Bombplanet som störtade i Svensköp
Information till våra besökare | |
Henry Holm. † 6 juni 2013 |
Henry Holm en av våra mest välkända profiler
i Mellanskåne. Henry Holm är tyvärr inte längre med oss, men han har efterlämnat en stor journalistisk och bildskatt. Detta fantastiska material har ställt till vårt förfogande genom arvingarna och vi har nära kontakt med hans son Peter Holm. På denna sida kommer vi att presentera material från den ohyggliga natten i Svensköp då Sergeant Douglas King och hans besättning störtade med sitt Lancaster bombplan.. Material som aldrig tidigare publicerats t. ex. den privata korrespondens och vänskap, som uppstod mellan Henry och Douglas efter kriget och som varade livet ut. Det har inte varit helt enkelt att lägga upp detta material i kronologisk ordning på sidan, så där hoppas vi på ert överseende som besökare, och istället att ni kan tänka er tillbaka till 1944. Berättelser komman direkt från källan – piloten Douglas King. |
Meny för den stora flygnatten i Svensköp och därtill förknippade händelser |
||
|
||
Till Henry Holms menysida för att se andra artiklar och bilder från en svunnen tid |
Mer original blir det inte. Holms arbetsmaterial till den stora flygnatten 29 - 30 augusti 1944 | |
© Dokument från familjen Holms privata samlingar. |
|
Svensköp 1944. Den stora flygnatten 29-30 augusti | |
Natten mellan 29-30 augusti 1944 störtade flera allierade bombplan i Skåne. Ett av dem slog ner utanför Svensköp. | |
Vid byn Svensköp
öster om Hörby, störtade en Lancasterbombare endast 80 meter från lantbrukare
Sven Nilssons gård. Även i detta fall skedde en kraftig detonation vid
nedslaget, och fönsterrutor krossades vida omkring. Värst åtgången blev grannen
lantbrukare Wilborg Nilssons, gård, där samtliga fönsterrutor sprängdes och
dörrarna rycktes loss och slungades långa vägar. Vid kraschen träffade planet de
telefonledningar och kraftledningar, som gick över den äng där planet störtade.
Ledningarna gick av och ängsmarken fattade eld, vilken dock snart släcktes av
militär och hemvärn. Vittnen hävdade bestämt att detta plan blivit nedskjutet, och senare konstaterades att det var svenskt luftvärn som skjutit ned planet. Piloten hittades oskadd i Ilnestorp och han uppgav att den övriga besättningen hade hoppat ut tidigare. |
Planet brann upp fullständigt och bland
spillrorna hittades den förbrända kroppen av en av besättningsmännen. På
stranden söder om Åhus hittade några fiskare ytterligare två döda
besättningsmän. De hade troligen drunknat, för de verkade inte ha några
skador och hade lyckats befria sig från skor och fallskärmar. Övriga tre
besättningsmän hade troligen hoppat ut över havet och omkommit. Planet hade sju besättningsmän, varav en överlevde, tre omkom och tre saknas. De omkomna begravdes i Helsingborg. Det var Sergeant Herbert William Causley, RAF, Sergeant Charles Burton Hill, RAF, och Sergeant Derrick Leonard Desmond Moon, RAF. Källa: www.hembygdshistoria.se |
Avro Lancaster, RAF med sju mans besättning. Det tillverkades mer än 7000 sådana bombplan, varav ungefär hälften gick förlorade under kriget. Foto: Royal Air Force. |
|
Besättningen som var med på planet. mer information om besättningsman hittar du genom att klicka på deras bilder ovan. |
|
Fotograf okänd. |
|
Dambuster-Bomb. Fotograf okänd. |
Här lastas bomber på en Lancaster. |
Fotograf okänd. |
|
Piloten Sergeant Douglas King, som flög den Lancaster som störtade i
Svensköp. Här i sin trädgård. King var den som hoppade sist från planet
och den ende överlevande av besättningen. |
|
En film om det störtade bombplanet i Svensköp 1944. |
|
Bilder från kraschen | |
Foto: Postum Johan Winér, Svensköp. Året är 1944. Bilderna tillsända oss
av Bertil Stridh. |
|
Svensköp, onsdag 30 augusti 1944 Vid byn Svensköp, öster om Hörby, störtade
en Lancasterbombare endast 80 meter från lantbrukare Sven Nilssons gård.
