen. Bilden är hämtad från Ljunggrens bilverkstad som en gång i tiden låg vid nuvarande Ekstrands varuhall. |
1942. Plogen fast på väg mot Hörby, vid norra vägen i Årröd. Det var vägstyrelsens plog som satt fast en vecka på gamla väg 13. Notera stolparna för el och telefonledningar. Foto: Knut Hylen. |
Hörby Gamla Torg. Bensinstationen framför Kjellkvist hade Anders ”Vettu” Nilsson. |
Bild ID: Bessinge/EO_0011.
Söndagsutflykt till Forsakar? |
|
Grustäckterna i Häggenäs och Ludvigsborg. |
Vägverkets lastbil, omkring 1925. |
Otto Ahlqvist. året är 1927. |
Otto Ahlqvist. |
Åkeriägare Otto Ahlqvist. Året här är 1928. |
Viktor Andersson med sin ”mjölkabil” på 1930-talet. |
Bild ID:000891.
Bild ID:000893. |
Vennaröds telegrafanstalt lades ner lades ner 1957. Här är förmodligen det sista flyttlasset. Bilden ovan av Gerda Grahn och Knut Nilsson stående framför flyttlasset togs av min far, Olle Nilsson, sedan han hjälpt dem att lasta bohaget på lastbilen. Flytten gick sedan till en lägenhet i Eslöv. Knut jobbade som chaufför på Eslöv-Hörbys lastbilscentral där han fått låna bilen. För övrigt var Gerda och Knut inte gifta utan "sambor" vilket inte var så vanligt på den tiden.
Gerdas bror Ernst Grahn drev ett tag Gamla Boo kaffeservering mellan
Ringsjöarna. Ernst Grahns son, Steve är väl mest känd för sin TV-reklam om
"köbekagor" + att han uppträder som trubadur i olika sammanhang. |
Bild ID:000892. |
Söndagsutflykt till Forsakar. |
Vägarbete 1955-11-17. |
|
Barnvagnar | |
Stigs
barnvagn i Ulatofta 1938. |
|
|
|
Bild ID: /MH_(45) |
|
Bussar | |
Text från auktionsfirman: |
|
Korsning i Västerstad. Bild ID: 003. Fotokälla: Marie Hallquist. |
|
Gamla Torg på 1920-talet. Bild ID: MH_004. Fotokälla: Marie Hallquist. |
|
Buss från 1020-talet. |
|
Bussen Hörby - Kristianstad. |
|
Året är 1950. Kerstin och Anna Johansson framför Stigs buss vid
hållplatsen Östraby Gästis. |
|
Anderssons turisttrafik i Huaröd. |
|
Höörsbussen, och framför Erik Lind. |
|
Från vänster: G. Cederbom, Kjell jepsson och trafikföreståndare Henning
Jeppsson. |
|
Trä "ludan" är busstationen som byggdes 1945. Stationen byggdes av Hörby
köping, men hyrdes av Statens Järnvägar och de privata aktörerna som
bedrev linjetrafik med persontransporter. |
|
Linjetrafikbussen mellan Lund och Hörby 1928. |
|
Buss på ingång till Gamla Torg – med hjälp av en polis? |
|
Bussgaragen norr om järnvägsstationen |
|
Hörby Linje & Turisttrafik var på 1930-1940-talet privatägda bussar som
stod för landsvägskommunikationen och utgick från orten där ägaren till
bussarna bodde alltså Hörby. Henning Jeppsson ägde tre bussar som dagligen
trafikerade linjen Hörby-Lund. Bussarna utgick från Gamla Torg
stationshuset var ett litet utrymme på gaveln till Per Mörks gård. |
|
Gamla Torg1950. Foto: Carl Martinsson. Ingegärd Olofssons samling. |
|
Äppelförsäljning på Gamla Torg i Hörby 1950. |
Utsikt från kyrktornet, Gamla Torg o Storgatan. På Torget står ”Ispinna Betty” Betty Svensson. Vänster: 1. Nya Garnboden, Holmbergs Eftr. Ur och Guld Anna
och Iris Hasts hattaffär. 2. Skymtar nybyggda Konsum och Postkontoret. 3.
