Fordon från förr
En samanställning av fordon, som även finns under respektive ort.

Till startsidan Till menyn gamla bilder Senaste uppdateringarna
 

Du vet väl att du kan förstora din skärmbild på webbläsaren genom att hålla ner
Ctrl-tangenten och sedan trycka på plus eller minus på det numeriska tangentbordet.

 
Motorcyklar Personbilar Lastbilar Bussar Cyklar
Traktorer Stridsvagnar Diverse fordon Utryckningsfordon Motorannonser m.m.
Häst och Vagn Lingrävare      

 

Motorcyklar

Bild ID: ROS_0072_Motorcykel.

   
   

Sverigeloppet MC-polis 1961-07-16
Bild ID: HH_3106w

   
   

Alvar Lindgren Östraby. Bilden insänd av Gunnar Lindgren.

Kerstin Johansson ( Lindgren ).
Bilden insänd av Gunnar Lindgren.

   
   

Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Militär Mc orientering kanske? Mc killarna har kartor på tanken
Fotograf Carl Martinsson. Fotot tillsänd oss av Ingegärd Olofsson.

   
   

Evald Olsson i Råset.
Bild och textkälla, boken: "Förr och nu i Äspinge socken". Vill du veta mer kan du läsa boken, som ges ut av Äspinge Byaförening.

 
   
   

På fordonet sitter Bertil Stridh.
Bertil driver i dag Ola Ols museum.

Cederström passagerare Algot Nilsson.Foto: Edvard Nilsson.

   
   
   
   

Bild ID: Henset_glas_0138w.
Viola Olofsson Farhult på knarr troligen tillhörande hennes blivande man Nils Andersson Starrarp

Bild ID: Henset_glas_0005.

   
   
   
   
   
   
   
   

Året är 1936.

   
   
   
   

Samma hoj olika gubbar på Harlyn.

   
   

Oskar Andersson och hans syster Hilda på motorcykel i Önneköp omkring 1920. De är fotograferade framför faderns affär - August Andersson. Tegelbyggnaden i bakgrunden är det gamla bryggeriet.

Erik Karlsson Norra Rörum (i kostym) Verner Persson Norra Rörum (i  overall). Motorcykeln F N modell 1928 500. Bilden tagit utanför Zeimes magasin i Hörby.

   
   
   
   

En bild från Lilla Hulta.

Året är 1937, och i Svensköp.

   
   

Det gick att transportera grisar även med motorcykel på sin tid. Bilden kommer från Hanssons i Gammalstorp.

Gösta Tornbo på motorcykel, baktill fadern Per Ohlsson.

   
   

Hörbys egna dödsryttare på 1950-talet.
Bröderna Gert-Arne och Bengt-Arne var stora favoriter i velodromen.

Bild ID 000011. På hojen, Nils Möllare.

   
   

Bild ID 000010.
Ivar Albin, Skärhus.

 
   

 

Till toppen av sidan

Personbilar

 Brand 1961-07-01.
Bild ID: HH_3039w

   
   

 Brand 1961-07-01.
Bild ID: HH_3038w

Dikeskörning augusti 1950
Bild ID: HH_3041w

   
   

Ur Henry Holms arkiv. Juni 1951.                                                                                                                                Bild ID: 3030

   
   

Ur Henry Holms arkiv. Juni 1951.                             Bild ID: 3032

Okänd bil? Vems kan det vara?

   
   

År 1929                                                           Bild ID: ROS_0100_Bil_1929.

Bild ID: ROS_0099_Bil.

   
   

Ford Costumline 1955. 1960-1966 M59015 ljusblå, 120 hk. rak sexa före detta Dr. Glistrups, Hörby.
Bilden tillsänd oss av tillsända oss  Gunnar Lindkvist

   
   

Ford Costumline 1955. 1960-1966 M59015 ljusblå, 120 hk. rak sexa före detta Dr. Glistrups, Hörby.
Bilden tillsänd oss av tillsända oss  Gunnar Lindkvist

Alvar Lindgrens taxibil. Dodge 1939-1946. M18429. 7-sitsig och kördes med gengas. Bilden tillsänd oss av tillsända oss  Gunnar Lindkvist

   
   

På våren 1903 puttrade den första bilen in i Hörby.
Illustration Greta Häggelin.