Även i detta fall skedde en kraftig detonation vid nedslaget, och
fönsterrutor krossades vida omkring. Värst åtgången blev grannen
lantbrukare Wilborg Nilssons, gård, där samtliga fönsterrutor sprängdes
och dörrarna rycktes loss och slungades långa vägar. Vid kraschen träffade
planet de telefonledningar och kraftledningar, som gick över den äng där
planet störtade. Ledningarna gick av och ängsmarken fattade eld, vilken
dock snart släcktes av militär och hemvärn. |
Piloten hittades oskadd i Ilnestorp och han
uppgav att den övriga besättningen hade hoppat ut tidigare. Planet brann
upp fullständigt och bland spillrorna hittades den förbrända kroppen av en
av besättningsmännen. På stranden söder om Åhus hittade några fiskare
ytterligare två döda besättningsmän. De hade troligen drunknat, för de
verkade inte ha några skador och hade lyckats befria sig från skor och
fallskärmar. Övriga tre besättningsmän hade troligen hoppat ut över havet
och omkommit. Textkälla: www.hembygdshistoria.se |
Foto: Postum Johan Winér, Svensköp. Året är 1944. Bilderna tillsända oss
av Bertil Stridh. |
|
Minnesplatsen idag | |
Här störtade Lancasterbombaren 1944 i Svensköp. En minnesplats för dessa
modiga män har skapats på platsen. |
|
Foto 2017: © Fred Lundberg. |
Foto 2017: © Fred Lundberg. |
Foto 2017: © Fred Lundberg. |
|
Detalj av Hörbys monomentalmålning, som visar de flygare från den 75:e Nyaländska skvadronen som störtade i Svensköp 30 augusti 1944.
Från vänster: |
|
Vi presenterar här nedan två
brev i färgoriginal. All övrig brevväxling mellan Henry Holm och Piloten
Douglas King presenteras i svartvita PDF-filer för att få så få kB
som möjligt, allt för att göra en snabbare uppladdning av dokumenten. Där finns också översättningar till svenska. Du kan läsa fler brev och annat här som PDF-dokument. Detta för att spara Kb och få en snabbar uppladdning på sidan. |
|
©
Brev från Henry Holm till Sergeant Douglas King |
|
©
Brev från Sergeant Douglas King till Henry Holm. |
|
Diverse militära dokument | |
Bild ID: HH_2884 |
|
©c
Dokument från familjen Holms privata samlingar. |
|
Dokumentkälla: Forsvarsstaben 1944-09-05. Hämtad från: Forced Landing Collection |
|
Militärbegravning, Pålsjö krigskyrkogård | |
Fo-pastor Sundin viger stoften till jorden.
Honnör för de fallna. |
Begravningen, torsdag 7 september 1944 Omkring 3.000 personer deltog i begravningen som ägde rum ute i det fria på Pålsjö kyrkogård, torsdagen den 7 september klockan två på eftermiddagen. Det var den dittills största militärbegravning som förekommit i Helsingborg. Ett altare hade rests på en stor gräsmatta i närheten av de brittiska krigsgravarna. Framför altaret låg den brittiska flaggan utbredd och på ömse sidor om denna var kistorna placerade, tio på den ena sidan och elva på den andra. På varje kista låg en bukett av vita krysantemum från brittiska legationen och framför var och en, en krans med blå–gula band från svenska försvarsmakten. Bakom altaret stod en honnörspluton, och vid varje kista stod en svensk soldat som hedersvakt. Framför altaret var placerad en vacker krans med blå–gula band och inskriptionen ”From the Crown–Princess of Sweden” (Louise Mountbatten). Som en hedersbetygelse åt de stupade flygarna flög ett av svenska luftvapnets plan över begravningsplatsen under sorgeakten. Dagen efter begravningen hölls en minneshögtid på Skäldervikens vatten, på den plats där det ena av flygplanen störtade och sjönk. De som deltog var brittiske konsuln E. T. Grew, vice konsuln Curt Westrup, brittiska legationspastorn reverend Jones, försvarsområdesbefälhavaren överste Bengt Reuterskiöld, samt stabschefen kapten Alvar Linde och andra officerare i staben. I Arild gick de ombord på ett av flottans fartyg, för vidare färd till nedslagsplatsen. Vädret var långt ifrån det bästa; vinden var hård och sjön ganska gropig. När man närmade sig olycksplatsen kom en våldsam regnskur, men den hade gått över när man nådde fram till platsen. Man höll där en kort minneshögtid, som avslutades med att tre kransar sänktes i vågorna. När dessa sjunkit, och man gjort en sista honnör, återvände man till land igen Källa: www.hembygdshistoria.se |
En publikbild från den stämningsfulla jordfästningen. |
En psalm inleder högtidligheten. Fr. v. ses överste Reuterskiöld, konsul C. Westrup, löjtnant Melander, fältpredikant Björkestig och fo–pastor Sundin. |
Konsul Westrup nedlägger en krans. |
|
Pålsjö krigskyrkogård | |
Pålsjö krigskyrkogård består av två delar; den brittiska och den tyska. Där vilar nästan bara soldater som stupade under andra världskriget. Den brittiska gravplatsen anlades och underhålls av the Commonwealth War Graves Commission, d.v.s. brittiska samväldets krigsgravstjänst. |
På denna kyrkogård ligger 47 flygare; 36 från
Royal Air Force (RAF), varav en sydafrikan, 9 från Royal Canadian Air
Force (RCAF) och 2 från Royal Australian Air Force (RAAF). Samtliga dessa
dödades under andra världskriget.