Längst upp Tornet, där Tornbos möbler startade. |
Huset bakom bussen är Sydbanken, men var? |
|
Gamla torg i Hörby |
Korsningen mot Löberöd "Folkvagnsbuss" |
Äggföreningens utfärd till Göteborg 1952. |
|
Erik Lind. Henry Holms chaufför i många år April 1950. |
|
Vill du se mer gamla fordon av alla de slag så besök Perras Motor Nostalgi | |
Cyklar | |
Ingvar Henningsson till höger med sin kompis Göte Andersson. Bilden är
tagen på Hörby Öster (Kristianstadsvägen) numera industriområde. Tid runt
1950. |
|
Bild ID:000900. |
Bild ID: 000795. |
|
|
Bild ID: ROS_0290_Cyklister. |
|
Bessinge. |
Utfärd till Övedskloster, från bessinge. |
Byrhultsgård 1926 |
Bild ID: LW_113 Fogdarp.
|
Bild ID: LW_112. Fogdarp. |
|
Från vänster. Evy Magnusson, Elsa Jacobsson och Ester Magnusson. Alla från Årröd. |
På var sin velociped som det kallades före cykel står Anton Linderos med senaste modellen utan stänkskärmar så regnade det stänkte det bra i ansiktet från framhjulet och från backhjulet blev nog ryggen rätt våt. Efter att Anton Linderos slutat med lanthandeln, började han istället att ägna sig åt att förmedla och sälja fastigheter. En nog så mer lönande sysselsättning än att vara lanthandlare. Foto: Ola Olsson och bilden är tagen i Elmhult. |
Kjell Eng med sin cykel. Enligt uppgift bör bilden komma från mitten av 1930-talet. |
Bild ID: 001477 |
Bild ID: 001497. |
Bild ID: 001000 |
Bild ID: TGB_113w-Permission. |
Bild ID: Cykel_001_059a-Rosa |
Traktorer | |
Maskinist Enock Risberg f. 31.08.1884 med en June traktor "motorplog" i början av 1920-talet. Bild och text: Ronny Risberg. |
|
1950-tal. Grållan Fergeson, Johan på traktorn och Torsten sköter
slottermaskin. |
|
Tröskning på Lilla Långaröd 1, hos grannen omkring 1910. Per August håller
i tömmarna på hästen. Pers far Anders Ohlsson står högst upp och syster
Anna. |
|
Bild ID: UL_007a. Delförstoring av bilden ovan. |
|
1936_Thermænius tröska och traktor Case C på 27 hk som tillverkades i USA
mellan åren 1929 och 1939. |
|
1936_Thermænius stationärtröska hemma hos familjen. |
|
Martin Johansson med den första bensindrivna Ferguson grålle traktorn i
Oderup. Året är 1952. |
|
Bild ID: Almhult_005_Traktor |
|
Stenbrytning med hjälp av en ombyggd personbil till traktor? |
|
Traktor med järnhjul. |
|
Bonde Olsson i gödslingstagen, på gården 32:1 |
Bonde Olsson i gödslingstagen, på gården 32:1 |
Året är 1949 och Artur Nilsson kör mjölkskjuts med Farmall A traktor,
drivmedel fotogen. I bakgrunden skymtar tornet från brandstationen,
byggnaden till höger är småskolan. Mjölkkannorna har lämnats till familjen
Weberg. |
|
Traktor och bindare. Insänt av Bertil Stridh. Sittande i traktorn, Nils
August Nilsson. Brunslöv 4. Traktor: Cormic 1020.. |
|
Tidningsklippet insänt av Bertil Stridh. |
|
Nils
Hansson bearbetar sina marker i Gammalstorp. |
|
Nils Holmgren – Långaröd mannen till vänster är född i Tormestorp, Östra Sallerups socken. Han bodde på olika gårdar i Ingemanstorp. Holmgren arbetade mycket med täckning av halmtak. Men han körde tidvis också tröska för tröskbolag. Holmgren bodde några år i Amerika, men bosatte sig slutligen i Långaröd där han köpte ett hus. Nils Mårtensson – Buss. Mannen till höger har under hela sin levnad varit bosatt i Buus. Där hjälpte han sina föräldrar på deras gård. (Gården ägs numera av Ragnar Mårtensson). Efter försäljningen av gården hjälpte N. Mårtensson bönderna i byn med diverse arbeten. Kortet som är taget omkring 1920 visar dem vid ångtröskverket.
Munktells självgående ånglokomobil typ K2. |
Bild ID: LO_003.