Nygatan i Hörby och året är 1931.
Foto: Carl Martinsson, i privat ägo Ingegärd Olofsson

   
   

Bilolycka på en väg någonstans i Hörbytrakten.
Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

Bilolycka på en väg någonstans i Hörbytrakten.
Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

   
   

Bilolycka på en väg någonstans i Hörbytrakten.
Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

Bilolycka på en väg någonstans i Hörbytrakten. L på registreringsskylten talar om att bilen kommer från Kristianstads län.
Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

   
   

Året är 1933, och även då hamnade man ibland sidan om vägen.
I närheten av Ekeröd. Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

I närheten av Ekeröd. Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

   
   

I närheten av Ekeröd. Foto: Carl Martinsson. Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

   
   

I närheten av Ekeröd. Foto: Carl Martinsson.
Bilden tillställd oss av Ingegärd Olofsson.

Från samma avkörning, men fotograf okänd.
Kan ev. vara Carl Martinsson även här.

   
   

Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Foto: Carl Martinsson. Fotot tillsänd oss av Ingegärd Olofsson, Hörby.
 

   
   

Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Foto: Carl Martinsson. Fotot tillsänd oss av Ingegärd Olofsson, Hörby.

   
   

Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Foto: Carl Martinsson. Fotot tillsänd oss av Ingegärd Olofsson, Hörby.

   
   

Motortävling Nya Torg den 16/10 1949. Foto: Carl Martinsson. Fotot tillsänd oss av Ingegärd Olofsson, Hörby.

Råset. Evald Olsson i sin första bil, omkring 1937.
Bild och textkälla, boken: "Förr och nu i Äspinge socken". Vill du veta mer kan du läsa boken, som ges ut av Äspinge Byaförening.

   
   

Personerna på bilden är från Bessingetrakten och emigrerade till Amerika.

   
   

Personerna på bilden är från Bessingetrakten och emigrerade till Amerika.

   
   

Personerna på bilden är från Bessingetrakten och emigrerade till Amerika.

   
   

Personerna på bilden är från Bessingetrakten och emigrerade till Amerika.

   
   

Vid Hurva bilverkstad. L på registreringsskylten betydde att man kom rån Kristianstads län. Malmöhus län hade M.

   
   

I fordonet sitter Bertil Stridh. Bertil driver i dag Ola Ols museum.

   
   

Bild ID:000859:
Asta Byström f. Andersson hade affär i Trulshärad.

Bild ID:000882:
Okänd.

   
   

Bild ID:000883:
Okänd.

Bilden kommer från Tattarp.

   
   

Opel Kadett 1937.

Min pappa måste ha köpt Opel Kadetten på slutet av 30talet. Med sin danska fru besökte  dem hennes familj i Köpenhamn, säkerligen en gång i månaden. Faktum är att min storasyster föddes i Köpenhamn på en av dessa turer, 1937. På den tiden tog det mer än 1-1/2 timmar att köra från Hörby till Malmö, och på vintern än längre, och den gamla Lundavägen, kantad av stora träd, när den blev hal, var direkt livsfarlig.

 Väl ankommen sattes bilen i Centralgaraget på Balzargatan, och sedan tog man en taxi till tågfärjan som tog  1-3/4 timmar till frihamnen och därifrån droska till  Rådhusplatsen och vidare med spårvagn, linje 2. Ja hela färden tog säker 5 timmar från dörr till dörr. Under kriget när ingen bensin fanns att uppnå pallades bilen upp och dem fick ta tåget, som tog ännu längre, och dem höll inte upp förrän det blev för farligt med nazisterna i ockuperade Danmark, som specielt bevakade båten på kajsidan och tullen. När kriget var över och dem danska släktingarna hade återvänt togs bilen ut ur förvar och turerna till Köpenhamn fortsatte. Opel Kadetten hölls i gott skick till början av 50talet då pappa köpte upp sig till en Vauxhall. På bilden här nedan kan man se troligtvis just pappas bil parkerad, på vänster sida som sig bör,  vid porten till uppgången till Hilbert Mårtenssons Damsalong. Vid den tiden hade familjen redan flyttat till Storgatan 11 från en tidigare adress på Kungsgatan, och det Sandalska huset ersatts av det nya huset med Scandinaviska Banken, som ses längre upp för gatan
Bild och text Leif Blumenau.

   
   

Elmhult 1926

   
   

Saxtorp 1936 (ovan)

Axel Persson från Älmhult. Född 1905-07-24. Axel ägde inte bilen, även om det kan se så ut.

   
   
   
   
   
   

Fulltofta skola. Målaremästare Per Olsson född i Äspinge. T. h. gesäll Brynolf vid en T-ford 1920.