Källa: www.hembygdshistoria.se |
Pålsjö kyrkogård april 1989. |
|
Begravningen den 7 september 1944 av allierade flygare som störtade under ”Stora flygnatten” den 29 – 30 augusti 1944 |
|
Bildkälla: 1944-09-07. Kulturmagasinet i Helsingborg. |
Bildkälla: 1944-09-07. Kulturmagasinet i Helsingborg. |
Bildkälla: 1944-09-07. Kulturmagasinet i Helsingborg. |
Bildkälla: 1944-09-07. Kulturmagasinet i Helsingborg. |
1945-07-30. Flygmarskalk Harris ("Bomber Harris") på besök. Ceremoni vid stupade engelska piloters gravar på Pålsjö kyrkogård. |
1945-07-30. Flygmarskalk Harris ("Bomber Harris") på besök. Ceremoni vid stupade engelska piloters gravar på Pålsjö kyrkogård. |
Flygmarskalk Harris ”Bomber Harris” på besök i Helsingborg. Ceremoni vid stupade engelska piloters gravar på Pålsjö kyrkogård. Bilderna är tagna av Lindberg Foto den 3 juli 1945. Bomber var Harris smeknamn som ung och hade inget med hans jobb som RAF:s Bomber Command. |
|
1945-07-30. Flygmarskalk Harris ("Bomber Harris") på besök. Ceremoni vid stupade engelska piloters gravar på Pålsjö kyrkogård. |
1945-07-30. Flygmarskalk Harris ("Bomber Harris") på besök. Ceremoni vid stupade engelska piloters gravar på Pålsjö kyrkogård. |
Flygmarskalk Harris kallades även för "Bomber Harris". | |
1944-07-17. |
|
Bilderna från militärbegravningen på 1940-talet. (saknar upphovsrätt pga. av ålder). Bildkälla: www.kringla.nu | |
Besättningen på planet | ||
Pilot: F/Sergant Douglas King RAFVR Piloten King hoppade sist, landade i Ilnestorp nära Tollarp och var den ende överlevanden. |
Douglas King på äldre dagar. |
|
Färdmekaniker: Saknad:
Service Number 1777282 Son of John and Annie Callan, of Gateshead, Co. Durham. |
Navigatör: Saknad: Service Number 428918 Son of Eli and Elizabeth Watson; husband of Isabella Muirhead Watson, of Mornington, Dunedin, New Zealand.
|
Bombfällare: Saknad:
Service Number 424777 Son of James and Margaret Woodburn Fitzgerald, of Port Chalmers, Otago, New Zealand. |
Akterskytt:
Service Number 1199994. Son of Bertie and Daisy Elizabeth Causley, of Hele, Torquay, Devon. |
Causley H W Sergant 1199994 RAF sk omkommen Pålsjö E15.20 |
Många år senare och fortfarande välvårdade.