Bofors traktor, från Önneköpstrakten. |
Från tidningen Mellersta Skåne 1944. Tidningsklippet insänt av Leif Blumenau, som han funnit i bibliotekets källare. |
|
Ni som är intresserade av olika typer av fordon och maskiner har en trevlig sida här: www.maskinskyddarna.nu |
|
Året är 1934. |
|
Bessinge spruthus. Spruthuset flyttades med hjälp av Per Nilssons traktor
av typ Fordson Major. Jag var med och tittade på när det hände men kan
inte med säkerhet ange årtalet exakt. Det var dock i början av 1950-talet. |
Året är 1935. |
Grönalund. |
|
Hörby Lantmannaskola 8 april 1959-1960. Yvon kör traktor. |
Skördearbete 1929. Fulltofta gårds första traktor inspekteras av ladufogden Otto Nilsson. Det var en Mccormick järnhjulstraktor förspänd en självbindare. Ynglingen på självbindaren är Gösta Persson. Bakom bindaren ses Anton Svensson. |
Hee 1:3. Foto: Elsa Hansson, 1960. |
Hee 1:3. Nils Hansson i traktorn, Sten-Åke Hansson på den nya självbindaren. Majsfält i bakgrunden. Foto: Elsa Hansson, 1956. |
1930. Huggning av vårsäd med självbindare. A. Eriksson och Nils Andersson. Hultagård, som på 1400-talet var Svensköps sockens största och enda gård med en areal av 800 tunnland. Men på 1600-talets slut styckades gården upp I mindre jordbruksenheter och 1950 sålde sista ägaren Hultagård till Domänverket, som rev alla byggnaderna inklusive bonings huset på gården och planterade skog på hela arealen. På bilden kör man en traktor med järnhjul vilket var mest vanligt på 1930-talet. Tungstyrd var traktorn och några år senare kom traktorer med gummihjul, vilket var betydligt lättare att hantera. |
|
Byggnaderna i Rövarkulan rivs 1972. |
Henning och Gösta hugger säd i Västerstad. |
Bild ID: 001483 |
Bild ID: 000801. |
100-åriga almarna vid kyrkan fälls 1962-03-27 |
|
Bild från motorträffar som är i Gärsnäs på Österlen 1:a tisdagen i varje månad. Foto: © Fred Lundberg. Vill du kolla in fler motorträffar i Skåne så har du dem här. |
Bild från motorträffar som är i Killhult sista onsdagen i varje månad. Foto: © Fred Lundberg. Vill du kolla in fler motorträffar i Skåne så har du dem här. |
Stridsvagnar | |
Stridsvagn på övning från P2 i Hässleholm. Inte en helt vanlig syn i Bessinge. |
|
Utryckningsfordon | |
Denna brandbil levererades till Härnösand. |
En brandbil under byggnad, med verkstadsägaren Gösta Larsson stående på golvet, |
Fulltoftas Frivilliga Brandkår. |
Fulltoftas brandbil var av märket Ford 1937.
|
Önneköps brandbil. År 1924 startade en frivillig brandkår i Långaröds kommun. Genom att anordna fester och insamlingar lyckades man köpa sockens första brandbil samma år. Kommunen vägrade emellertid att stödja de frivilliga, som tröttnade och nedlade verksamheten år 1930. Kommunen stod i princip utan brandförsvar i flera år, men då Jönstorps skola brann ner 1936 rustades brandförsvaret åter upp, nu i kommunal regi. Foto: Oskar Nilsson, Önneköp |
Bild från motorträffar som är i Gärsnäs på Österlen 1:a tisdagen i varje månad. Foto: © Fred Lundberg. |
Diverse fordon | |
Inspektionsdressin på linjen Kristianstad - Hörby 1961. |
|
Motorannonser och annat nostalgiskt | |
Biljournalen 1939. |
Biljournalen 1939. |
Fakturan daterad 10/1-1934. |
|
Fakturan daterad 17/8-1933. |
|
Garantisedel daterad 16/3-1966. |
|
Biljournalen 1939. |
Skånes Automobilregister. |
Biljournalen 1939. |
|
Biljournalen 1939. |
|
Skånes Automobilregister. |
Skånes Automobilregister. |
Biljournalen 1939. |
|
Biljournalen 1939. |