Körning med lastbil vid vägarbete  Månsköp – Ilnestorp i början av 1930-talet. Vid bilarna Nils Andersson Svensköp, och fjärdingsmannen Nils Andersson, Högestad som ägde en gammal tysk krigsbil. Foto: Edvard Nilsson.

   
   

Diversehandel. Nils Lindberg var innehavare av Köinge diversehandel till 1929, sedan köpte E. A. Wilson affären och utökade handeln avsevärt, till att omfatta även kvarn och spannmålshandel. 1937 övertog sonen Evert Wilson affären.

Evert Wilsons lanthandel i Köinge omkring 1946. Evert till höger vid den nya bilen. Från vänster: barnen Jan, Lars och  Anita.
Fotograf: Edvin Johansson.

   
   

Tage Alafors mellan Ringsjöarna

Axel Ahlqvist med sin taxibil utanför sin fastighet i Ludvigsborg.
Året är 1935

   
   

Hörby Gamla Torg var ett omtyckt motiv för dåtidens fotografer. Här står bilarna och en buss snyggt och prydligt parkerade. Några trafikljus och stängsel runt torget var det inte tal om på den tiden.

Torgbild från Hörby Gamla Torg. I raden av bilar ses den lilla lastbilen det var ”Pella” från Kristianstad som sålde frukt. Ståndet med tältduk var Otto Månsson som sedan hade fruktaffären i Storgatan. Skåpbilen är bagare Jönssons från Höör, försäljaren hette Strand. Mannen i ”Trehjulingen mitt på torget var ”Träskpär” som larvat ut sina träskor på torget till försäljning. Vagnen framför ”Träsko Pär” tillhörde Hörby bageri som ägdes av Martin Nilsson. Stånden på höger sida var köttstånd den översta tillhörde Axel Svensson, nästa Ivar Andersson, Algot Olsson och Ville Jeppsson från Råby.

   
   

Nya Torg i Hörby för en del år sedan. ICA-huset är ännu inte byggt och där Plens ligger i dag såg det ut så här. En fruktaffär och en fotoaffär i samma byggnad. Lägg märke till Messerschmitten, en udda mc-bil på 3 hjull även på den tiden

   
   

Stora Hotellet i slutet av 1920-talet. Den mindre bilen i mitten är en av Volvos första bilar.

   
   

Ca. 1930. Jöns Månssons bilfirmai Hörby, nuvarande Bil-Månsson. Jöns Månsson startade sin firma på Storgatan 1922. 1927 började han sälja Ford, det var då den första A-forden tillverkades. 1930 byggde han en ny verkstad. 1944 började Månsson att sälja Volvo. 1946 byggdes ytterliggare en verkstad för lastvagnar. 1972 rivs alla hus i närheten och firman byggs ut och får det utseende som det har idag. Innan Jöns Mårtensson flyttade till Hörby hade Artur Andersson bryggeri i lokalerna.

 Taxistationen i Hörby 1938. Den låg då på Storgatan, där Winqvists Järn nu för tiden håller till. Sedermera flyttade Svenssons Järn in i lokalerna. Då, fanns det ett café i huset som ses längst upp. Taxi har sedan hållit till vid Esso bensinstationen och sedan vid Nya Torg. Därefter hade taxi sitt tillhåll på Tingsgatan på gaveln i "bokhandelshuset". Var taxi finns idag (2014) vet väl ingen. Mannen längst fram på bilden är Henning Silverberg.

   
   

En bil har parkerad vid C. F. Sjöbergs cykelaffär i Hörby. Den affär som Arnold Andersson och Gunnar Persson sedermera drev. I huset till höger låg en gång en matservering. Idag finns inte husen., här har systembolagshuset växt upp.

Storgatan i Hörby, bilarna har blivit några fler och betydligt modernare.

   
   

Året är 2012 och man hamnar fortfarande i diket.
Foto: © Gammalstorp.se.

Foto: © Gammalstorp.se.
80 år senare, och vi kan fortfrande inte köra bil.

   
   

Året är 2014 och historian upprepar sig.
Foto: © Stig Blom.

På 1930-talet.

   
   

Elsa Brorssons 10-års kallas 21 april 1949.

Bilden är tagen på den gård där Elsa Brorsson växte upp. Elsas far Martin Brorsson står till höger.

   
   

Einar

   
   

Bild ID: LW_039.

Bild ID: LW_102.

   
   

Bilden kommer från Hee.

Bild ID: LO_020.
Bil framför Fotograf oscar Nilssons atlejé i Önneköp.

   
   

Gulfmacken i Önneköp en gång i tiden.