|
Radiooperatör: Omkom i havet utanför Åhus efter fallskärmshoppet när planet blivit träffat. Omkom, antingen genom drunkning eller kölden från havet. Service
Number 1372387 Son of James and Annie Hill, of Coaltown of Wemyss, Fife. |
Hill C B Sergant 1372384 RAF sig omkommen Pålsjö E15.79 |
Många år senare och fortfarande välvårdade. |
Tornskytt: Sergant Derrick Leonard Moon RAFVR från Wandsworth, London, England. Omkom i havet utanför Åhus efter fallskärmshoppet när planet blivit träffat. Omkom, antingen genom drunkning eller kölden från havet. Service
Number 1626105 Son of Leonard Pantry Moon and Edith Emily Moon, of West Norwood, London. |
Moon D L D Sergant 1626105 RAF sk omkommen Pålsjö E15.77 |
Många år senare och fortfarande välvårdade. |
Utsnitt av tätorten Hörbys monomentalmålning i Skåne på komunhuset, som visar de flygare från den 75:e Nyaländska skvadronen som
störtade i Svensköp 30 augusti 1944. |
||
Länkar | ||
Länk: Commemorating the fallen. Hemsida där man kan man söka efter personer som dog under de två världskrigen. | ||
Länk: Påljö krigskyrkogård i Hälsingborg. Av Carin Olofsson. | ||
Länk: Forced Landing Collection Porträttbilderna på flygarna (som numera saknar upphovsrätt pga. av ålder). |
Skadereglering för bomplanet | |
Dokumenten oss tillställda av Bertil Stridh. |
|
Dokumenten oss tillställda av Bertil Stridh. |
|
Dokumenten oss tillställda av Bertil Stridh. |
|
Julkort | |
Julkort 1989 | Julkort 1990 |
Julkort från Piloten King till Henry Holm. Bild ID: HH_2913 |
Julkort från Piloten King till Henry Holm. Bild ID: HH_2912
Översättning av ovan julkort (HH_2912) av Peter Holm Käre Henry Jag beklagar att jag inte besvarat ditt brev från april och ber om förståelse. Roligt att du uppskattade semestern med din son i USA. Vi har aldrig varit där och tror inte vi kommer att resa dit nu i vår ålder, men man vet aldrig. Har du sålt ditt hus nu? Om det är så hoppas jag att det här brevet eftersänds. Var vänlig och ge oss din nya adress om du har flyttat. Vi hoppas du mår lite bättre nu och inte känner dig så ensam. Jag inser att livet är annorlunda men det sägs att tiden läker sår och framtiden ter sig lite ljusare. Hoppas det är så. Vi mår båda bra, och min hustru har återhämtat sig från sin operation, en godartad hjärntumör. Var vänlig och håll kontakten, kanske vi ses en dag. |
Julkort 1991 | Julkort 1994 |
Julkort från Piloten King till Henry Holm. Bild ID: HH_2911 Översättning av ovan julkort (HH_2911) av Peter Holm Käre Henry, Vi hoppas du har kommit till ro i din lägenhet och du tycker den är bra. Vi har haft en ganska kall period här på Guernsey de senaste två till tre veckorna och det har varit dimma. November kan vara mycket regnig på Guernsey men inte detta året. Det var min tur att vara på sjukhuset det här året. I februari hade vi snö på vägarna och jag skadade min vänstra ankel tror något bröts och ligament skadades. Jag tillbringade två veckor på sjukhus och man satte in en platta för att hålla ihop ankeln. Jag kunde inte röra mig speciellt bra på flera veckor men till slut med hjälp av kryckor och efter nästan två månader kunde jag köra bil igen. Men än så länge har jag inte klarat av att spela golf och kommer förmodligen inte att göra det igen. Jag är glad att Joy har återhämtat sig från sin operation och för ett normalt liv nu. Men vi är båda nu 70 år så vi gör inget spännande. Vi har nu ett litet barnbarn på ett år och hon kommer varje veckoslut och håller oss sysselsatta.