Biljournalen 1939. |
Biljournalen 1939. |
Biljournalen 1939. |
Biljournalen 1939. |
Biljournalen 1939. |
Biljournalen 1939. |
Biljournalen 1939. |
Vi och våra bilar Opel 1938. |
Vi och våra bilar Opel 1938. |
Vi och våra bilar Opel 1938. |
|
Vi och våra bilar Opel 1938. |
Vi och våra bilar Opel 1938. |
Vi och våra bilar Opel 1938_0014 |
Vi och våra bilar Opel 1938_0014 |
Vi och våra bilar Opel 1938. |
|
Skånes Automobilregister. |
|
Vi och våra bilar Opel 1938_0014 |
Vi och våra bilar Opel 1938_0014 |
Skånes Automobilregister. |
|
Skånes Automobilregister. |
Skånes Automobilregister. |
Skånes Automobilregister. |
Skånes Automobilregister. |
Skånes Automobilregister. |
Skånes Automobilregister. |
Skånes Automobilregister. |
|
Alla annonser, kvitt etc. är tillsända oss från Gunnar Lindkvist | |
Häst och Vagn | |
Ola Nilsson lastar Sigfrid Olsson lavar kärvar, Stig och Sven ser på. |
|
Sigfrid,
Sven, Ingrid och Helga i åkvagnen. |
|
Morfar
Gottfrids hölass på bolstervagnen 1948. |
|
Morfar
Gottfrid och Greta C. kör till möllan med en säck spannmål. |
|
Bild ID: Hast_001. |
|
Två hästar drar en slåttermaskin. Året är 1895. |
|
Tiden är 1940-tal. Till vänster Edvin Johansson och bredvid honom Gösta
Andersson. |
Året är 1946 och Harry Nordahls mjölkskjuts har lämnat mjölkkannor på
mjölkbordet tillhörande Jägersborg. |
1930-tal. Edvin Jönsson kör mjölk. |
|
Häst, Vagn, Traktor, Bil, mars 1953. Ej tidigare publicerad |
|
Olycka med hästtransport 30 sept. 1964 |
|
Lingrävare | |
Nils-Erik Andersson gräver ner några stengärden i Ulatofta. |
|
Första spadtaget för Hörbys automatsstation 1956-01-10. Mannen till höger är telegrafarbetaren Thure berglund, Hörby.
|
|
Liljas fastighet vid Nya Torg rivs |
|
Lingrävare. Plats okänd. |
Automatstation
1956-01-10 |
Lingrävare. Plats okänd. |
|
Originalfotot i privat ägo Ingegärd Olofsson (Martinsson). |
|
Originalfotot i privat ägo Ingegärd Olofsson (Martinsson). |
|
Vägmaskiner (diverse arbetsredskap) | |
Asfaltering av Kungsgatan 1950-08-10 |
|
Asfaltering av Kungsgatan 1950-08-10 |
Sopmaskin 1965-05-24 |
Bygge av isrink 1960-12-23 |
|
Diverse maskiner | |
Tändkulemotor | |
Hörby-Köinge. Alfred Olsson 1913. Tröskning med hjälp av en tändkulemotor. |
|
Trafikmärken och andra symboler | |
Högertrafikomläggningen kallas den omläggning till högertrafik som skedde
i Sverige klockan 05.00 söndagen den 3 september 1967. Denna dag har också
kallats Dagen H. |
|
Vägmärket "hastighetsbegränsning upphör", skämtsamt även kallat "kines med
sorgband" i folkmun i Stockholm på den tiden, avskaffades i samband med
högertrafikomläggningen. |
Speciella tätortsskyltar har införts, försvunnit och sedan återinförts i Sverige. I 1937 års kungörelse om vägmärken infördes ett speciellt vägmärke för "tättbebyggt område". Vägmärket innebar förbud mot för hög hastighet och användning av signalhorn. Hastighetsgränsen var olika för personbilar och tyngre fordon. Skylten ingick i gruppen förbudsmärken och detta syns genom dess runda form och dess färg. Tecknet på skylten skulle föreställa en större gata och lite mindre som korsar. Denna skylt blev ofta kallad Krattan eftersom folk tyckte att den såg ut som en kratta. |
Gammal europeisk stoppskylt. Denna modell användes i Europa fram till ca 1975 då den ersattes av den nuvarande åttakantiga. Exemplet är svenskt, det som kunde skilja sig var att vissa länder hade vit istället för gul bakgrund och att de flesta länder skrev STOP istället för STOPP. |
|