Bensinen är slut! Nu är den sista macken i Önneköp stängd! Var det kanske bättre förr då fanns det som mest 5 st. mackar, en bit in på 1960-talet var här 4 sedan har den ena efter den andra lagts ner. Nu har den sista stängt Åke och Ulla har gjort allt dom har kunnat för att få till en fortsättning, men nix dom stora bolagen ser bara pengar. Ulla och Åke övertog macken 1962 alltså har dom drivit den i inte mindre än 47 år, vi vill tacka för dessa år. Byaföreningen Vi vill tacka alla våra kunder.
Med vänliga hälsningar Ulla och Åke.
Textkälla:  Önneköps byanytt, Nr: 2 2009.

Satserupsbor på sommarutflykt. Med tanke på flaskorna var väl inte länsman i närheten – eller var det så att han var det?

Utflykt till flyguppvisningen på Ljungbyhed 1938.

Från vänster:
Nils Nilsson, Gustav Emmertz, Kurt Nilsson i Kylestorp, Nils Jönsson och Martin Nilsson. Nils Jönssons bil en Citroen, står längst till vänster.
Källa: Satserupsboken, byn i våra hjärtan.

   
   

Vanda Nilssons bil utanför Axel Ahlqvists taxi och cykelaffär i Ludvigsborg.Början av 1930-talet.

Åkeriägare Otto Ahlqvist övertog taxirörelsen i Ludvigsborg i början av 1950-talet Otto själv vid bilen. Året här är 1953.

   
   

Ola Olssons gård i Pärup, som nu innehar gården är Else-Britt och Per-Olof Olsson. Per-Olof är brorson till Ola Olsson.


Tage Alafors mellan sjöarna.
   
   

Gösta Larssons karosseriverkstad på Kristianstadsvägen

 

 
   

Till toppen av sidan

Lastbilar

Kilhults Mejeri lades ner i slutet av december 1969. Detta är sista turen för Gustav Wilborgsson, som körde ”Svensköpsrundan” under många år. Bilden insänd av Gunell Svensson (Gustavs dotter).

   
   

Gustav Wilborgsson vid Kilhults Mejeri omkring 1955. Bilden insänd av Gunell Svensson (Gustavs dotter).

   
   

Östraby. Troligtvis Bror Stridhs lastbil, Elof Nilsson och Kurt Svensson på bilden.
Bilden insänd av Gunnar Lindgren.

Dikeskörning augusti 1950 på Kristianstadvägen ovanför handelsträdgården Lyckhem gården som tillhörde syns på fotot och hette Lyckans höjd.
Bild ID: HH_3041w. Foto: Henry Holm.

   
   

Prostgatan damen är med all säkerhet Hilda Martinsson. Säljaren från Philips är med stor säkerhet inne hos Fotograf Martinsson och försöker sälja in lampor. På den tiden sålde man direkt från bilen. Fotograf Carl Martinsson privat ägo Ingegärd Olofsson

   
   

Prostgatan i snö 6 feb. 1950. Foto: Carl Martinsson. Ingegärd Olofssons samling.

   
   

Lastbil av märket Bergman.
Ägdes av Otto Jönsson i Hurva. Den bilen är av det tyska märket Bergmann Elektrizitätswerk (bensindriven trots sitt namn) och hade registreringsnumret M3931 och var av årsmodell 1921. Otto Jönsson som köpte denna bil i februari 1924 verkade sedan ha flyttat till Hörby.
Otto Jönsson köpte sedan i februari 1926 ytterligare en lastbil av märket Bergmann Elektrizitätswerk, en lastbil som tidigare ägts av Thulin-Verken i Landskrona.

Fordbussen tillhörde Holm & Co, som kördes sträckan Höör-Hörby och Sjöbo. Föraren just på denna bilden är Erik Nilsson.

   
   

Så här transporterade man fotbollslag runt tiden 1920. Just på denna bild är det Höörs fotbollslag.

Bild ID:000894.
Här använder Oscar Johnér sin lastbil till gårdssysslor

   
   

Fordonsparken från Höörs Bryggeri. Bryggeriet lades ner i början av 1980-talet av den siste ägaren Sven Malmberg.

   
   

En lastbil från Österrike, som körde kol mellan Höörs järnvägsstation och Orup. Tidsepok omkring 1920.

   
   

Höörs första omnibus, som oftast gick mellan järnvägsstationen och sanatoriet på Orupsbacken. Någon gång användes bussen även till lite längre turer, som till Skäralid med Kopparhatten.

Timmerlass på en av C. G. Halls bilar, runt 1920.