Vi önskar båda två
dig en god jul och ett lyckosamt gott nytt år. Med vänliga hälsningar |
Julkort från Piloten King till Henry Holm. Bild ID: HH_2910
Översättning av ovan julkort (HH_2910) av Peter Holm Jag hoppas det här brevet kommer fram till dig. Förra året kunde vi inte skicka något brev till dig ty vi hade blivit av med vår adressbok. Men jag hittade ett av dina gamla brev när jag genomsökte huset. Jag har egentligen inga nyheter för dig eftersom vi lever ett ganska stillsamt liv numera. Sommaren har varit riktigt dålig i år. Mycket lite solsken och de senaste månaderna har varit grå och regniga. Det regnar faktiskt just nu. Hoppas det har varit bättre för dig. Sköt om dig. Hjärtliga hälsningar Douglas
Förmodligen det sista julkortet piloten Douglas King
sände till Henry Holm. år okänt. |
Alla julkort från familjen Holms privata samlingar. | |
Förteckning / länkar till dokument |
Kort beskrivning
på vad dokumenten innehåller. Du klickar på flagorna för att se dokumentet och i originalspråket. Några filer är översatta till svenska, och andra kan vara renskrivna för bättre läsbarhet. |
PDF original dokument |
PDF - JPG Översättning |
Bild ID |
1944 | Länk | Länk | HH |
1944-08-31 Telegram Hemligstämplat. | 2884 | ||
1944-08-30 Besättningslistor Försvarsstaben. | 2885 | ||
1944-08-30 Liken hittas. | 2888 | ||
1944-09-05 Förhör med Flight Sergant King. | 2887 | ||
Från löjtnant G Malmström till ? | 2892 | ||
1944-00-00 Registerkort Engelskt Lancaster. | 2896 | ||
1944-12-20 Skadereglering (JPG-fil) | |||
1966 | Länk | Länk | HH |
1966-01-26 Personligt brev från Bruce Robertsson till King. | 2886 | ||
1974 | Länk | Länk | HH |
Nödlandade flygplan i Sverige 1939 - 1945. | 2883 | ||
1988 | Länk | Länk | HH |
1988-08-24 Ministry of Defence.pdf | 2880 | ||
1988-10-07 Ministry of Defence. Brev till Henry Holm från Ministry of Defence | 2876 | ||
1988-10-31 Brev till RAF PMC Barnwood Sergeant Douglas King, från H. Holm | 2881 | ||
1988-11-23 Från Ministry of Defence. till Henry Holm | 2882 | ||
1989 | Länk | Länk | HH |
1989-02-01 Brev Henry Holm till Sergeant Douglas King. | 2889 | ||
1989-02-05 Brev från Sergeant Douglas King till Henry Holm. | 2895 | ||
1989-02-23 Krigsarkivet | 2879 | ||
1989-03-22 Krigsarkivet. | 2877 | ||
1989-03-20 Brev från Sergeant Douglas King till Henry Holm. | 2894 | ||
1989-08-18 Brev från Sergeant Douglas King till Henry Holm. | 2915 | ||
1989-10-16 Brev från Sergeant Douglas King till Henry Holm. | 2914 | ||
1989-12-01 Brev från Sergeant Douglas King till Henry Holm. | 2893 | ||
Anteckningar. | 2878 | ||
1989 | Länk | Länk | HH |
1989-00-00 Arbetsmatreial på tidningen för Henry Holm. | 2901 | ||
1989-00-00 Arbetsmatreial på tidningen för Henry Holm. | 2902 | ||
1989-00-00 Arbetsmatreial på tidningen för Henry Holm. | 2903 | ||
1989-12-24 Julkort från Sergeant Douglas King till Henry Holm. |
Till Julkort |
2913 | |
1990 | Länk | Länk | |
1990-12-24 Julkort från Sergeant Douglas King till Henry Holm. |
Till jukort |
2912 | |
1991 | Länk | Länk | HH |
1991-12-24 Julkort från Sergeant Douglas King till Henry Holm. |
Till jukort |
2911 | |
1994 | Länk | Länk | HH |
1994-12-24 Julkort från Sergeant Douglas King till Henry Holm. |
Till julkort |
2910 |
Andra länkar som refererar till kris- och krigstider | |||
Skyddet mot ryssen. |
Om kriget kommer |
Stenhusen |
Upphovsrätt, källor och lite annat | |
I denna presentation av flygkraschen i
Svensköp 1944 är det inte helt lätt att förhålla sig till vad som är
upphovsrättsligt material eller vad som är ren fakta och historia. Vi har
utgått ifrån Henry Holms journalistiska material och där ingen anteckning
finns har vi utgått ifrån att det är hans eget. Skulle dock någon ha
synpunkter på detta, ber vi er att kontakta oss. Från 1989 och senare
arbetade Henry Holm som frilansjournalist och fotograf och där är det