   
   

B. Jönssons tre bilar, som körde ut deras produkter, inte bara i tätorten Höör, utan även på landsbygden. Tidepok runt 1920.
Jönssons bageris tre bilar. Bagaremästare Oscar Jönsson övertog år 1922 en liten caférörelse vid Järnvägsgatan som hette Idun. Rörelsen utökades under åren. Enligt dåtida jämförelse vad det ett stort bageri och konditori med många anställda. Tre bilar körde ut de nybakade produkterna i bygden. En strukturomvandling har skett med den gamla bagerinäringen.

   
   

Bagaremästare Oscar Jönsson övertog år 1922 en liten caférörelse vid Järnvägsgatan, som hette Idun. Rörelsen utökades under årens lopp. Enligt dåtida mått var det ett stort bageri och konditori med många anställda. Tre bilar körde ut de nybakade produkterna i bygden.

   
   

Bild ID: Fordon_017.

Bilden visar en i Sverige tämligen ovanlig fyrhjulsdriven amerikansk lastbil av märket FWD (Four Wheel Drive).
Bilen hade registreringsnumret M3182 och blev tidigt i mars månad 1921 registrerad på AB Körners Gjuteri & Mekaniska Verkstad i Eslöv.
Text: Kjell Nessrup.

   
   
   
   

Vägverkets lastbil, omkring 1925.

   
   

Svensköpsungdomar på utfärd till Skäralid 1920-1922 med fjärdingsman Nils Andersson i Högestad vid ratten. Bilen är överblivet krigsmateriel från västfronten under första världskriget. Detta blev Svensköps första lastbil.
Märk de massiva däcken och drivkedjorna.

En resa från Svenssköp till okänd ort.

   
   

Axel Espersson körde mjölk till Eslöv och Herman Espersson fick åka med för han skulle möta sin fästmö Stina som kom med tåget till Eslöv. Han hade med sin lillasyster Viola. Grabben är Axels yngre bror Karl-Erik Espersson. Axel och Karl-Erik är kusiner med Herman och Viola.

Hörby. Fyra mekare poserar stolt för fotografen. Bilden är hämtad från Ljunggrens bilverkstad som en gång i tiden låg vid nuvarande Ekstrands varuhall.

   
   

1942. Plogen fast på väg mot Hörby, vid norra vägen i Årröd. Det var vägstyrelsens plog som satt fast en vecka på gamla väg 13. Notera stolparna för el och telefonledningar. Foto: Knut Hylen.

Hörby Gamla Torg. Bensinstationen framför Kjellkvist hade Anders ”Vettu” Nilsson.

   
   

Bild ID: Bessinge/EO_0011.

Söndagsutflykt till Forsakar?
Här kör Oscar Johnér för söndagsskolan i Kölleröd på utflykt till Maltesholm slott. Vi sitter på halmsäckar och alla har väldigt roligt, berättar Gully Johnér gift Lindberg som sitter med på flaket. Ledarna för söndagsskolan är Ola och Astrid Persson, hon var även deras småskollärarinna.
(Alvys tankar: på hemsidan under bilden står Söndagsutflykt till Forsakar. Johnér körde på utflykt varje år så jag tror uppgift lämnaren tänker på fel år. Gully är Oscars dotter och lämnade dessa uppgifter till mej för 20 år sedan, hon lever ännu så jag har frågat igen och hon minns).

Axel Ahlqvist med sin taxibil utanför sin fastighet i Ludvigsborg.
Året är 1935.

   
   

Grustäckterna i Häggenäs och Ludvigsborg.

Vägverkets lastbil, omkring 1925.

   
   

Otto Ahlqvist. året är 1927.

Otto Ahlqvist.

   
   

Åkeriägare Otto Ahlqvist. Året här är 1928.

Viktor Andersson med sin ”mjölkabil” på 1930-talet.

   
   

Bild ID:000891.
Johnérs första lastbil. Johnér körde handelsturer till Malmö och sålde bl.a. fisk, potatis och ägg. Detta fotot togs och användes som reklam för Michelin däck.

Bild ID:000893.
Slåttergänget: Gully, Herty Johnér, Ernst Nilsson, Gunnar Henriksson, Oscar och Jöns Johnér.

Vennaröds telegrafanstalt lades ner lades ner 1957. Här är förmodligen det sista flyttlasset.

Bilden ovan av Gerda Grahn och Knut Nilsson stående framför flyttlasset togs av min far, Olle Nilsson, sedan han hjälpt dem att lasta bohaget på lastbilen. Flytten gick sedan till en lägenhet i Eslöv.

Knut jobbade som chaufför på Eslöv-Hörbys lastbilscentral där han fått låna bilen. För övrigt var Gerda och Knut inte gifta utan "sambor" vilket inte var så vanligt på den tiden.

Gerdas bror Ernst Grahn drev ett tag Gamla Boo kaffeservering mellan Ringsjöarna. Ernst Grahns son, Steve är väl mest känd för sin TV-reklam om "köbekagor" + att han uppträder som trubadur i olika sammanhang.
Christer Nilsson

   
   

Bild ID:000892.
Oscar Johnér framför nybyggda villan. Han satte in löstagbara bänkar och sidostycken med fönster på sin lastbil och körde på helgen många vänner till gudstjänst i Tollarp.

Söndagsutflykt till Forsakar.

   

Till toppen av sidan

Bussar

Buss på ingång till Gamla Torg – med hjälp av en polis?
Foto: Bengt Edquist.

   
   

Bussgaragen norr om järnvägsstationen
Bild ID: HH_3048w

   
   

Hörby Linje & Turisttrafik var på 1930-1940 -talet privatägda bussar som stod för landsvägskommunikationen och utgick från orten där ägaren till bussarna bodde alltså Hörby. Henning Jeppsson ägde tre bussar som dagligen trafikerade linjen Hörby-Lund. Bussarna utgick från Gamla Torg stationshuset var ett litet utrymme på gaveln till Per Mörks gård.
Foto: Carl Martinsson och i privata ägo Ingegärd Olofsson.

   
   

Gamla Torg1950. Foto: Carl Martinsson. Ingegärd Olofssons samling.

   
   
   
   

Äppelförsäljning på Gamla Torg i Hörby  1950. Eric Lundquist.

Utsikt från kyrktornet, Gamla Torg o Storgatan. På Torget står ”Ispinna Betty” Betty Svensson.

Vänster: 1. Nya Garnboden, Holmbergs Eftr. Ur och Guld Anna och Iris Hasts hattaffär. 2. Skymtar nybyggda Konsum och Postkontoret. 3. Längst upp Tornet, där Tornbos möbler startade.
Höger: 1. Kjällkvist Ur och Guld. 2. Här har Hilbert Mårtensson haft frisörsalong. 3. Rosenbergska huset. Nuvarande Wilsons Radio. 4. Rydbergska fastigheten. I källaren Speceriaffär, Ebbas matservering. 5. Läsestugan, med missionsbokhandel, in på gården järnhandlare Perssons stallar och kollager. 6. Konditori Fenix. 7. Smed Henriksson. 8. ? 9. Hörnfastigheten Kungsgatan – Kristianstadsvägen. (Storgatan)

   
   

Huset bakom bussen är Sydbanken, men var?

   
   

Gamla torg i Hörby

 
   
   

Äggföreningens utfärd till Göteborg 1952.

   
Vill du se mer gamla fordon av alla de slag så besök  Perras Motor Nostalgi
   

Till toppen av sidan

Cyklar

Bild ID:000900.
Anna Persson Önneköp f. 1869 gift Ågren.
Foto tagit i en fotoateljé med sin cykel. detta
visar hur viktig och värdefull cykeln var redan då.
Förmodligen i Oscar Nilssons ateljé i Önneköp
då denna matta återkommer på många bilder.

Bild ID: 000795.
Man på cykel.

   
   

   
   

Bild ID: ROS_0290_Cyklister.

   
   
   
   
   
   

Bessinge.

Utfärd till Övedskloster, från bessinge.

   
   

Byrhultsgård 1926

Bild ID: LW_113 Fogdarp.

 

   
   

Bild ID: LW_112. Fogdarp.

   
   

Från vänster. Evy Magnusson, Elsa Jacobsson och Ester Magnusson. Alla från Årröd.

På var sin velociped som det kallades före cykel står Anton Linderos med senaste modellen utan stänkskärmar så regnade det stänkte det bra i ansiktet från framhjulet och från backhjulet blev nog ryggen rätt våt. Efter att Anton Linderos slutat med lanthandeln, började han istället att ägna sig åt att förmedla och sälja fastigheter. En nog så mer lönande sysselsättning än att vara lanthandlare. Foto: Ola Olsson och bilden är tagen i Elmhult.

   
   

Kjell Eng med sin cykel. Enligt uppgift bör bilden komma från mitten av 1930-talet.

Bild ID: 001477
Två damer på en tandemcykel, från Önneköpstrakten

   
   

Bild ID: 001497.
Två damer i Önneköpstrakten.