enklare att avgöra upphovsrätten. Likaså är alla vanliga bilder/foto, som är tagna innan 1 januari 1969 enligt lagen upphovsrättsfria. Bilder tagna 1969 och senare har 50 års upphovsrätt, oavsett vem som tagit bilden. |
|
Ingen upphovsrätt På fakta och historia finns ingen upphovsrätt. |
På ren fakta finns ingen
upphovsrätt. Man har inte heller upphovsrätt på en text som man kopierat
eller skrivit av från någon annan. Vad man kan göra är att använda fakta och skriva om texten med egna ord – men då skall den också verkligen skrivas om. Det räcker inte med att ändra en mening eller ett ord här och där. |
Ingen upphovsrätt Att fotografera, kopiera, reproducera eller skanna av en gammal bild/foto där upphovsrätten gått ut ger inte heller någon ny upphovsrätt, även om många är väldigt ivriga att sätta ut ett © bara för att man hittat en gammal bild någonstans – totalt omdömeslöst. |
Naturligtvis kan man inte få en ny upphovsrätt på vad någon annan person kreativt framställt bara för att man gör en kopia. Tvärtom kan man göra sig skyldig till bedrägeri enligt brottsbalken § 9 i vissa situationer, även om upphovsrätten gått ut. Det är klart också väldigt oetiskt att ta på sig äran från vad någon annan framställt. |
En stor del av Henry Holms arkiv, text och bilder har fortfarande upphovsrätten kvar, även om den idag ligger hos arvingarna. | © |
Normalt sätter vi inte ut ovan symbol om att bilden saknar upphovsrätt, då denna gått ut, se text här till höger. Men ibland gör vi det dock ändå. En enkel regel att hålla
i minnet för oss som sysslar med vanliga bilder. |
Public Domain. På bilder som
saknar upphovsrätt kan man ibland se denna symbol, som talar om att det
inte finns någon upphovsrätt kvar på bilden. Museer och olika institutioner är en av de aktörer som gärna sätter ut denna symbol på bilder. Ibland verkar kunskapen om vad upphovsrätt är bland dessa obefintlig. Men – när man gör detta tar man också på sig ett ansvar. Detta kan ibland vara svårt när man inte vet när bilden är tagen, och inte ens vilken fotografen är. Därför avstår vi i regel att sätta ut denna symbol, och överlåter ansvaret till den som ev. plockar bilden från hemsidan. Bilder där vi noterat ett © tecken har sin upphovsrätt kvar i 50 år efter att bilden är tagen. Man får ingen upphovsrätt bara för att man "råkar" sätta ut ett © tecken av okunskap, eller för att man vill skrämma bort andra från att kopiera bilden. |
Här kan du läsa mer om upphovsrätt © | Vi försöker här kort förklara det viktigaste som rör våra sidor |
Med flaggan öppnar du dokumenten. | Brittisk flagga symboliserar dokument på engelska |
Med flaggan öppnar du dokumenten. | Svensk flagga symboliserar
dokument på svenska. Kan vara originaldokument, men även översättningar och renskrivningar för bättre läsbarhet. |
Översättning Peter Holm. |
© Översättningen har
upphovsrätt, även om ev. originalbrevet saknar det. |
Kontakta oss. | info@gammalstorp.se |
Upphovsmannens respektive fotografens namn
ska alltid anges (om du får lov att kopiera/dela). Det ska även framgå
varifrån det kopierade materialet är hämtat. Vissa undantag kan man i viss mån acceptera. Det är t. ex. vykort, som finns på massor av olika sajter, där egentligen ingen vet var bilden hämtades första gången och fotografens namn är ibland omöjligt att hitta. Det är så klart omöjligt att ange kanske upp till 50 olika källor för en och samma bild bara för att den finns på flera ställen. |
|
© | Denna sida innehåller material/text/bilder/dokument både med och utan upphovsrätt. Det är du som ev. hämtar material från sidan som själv ansvarar för att du får lov att göra detta. Att det inte finns något © tecken betyder inte att materialet är fritt att använda. © tecknet behöver inte sättas ut enligt svensk lagstiftning, upphovsslagen gäller ändå. |
|
|
Upphovslagar ändras så du är själv ansvarig för att du har rätt uppgifter. Just under 2019 håller EU på att se över upphovslagarna och tills det är klart vet vi inte vad som gäller i framtiden. | |