Bild ID: 001000
Fotograf P. Andersson, Winslöf
Cyklist, förmodligen från Önneköpstrakten

   

Till toppen av sidan

Traktorer

Traktor och bindare. Insänt av Bertil Stridh. Sittande i traktorn, Nils August Nilsson. Brunslöv 4. Traktor: Cormic 1020 eller 1030.
årsmodell förmodligen runt 1915. Bilden tillsänd av Gustav Andersson Hjularöd.

   
   

Tidningsklippet insänt av Bertil Stridh.

 
 
   
   

Nils Hansson bearbetar sina marker i Gammalstorp.
Läs mer om gengastraktorer här. Öppnas i nytt fönster

   
   

Nils Holmgren – Långaröd mannen till vänster är född i Tormestorp, Östra Sallerups socken. Han bodde på olika gårdar i Ingemanstorp. Holmgren arbetade mycket med täckning av halmtak. Men han körde tidvis också tröska för tröskbolag. Holmgren bodde några år i Amerika, men bosatte sig slutligen i Långaröd där han köpte ett hus. Nils Mårtensson – Buss. Mannen till höger har under hela sin levnad varit bosatt i Buus. Där hjälpte han sina föräldrar på deras gård. (Gården ägs numera av Ragnar Mårtensson). Efter försäljningen av gården hjälpte N. Mårtensson bönderna i byn med diverse arbeten. Kortet som är taget omkring 1920 visar dem vid ångtröskverket.

Bild ID: LO_003. Bofors traktor, från Önneköpstrakten.
Hej
På bilden är det en 40 hk Bofors råoljetraktor. Enligt Bofors uppgifter  levererades traktor nr. 9  den 22 juli 1933,  som stationärtraktor till Långaröds & Viggarums Tröskförening i Önneköp.
Det såldes få Bofortraktorer så traktorn på bilden är troligen nr 9.
Uppgiftslämnare Anders Häggström.

   
   

Från tidningen Mellersta Skåne 1944. Tidningsklippet insänt av  Leif Blumenau, som han funnit i bibliotekets källare.

   

Ni som är intresserade av olika typer av fordon och maskiner har en trevlig sida här: www.maskinskyddarna.nu

   

Året är 1934.

   
   

Bessinge spruthus. Spruthuset flyttades med hjälp av Per Nilssons traktor av typ Fordson Major. Jag var med och tittade på när det hände men kan inte med säkerhet ange årtalet exakt. Det var dock i början av 1950-talet.
Med vänlig hälsning, Lennart Andersson.
Kan vara ett annat hus än "spruthuset" – någon som vet?

Året är 1935.

   
   

Grönalund.

   
   

Hörby Lantmannaskola 8 april 1959-1960. Yvon kör traktor.

 

Skördearbete 1929. Fulltofta gårds första traktor inspekteras av ladufogden Otto Nilsson. Det var en Mccormick järnhjulstraktor förspänd en självbindare. Ynglingen på självbindaren är Gösta Persson. Bakom bindaren ses Anton Svensson.

   
   

Hee 1:3. Foto: Elsa Hansson, 1960.

Hee 1:3. Nils Hansson i traktorn, Sten-Åke Hansson på den nya självbindaren. Majsfält i bakgrunden. Foto: Elsa Hansson, 1956.

   
   

1930. Huggning av vårsäd med självbindare. A. Eriksson och Nils Andersson. Hultagård, som på 1400-talet var Svensköps sockens största och enda gård med en areal av 800 tunnland. Men på 1600-talets slut styckades gården upp I mindre jordbruksenheter och 1950 sålde sista ägaren Hultagård till Domänverket, som rev alla byggnaderna inklusive bonings huset på gården och planterade skog på hela arealen. På bilden kör man en traktor med järnhjul vilket var mest vanligt på 1930-talet. Tungstyrd var traktorn och några år senare kom traktorer med gummihjul, vilket var betydligt lättare att hantera.

   
   

Byggnaderna i Rövarkulan rivs 1972.
Foto: © Per Olsson, Löberöd.

Henning och Gösta hugger säd i Västerstad.
Henning Andersson på traktorn och brodern Gösta Andersson på självbindaren, framför står Sven Henningsson, året är 1957.

   
   

Bild ID: 001483
Traktor med slåttermaskin.

Bild ID: 000801.
Claes Tofftin kör traktor med gengas.

   
   

Bild från motorträffar som är i Gärsnäs på Österlen 1:a tisdagen i varje månad. Foto: © Fred Lundberg.

Vill du kolla in fler motorträffar i Skåne så har du dem här.

Bild från motorträffar som är i Killhult sista onsdagen i varje månad. Foto: © Fred Lundberg.

Vill du kolla in fler motorträffar i Skåne så har du dem här.

   

Till toppen av sidan

Stridsvagnar

Stridsvagn på övning från P2 i Hässleholm. Inte en helt vanlig syn i Bessinge.

 
   

Till toppen av sidan

Utryckningsfordon

Denna brandbil levererades till Härnösand.

En brandbil under byggnad, med verkstadsägaren Gösta Larsson stående på golvet,

   
   

Fulltoftas Frivilliga Brandkår.
Från: vänster, Arne Persson och Edvin Persson, vid brandsprutan. Herbert Andersson övriga okända. November 1945.

Fulltoftas  brandbil var av märket Ford 1937.
Övre raden från vänster: Ingvar Persson, Erik Eskilsson, Arne Persson och Johan Bernersson. Året är 1945.
Nedre raden från vänster: Göte Bengtsson, Viktor Thoma, Uno Andersson, Edvin Persson och Charles Månsson.

   
   

Önneköps brandbil. År 1924 startade en frivillig brandkår i Långaröds kommun. Genom att anordna fester och insamlingar lyckades man köpa sockens första brandbil samma år. Kommunen vägrade emellertid att stödja de frivilliga, som tröttnade och nedlade verksamheten år 1930. Kommunen stod i princip utan brandförsvar i flera år, men då Jönstorps skola brann ner 1936 rustades brandförsvaret åter upp, nu i kommunal regi. Foto: Oskar Nilsson, Önneköp

Bild från motorträffar som är i Gärsnäs på Österlen 1:a tisdagen i varje månad. Foto: © Fred Lundberg.

   

Till toppen av sidan

Diverse fordon

Inspektionsdressin på linjen Kristianstad - Hörby 1961.
Bilden hämtad från www.samlingsportalen.se

   
   

Till toppen av sidan

Motorannonser och annat nostalgiskt

Biljournalen 1939.

Biljournalen 1939.

   
   

Fakturan daterad 10/1-1934.

   
   
   
   

Fakturan daterad 17/8-1933.

   
   
   
   

Garantisedel daterad 16/3-1966.

   
   
   
   

Biljournalen 1939.

Skånes Automobilregister.

   
   

Biljournalen 1939.

   
   

Biljournalen 1939.

   
   

Skånes Automobilregister.

Skånes Automobilregister.

   
   

Biljournalen 1939.

   
   

Biljournalen 1939.

Biljournalen 1939.

   
   

Biljournalen 1939.

Biljournalen 1939.

   
   

Biljournalen 1939.

Biljournalen 1939.

   
   

Biljournalen 1939.

Biljournalen 1939.

   
   

Vi och våra bilar Opel 1938.

Vi och våra bilar Opel 1938.

   
   

Vi och våra bilar Opel 1938.

   
   

Vi och våra bilar Opel 1938.

Vi och våra bilar Opel 1938.

   
   

Vi och våra bilar Opel 1938_0014

Vi och våra bilar Opel 1938_0014

   
   

Vi och våra bilar Opel 1938.

   
   

Skånes Automobilregister.

   
   

Vi och våra bilar Opel 1938_0014

Vi och våra bilar Opel 1938_0014

   
   

 

Skånes Automobilregister.

   
   

Skånes Automobilregister.

Skånes Automobilregister.

   
   

Skånes Automobilregister.

Skånes Automobilregister.

   
   

Skånes Automobilregister.

Skånes Automobilregister.

   
   

Skånes Automobilregister.

   
   
 
   
   
   
Alla annonser, kvitt etc. är tillsända oss från Gunnar Lindkvist  
   

Till toppen av sidan

 

Häst och Vagn

Bild ID: Hast_001.jpg

   

Till toppen av sidan

 

Lingrävare

Första spadtaget för Hörbys automatsstation 1956-01-10. Mannen till höger är telegrafarbetaren Thure berglund, Hörby.

   
   

Lingrävare. Plats okänd.
Bild ID: HH_3067w

 Automatstation 1956-01-10
Bild ID: HH_3070w

   
   

Lingrävare. Plats okänd.
Bild ID: HH_3068w

   
   

Originalfotot i privat ägo Ingegärd Olofsson (Martinsson).

   
   

Originalfotot i privat ägo Ingegärd Olofsson (Martinsson).

   
   

Till toppen av sidan

 

Till startsidan Till menyn gamla bilder Senaste uppdateringarna